-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM-fremskritt i overgear
GM har lagt inn overgearet i restruktureringsprosessen, sier Rick Wagoner, GM-toppen. Tapet, på svimlende 3,2 milliarder dollars, etter annet kvartal ble oppfattet positivt av investorene.
Som vanlig er det jo tallene bak tallene som er viktige. Og når GM måtte bokføre et tap på 3,2 milliarder i annet kvartal, mot 987 millioner i perioden i fjor, må man ta med i betraktning at her ligger det en engangsavsetning på 4,3 milliarder i forbindelse med sluttpakker. 35.000 arbeidere færre skal GM bestå av når året er omme.
Analytikerne var langt unna det som viste seg å bli driftstallene. Der man hadde regnet med et netto resultat på litt over 300 millioner dollars på en omsetning på 42 milliarder, viser tallene nå et resultat på 1,2 milliarder og en omsetning på nesten 55 milliarder.
Hvilket er et veldig godt svar på Kirk Kerkorians beskyldninger om at ting ikke skjer og at man bør se på et samarbeide med Renault. (Helt uavhengig av tallene, men omtrent samtidig, sa for øvrig Renault/Nissan-sjefen Carlos Ghosn at han ikke kunne tenke seg å ta direkte del i driften av GM. Det han ville se på var mulige samdrift-fordeler).
Nå vil imidlertid ikke GM-folket si noe som helst om når de regner med at man skal begynne å tjene skikkelige penger igjen. Men Wagoner viser til at de har klart å identifisere 9 milliarder i potensielle kostkutt i løpet av dette året, og at arbeidet med det for lengst er satt i gang. Dette er enestående i bransjens historie føyde han til.
Men fremdeles er jo GMs største problem det at kundene ikke akkurat stormer ned forhandlerne for å raske med seg de nye modellene. Selv om markedsandelen globalt nå er på 13,8 prosent – opp fra 13,1 i først halvår – er de langt unna fjorårets 15,1 prosent. Og det er særlig i USA markedsandelene glipper. Noen flom av nye modeller som møter nye forbrukeres nye krav er det heller ikke mange tegn til.
Allikevel tror aksjemarkedet såpass mye på Rick Wagoner nå at kursen på aksjene har økt med mer enn 50 prosent så langt i år. Da tallene for annet halvår kom økte kursen med nesten 5 prosent og er igjen på litt over 30 dollars.
Da Kirk Kerkorian begynte å kjøpe seg opp som GMs største enkeltaksjonær var snittprisen hans på 30,10 dollars. Kanskje han begynner å nærme seg fornøyd allikevel?