-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM-topp til Magna?
Selv om det ikke er offisielt ennå er det ganske klart at det blir slik når noen av de ledende Detroit-baserte avisene og byråene rapporterer at Mark Hogan skal gå fra US-GM til kanadiske Magna. Det betyr mer for europeisk bilindustri enn du aner, og baner vei for en annen spennende utnevnelse.
Nå vet man imidlertid også at en annen menneskelig dynamo, Wolfgang Bernhard, nestkommanderende hos Chrysler etter at han forlot jobben som sjef for AMG, er ledig på markedet. Selv om Auto Motor Sport allerede nærmest har utnevnt ham som kommende sjef for VW/Skoda/Bentley avdelingen i Wolfsburg, er det nok meget mer sannsynlig at han vil fortsette i USA.
Bob Lutz har en svakhet for slike mennesker, men det har ikke vært noen åpenbar plass for ham i GM-systemet etter at han måtte forlate Chrysler. Med Hogan over til Magna, slik det nå antydes (offisiell melding til uken sier kildene), vil det plutselig bli en kjempeåpning for Bernhard.
For Hogan er ikke dette nødvendigvis en degradering. Magna er i dag en av verdens sterkeste voksende underleverandører. 77.000 ansatte over store deler av verden, og en omsetning på over 15 milliarder dollar i fjor. GM er for øvrig største kunden, med nesten 25 prosent av Magnas oppdrag.
Magna eier også fabrikker i Europa, de gamle Steyr Puch fabrikkene la grunnlaget for deres europeiske sammensettingsarbeid som etterhånden er blitt stor. Voyager, Grand Cherokee, X3 er bare noen av bilene som kommer derfra. Snart er Saab der, Fiat er en god kunde (dagens sjef for Fiat Auto kom fra Magna i Østerrike) akkurat som Toyota.
Dersom dette skjer vil Hogan være den andre høyt plasserte GM-sjefen som hopper over til underleverandør-industrien i år. Mike Burn forlot den utsatte stillingen som sjef for GM Europa i Zürich for å overta ledelsen av Dana Corp.
At lederstillingen hos Magna i det hele tatt er blitt ledig skyldes at den forrige sjefen, Belinda Stomach – datter av grunnleggeren – overtar ledelsen av det Konservative partiet i Canada, og tar sikte på en politisks karriere.