-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kerkorian selger GM
Det kan nesten se ut som om den flamboyante investoren, Kirk Kerkorian har gitt opp GM. Han selger ut en betydelig aksjepost, men formålet er nok skatteavskrivninger. Markedet tror imidlertid noe helt annet. Nå er aksjene på 23 års lav.
Tidligere i dag fortalte vi om en GM aksjekurs på nittennoenogseksti, lavere hadde de ikke vært priset på de siste 18 år. Korreksjon: kurs på 19,05 – lavere har de ikke vært på 23 år.
Årsaken til fallet ser ut til å være at Kirk Kerkorian plutselig har solgt. Det er ikke så lenge siden han med masse publisitet, og etterfølgende diskusjoner om plass i GM-styret (som han ennå ikke har fått) kjøpte opp 9,9 prosent av aksjekapitalen. Men nå har han redusert posten sin til 7,8 prosent ved å selge 12 millioner aksjer.
Tracienda, som er Kerkorians investeringsarm, sier at de utelukkende gjør dette av skattemessige årsaker. I praksis har Kerkorians investering gått mer enn 33% baklengs på de månedene han har vært GM-eier. Tapet på de aksjene han nå har solgt kan han imidlertid skrive mot inntektene han har hatt på andre investeringer, og derved spare ganske meget skatt. Det kan godt hende vi snart er tilbake og kjøper flere GM-aksjer, sier Tracienda i forbindelse med denne handelen.
Det høres i så fall ganske spekulativt ut. I 2000 var aksjeverdien av verdens største bilprodusent ca. 60 milliarder dollars. Ved begynnelsen av dette året kunne du få alle aksjene for litt over 20 milliarder og i dag er verdien så vidt over 10.
Men – og det er verd å legge merke til – når det dukker opp latterlige avishistorien om at Harley-Davidson (eller Fiat) er mer verd enn GM, så er dette resultatet av meget primitive utregninger. Man kan ikke bare bruke børsverdier ved slike vurderinger. Og GM har i tillegg til aksjeverdi, mer cash og flere eiendommer enn de fleste – når verdier skal regnes ut må også slike elementer med i regnestykket.
Hvilket allikevel ikke kan skjule at det faktisk står ganske dårlig til.