-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kerkorian til GM, aksjene til værs
Midt oppi rettssaker mot Daimlerchrysler har Kirk Kerkorian, 87 år med massevis av kasino-milliarder bak seg, sagt at han vil bruke nesten 900 millioner dollars på å fordoble eierposten sin i GM, til 8,8 prosent. Aksjekursen jumpet 15 prosent og luktet på 32 dollars!
Jeg nevnte forleden at jeg allikevel ikke møtte Kirk Kerkorian på Grønnlandshagen i Oslo. Og godt var det, for hadde han virkelig vært der hadde han ikke kunnet komme med det overraskende tilbudet om å gå sterkt inn i GM.
At han gjorde det resulterte for det første i at GMs aksjekurs satte ny rekord i stigning på en dag, men vi så også at meldingen dro Ford kursen oppover, og det speilet seg senere til Europa der både Daimlerchrysler, Peugeot og Volkswagen la merkbart på seg. At Fiat steg med hele 5,2 prosent var ikke like oppsiktsvekkende, der har de vært på stigende kurs siden 20. april.
Hva Kerkorian vil med GM, er det selvfølgelig mange som lurer på. Det blir forsikret at dette er en passiv investering, i så fall den første i hans lange historie. MGM Mirage, som han kontrollerer, kjøpte nylig Mandalay, dermed er to av de største kasino-gruppene i Las Vegas slått sammen. Og MGM (filmbiten), som han også kontrollerte, sørget han for å få solgt til Sony i fjor. Ikke akkurat passive noen av de eierskapene.
Og i Chrysler kunne han vanskelig vært mindre passiv siden han som 72 åring kjøpte 22 millioner aksjer der. Tøffest var det i 1995 da han sammen med den gamle Chryslersjefen Lee Iacocca prøvde å overta hele bedriften. Hans juristinnsats mot tyskerne etter sammenslutningen, kan vel heller ikke akkurat kalles passiv.
Det er allerede dukket opp en rekke teorier om hva som ligger under: Salg av GM Acceptance Corp, for eksempel, finansbiten som er meget profitabel og som vel er verd 20 milliarder dollars, der GM selv er verd 16. Eller kanskje han vil kreve å løse opp et av de enorme fondene GM sitter på (60 milliarder er for eksempel avsatt til pensjoner). Men det kan jo også være at han ser en sunn fremtid for selskapet som både er likvid og har positiv kontantstrøm og som har en aksjekurs som er den laveste på 12 år.
- Og, sier noen av kynikerne, - dette vil kunne hjelpe GM i de tøffe forhandlingene med fagforeningene. Nå kan GM-ledelsen gjemme seg bak Kerkorian og presentere ham som den store stygge ulven, som ikke vil gi noen innrømmelser.