-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjapt skifte i GM-toppen
Nå har GM-sjefen Rick Wagoner virkelig lagt hodet sitt på blokka. Kjapt og uventet tok han sent mandag kontrollen over Nord-Amerika operasjonene også og kuttet derved Bob Lutz og Gary Cowgers ansvar sterkt.
I den begrunnelsen han sendte ut sa Wagoner: Med de utfordringer vi har i Nord Amerika er det logisk at jeg tar kontroll over GMNAs dag-til-dag operasjoner og korter ned kommunikasjonslinjene samtidig som jeg speeder opp beslutningsfasen.
Alle er enige om at det har vært ganske varmt i stolen hans en stund, men nå har han selv lagt hodet inn i løkka. Hans to nærmeste medarbeidere er dermed satt ganske langt uttafor.
Bob Lutz, vidunderpensjonisten som ble håndhentet inn for tre år siden og som fikk ansvar for Nord Amerika-produktene, blir sittende med et mye mer fragmentert ansvar for den globale produktutviklingen.
Og Gary Cowger som hadde det operative NA-ansvaret skal nå konsentrere seg om GMs globale produksjon og forholdet til arbeiderne, med spesiell vekt på å fortsette forhandlingene med den Nord Amerikanske fagforeningen.
Mye på spill
Det er masse som står på spill her. Toyota er i ferd med å overta for GM som verdens største produsent, hvilket ikke hadde vært så ille hvis det ikke er for at Toyota tjener masse penger når de ekspanderer, mens GM ikke akkurat gjør det. De har antydet at første kvartal i år kan ende med over 750 millioner i rødt. Salget synker, det tas en rekke kunstige grep for å tviholde på 25 prosent markedsandel i USA – og samtidig spekuleres det selvfølgelig på om 25 prosent er nok til å holde på 8 forskjellige merkevarer.
Wall Street som har grillet GM skikkelig siden de kom med sin profit warning den 16. mars og som truer med å gjøre GMs gjeld til junk, ser faktisk meget positivt på dette radikale grepet. De kaller det dristig og aggressivt og proaktivt. Samtidig som de trekker opp en arbeidsliste som kan ta knekken på de fleste: ta for seg salgs- og marketingstrategi, kanskje med skifte av reklamebyråer. Evaluere hver eneste modellinje, fullstendig usentimentalt, med øye bare for modeller som garanterer fortjeneste. Og ta en nøye titt på forhandlerne og deres incentiv-program.
Nå er Wagoner både skipper, første styrmann og maskinsjef. Det skulle ikke forundre meg om han klarer det, han er en ganske cool fyr. To dager før han kom med første kvartals profit warning, som han visste ville medføre nok et merkbart kursfall, brukte han halvannen million av egne penger for å kjøpe 50.000 GM-aksjer. Men det tyder kanskje også på at mannen er (litt for?) glad i å spille høyt?