-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kort lenke for GM Europa
Når Bob Lutz (bildet), vikarierende general for GM Europa, uttaler seg samtidig til Wall Street Journal, Frankfurter Allgemeine og det tyske Handelsblatt kan man være sikker på at han mener noe mer enn bare å stille seg til rådighet. Budskapet hans er også meget klart: det er nødvendig med en ny struktur for Europa
For budskapet fra hovedkvarteret rett utenfor Zürich er ganske klart: tettere tilknytning til USA-organisasjonen og fjerning av en hel haug overflødige funksjoner.
Her er det mange ting som gjøres dobbelt, eller tre ganger eller sågar fire ganger, sier Bob Lutz, etter at han har vært vikarierende Europa-sjef snaue tre måneder. Bare det at han i løpet av så kort tid er i stand til å sette fingeren på en mengde ømme punkter er jo en implisitt kritikk mot alle forgjengere som ikke har sett det samme, eller gjort noe med det.
Resultatene etter første kvartal er selvfølgelig med på å understreke alvoret. I en periode da både Opel og GME skulle nærme seg null, er Europa-tapet første kvartal steget fra 65 millioner dollar i fjor til 116 millioner i år.
Produsenten må få en helt annen orden på sin Europa-organisasjon og i stedet for et holding-selskap med sete i Zürich må det skapes en sterk, sentral organisasjon, er deler av budskapet til Europa-sjefen. Den må ta kommandoen over de stort sett selvstendig handlende produsentene, Saab og Opel, føyer han til. Ganske presist sier han at Saab, Opel og Vauxhall har tildels operert som tre små selvstyrte bilfabrikker. Om en Vauxhall og en Saab har identisk klimaanlegg vil ikke bekymre noen kunder, presiserer han. Og sier også at hele butikken for fremtiden må få en europeisk ledelse og ikke være delt opp på de forskjellige markedene.
Bortsett fra at han er ganske klar på at det ikke blir noen massiv nedbemanning i tiden som kommer, tyder jo noe av det han snakker om at endel funksjoner på filial-nivået (Stockholm for eksempel) må strammes opp og at konsentrasjonen av en rekke funksjoner til Rüsselsheim også vil fortsette. Man kan vel også lese at Zürich ikke er et hellig sted lenger.
Det skal bli spennende å se hva som vil skje når Lutz overleverer et lett nervøst Europa til sin etterfølger om en måneds tid.