-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny GME-org denne uken?
Med Financial Times i spissen skriver nå europeisk finanspresse at vi snart kan vente en beskjed fra General Motors om hvordan hans Europa-organisasjon vil se ut for fremtiden.
Nå er den nye GME-sjefen, Fritz Hendersdon (bildet) på plass. Han har kommet fra en veldrevet GM Asia/Pacific, og er utvilsomt allerede briefet så godt av sin vikarierende forgjenger Lutz at han er helt klar over hva det forventes at han skal si. Og i følge mange aviser og blader ventes det at han skal si det i løpet av denne uken.
Hovedbudskapet later til å bli at Opel, Vauxhall og Saab skal knyttes mye tettere sammen. Videre venter man at det vil bli fortalt at alle operasjonene skal knyttes meget tettere opp mot papirflytterne i Zürich, der GM har sitt europeiske hovedkvarter. For å fortelle bekymrede Opel-folk, ikke minst fagforeningsrepresentantene i styret, at dette ikke er noe forsøk på å gjelle Opel, men bare et ledd i effektiviseringen, skal åpenbart Opel-sjefen Carl-Peter Forster kalles fra Rüsselsheim til Zürich som Chief Operating Officer, under Henderson som er Chief Executive Officer. Disse to vil få et magrere (og greiere?) styre å jobbe med, allerede under Lutz (i mai) forsvant to av styremedlemmene, uten å bli erstattet.
De som nok vil merke mest til kommende endringer blir svenskene, som fremdeles ikke klarer å levere, men – kan det innvendes – GM har sannelig ikke gjort meget for å få Saab til å levere heller i de snart 15 årene Generalen har vært inne i bildet der. Snart er det ikke utøvende Saab-krefter tilbake i Sverige, og produksjonen flyttes sakte og sikkert ut.
Den nye Opelsjefen blir Hans Demant, i dag sjef for produksjon i Europa. Hans hovedjobb vil fortsatt bli å argumentere for en fornuftig regnskapsføring for denne stakkars produsenten som blir melket av GM Europa (Opel har alle utgiftene ved produksjon og produktutvikling, mens inntektene bare kommer fra den tyske omsetningen pluss en fjollete lav lisensavift). En sang Forster har sunget siden han overtok Opel etter en glitrende karriere hos BMW. Det skal bli spennende å høre hvilken sang Forster vil synge nå som han skal bli sveitser. Eller, sagt på en annen måte, det skal bli interessant å se hvor lang tid han bruker på å lære seg de banale GME-argumentene.
Men to ting står fast. I løpet av fire måneder som vikar i Europa-toppen har Lutz ristet ut mer støv enn noen har klart siden Zürich ble åpnet. Og både Forster og Henderson må fortsatt forklare hvorfor tapene blir så meget større enn det som ble forutsett, samtidig som de må forsikre at ingen arbeidsplasser skal gå tapt.