-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Svekket posisjon i Kina førte til kraftig fall i lønnsomhet for Mercedes-Benz
De økonomiske resultatene for 2024 ble ikke noe å skryte av og det ser enda verre ut for 2025. Fall i salget av høymarginmodellen S-Klasse oppgis som en av grunnene.
Resultatene til Mercedes-Benz AG før finansomkostninger og skatt falt med nesten en tredjedel. I all hovedsak stammer produsentens problemer fra svikten i det kinesiske markedet. Utsiktene er ikke bedre.
Det melder det tyske bransjenettstedet Automobilwoche.de.
I Kina har Mercedes-logoen mistet mye av sin glans, men Mercedes-Benz tjener fortsatt bra med penger i en hel del andre markeder.
Fortjenesten til det Stuttgart-baserte selskapet falt betydelig i 2024 på grunn av problemene i Kina.
Spesielt luksusbiler som S-Klasse selger stadig mindre der.
En av grunnene som har vært oppgitt har vært krisen i eiendomsmarkedet og det kraftige fallet i verdien av et stort antall formuer som resultat av dette.
Heller ikke elbilene fra Mercedes har suksess i det kinesiske markedet.
Mercedes-Benz oppgir at EBIT (resultat før renter og skatter) falt med over 30 prosent sammenlignet med 2023 og beløp seg til 13,6 milliarder euro (ca. 158 milliarder kroner).

Omsetningen krympet med fem prosent til 145,6 milliarder euro, som tilsvarer i underkant av 1.700 milliarder kroner.
Marginfall
Driftsmarginen i personbilvirksomheten falt til 8,1 prosent av omsetningen før renter, avgifter og spesialposter i 2024, en kraftig nedgang fra 12,6 prosent i 2023, og de to foregående årene hadde marginene vært enda høyere.
I september 2024 reduserte selskapet inntjeningsforventningene for andre gang. Tallene som nå presenteres er innenfor prognosen som ble utarbeidet på det tidspunktet.
Utbyttet skal reduseres
Mercedes’ svekkede posisjon merkes også hos aksjonærene: utbyttet skal reduseres med én euro til 4,30 euro per aksje. Samtidig planlegger Mercedes-Benz et ytterligere tilbakekjøp av aksjer på opptil fem milliarder euro. Generalforsamlingen må godkjenne et eventuelt tilbakekjøp.
Svake utsikter
- Jeg vet ikke hvor lenge situasjonen i Kina vil forbli svak, sa administrerende direktør Ola Källenius i september 2024.
Utsiktene er derfor uvisse nå. Mercedes-Benz forventer at salg og omsetning i 2025 vil være lavere enn forrige års nivå; Konsernets EBIT forventes også å være «betydelig lavere» enn det i 2024.
