-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mot stupet for MG Rover
MG Rover stoppet i går all produksjon ved sitt anlegg i Longbridge, England grunnet manglende leveranser fra underleverandører. Dermed kan det gå mot slutten for den siste store britiske bilprodusenten.
MG Rover har en tid vært i samtaler med SAIC, Kinas største bilprodusent, om overtagelse. Selskapet trenger et lån på 100 millioner pund fra britiske myndigheter for å fortsette driften og SAIC krever garantier for at selskapet har tilstrekkelige midler for å holde driften gående i minst to år for å være villige til å overta selskapet.
– Problemene er store, og vi kan ikke løse dette på egenhånd, sa vise-styreformann i MG Rovers holdingselskap, Peter Beale til BBC TV. –Dersom ikke vi får det nødvendige lånet fra myndighetene, blir vi tvunget til å stenge dørene i Longbridge.
En nedleggelse av fabrikken vil medføre at 6.000 arbeidsplasser går tapt i Longbridge i tillegg til at tusenvis av arbeidsplasser forsvinner hos deres underleverandører, noe som gir hodepine for den britiske regjeringen bare uker foran valget den 5. mai.
Kilder i regjeringen sier sannsynligheten for at lånet blir gitt er liten, noe som i så fall gjør det uinteressant for SAIC å overta den britiske produsenten. Flere underleverandører har stoppet leveransene til MG Rover i frykt for at de ikke vil få betalt for komponentene på tross av at fagorganiserte ved anlegget har bedt underleverandørene om ikke å få panikk.
Ingen arbeidere var torsdag permittert, og MG Rover håper å få produksjonen i gang igjen snarest mulig. En stor underleverandør, Wagon Plc sa i en kungjøring at de hadde stoppet sine leveranser og la til at de allerede hadde utestående £900.000 fra selskapet.
Dersom MG Rover må kaste inn årene er det nok et kraftig slag for britisk bilindustri etter at Ford kuttet en rekke jobber ved Jaguar-fabrikken for noen måneder siden.
Intet nytt
Det er ikke noe nytt at Rover er i krise. Men her har det britiske bilkonsernet større vansker enn på lenge. Leverandører av komponenter har stanset enhver levering av varer inntil Rover får orden på sin meget anstrengte økonomi. Britiske myndigheter har også stilt seg på sidelinjen, og dermed er Rover-MG meget nær en kollaps. Det vil ikke bare skape vansker for Rover, men også for Ford som kjøper motorer fra Rover til Land Rover Freelander.
Krise i Rover er ikke av ny dato. Etter at investorer kjøpte konsernet er flere i ledelsen blitt sterkt kritisert for å ha tatt ut store utbytter i stedet for å la overskuddet bli brukt til nødvendige investeringer. Rover har lenge forhandlet med kinesiske myndigheter om et tett samarbeide. Det er blitt kjent at Rover har gitt kineserne muligheten til å markedsføre bilen under varemerket MG. Forhandlingene med Kina har dratt ut, og nå skriver engelske media at om Rover skal reddes, må det snarest komme en endelig avtale med Kina.