-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM ofrer Opel-sjefen
Det tok 15-16 måneder for Karl-Friedrich Stracke å vise at ikke han klarte å rette opp Opel-skuta heller. Nå forsvinner han. Kanskje til Russland?
Da Karl-Friedrich Stracke (bildet) rykket inn som sjef for Opel i april i fjor, og i januar i år også ble utnevnt til president for GM Europe, var det selvfølgelig for å følge ordren fra GM-topp Dan Akerson:
- Vi må få orden på forholdene våre i Europa, har han gjentatt og gjentatt. Sist for en måneds tid siden, under generalforsamlingen i Detroit. Det var omtrent på den tiden Opels toppsjef i Norge forsvant.
Selv om GM tjente 7,6 milliarder dollar i fjor, ser det ikke bra ut med 747 millioner baklengs i Europa. Og siden det ikke er åpenbare signaler til bedring, er åpenbart sjefens avgang en av konsekvensene.
Financial Times Tyskland antyder at det muligens finnes en jobb for ham i Russland. Offisielt heter det at han skal utføre spesialoppgaver for GM og rapportere direkte til Akerson.
Foreløpig er det Stephen Girsky, nestsjefen i GM og en som ses på som den som kan komme til å ta over etter Akerson, som blir satt på som Opel-sjef. Det er god grunn til å tro at det kommer til å bli litt av en forestilling.
Girsky kjenner problemene godt – han har vært sjef for bedriftens representantskap en stund nå.
Ingen behøver å fortelle ham at minus 15 prosent i et marked som har sunket med 7, og en paneuropeisk markedsandel på 6,7 prosent, er ganske problematisk. 23.000 biler på det tyske hjemmemarkedet i mai er heller ikke veldig lystig.
I bransjen har det vært spekulert rundt Starckes avgang en tid. Mangel på ideer og forholdsvis handlingssvak har vært beskyldninger.
Han har imidlertid hatt med seg et styremedlem med ansvar for strategi, Thomas Sedran, som mange ser på som en kommende profil i selskapet. Det skal være han som blant annet sto for samarbeidsavtalen med Peugeot Citroën.
Stengingen av Bochum-fabrikken, som vil koste dem 500 millioner euro, skal også tilhøre hans planportefølje.
Dan Akerson er i Tyskland akkurat nå, så det er mulig vi får vite litt mer om en stund. Uansett er det så mye bak all Opel/PSA-støyen for tiden at BilNorge lover å komme tilbake med litt bredere bakgrunn om ikke så lenge.