-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Opel blir meget mer GM
Opel vil fortsatt være et eget merke som dere vil se på våre biler og på fabrikk-veggene, var den lite overraskende meldingen vi fikk fra GM-hold på Paris-utstillingen. Grunnen var nok en historie i Süddeutsche Zeitung som kunne fortelle at Opel ikke ville eksistere lenger som selvstendig bilprodusent.
Dessuten er folk som Bob Lutz, som var den påståtte kilden her, et eminent prateur så man skal være ganske skjerpet hvis man skal få med seg alt. Poenget ved Bob Lutz-bordet (og mange andre av bordene også) var at GM Europa for lengst har gitt opp håpet om et 2004 i pluss. Tredje kvartal var ikke bra fikk vi vite (tallene kommer den 14. oktober), så det er bare å se frem mot det femte året på rad i rødt.
Årsaken, sa alle ordførerne ved alle bordene, var overkapasitet, lav produktivitet og dårlig marked. Dårlig ledelse, forsøkte noen av oss andre oss med, men fikk rask beskjed om at da ble vi kanskje litt for personlige. Det skulle tross alt være en hyggelig middag.
Vi lærte at dersom Vectra hadde vært produsert i for eksempel Eisenach og ikke i Rüsselsheim, ville den bare kostet halvparten i produksjon.
Opel og GM Europa har for lengst innført ganske tøffe sparetiltak, og flere vil komme (2008 Vectra og mellomklasse-Saaben fra samme bånd for eksempel – hvilken fabrikk det blir, vil avgjøres ganske snart). Men det som dukket opp denne kvelden og som nok var bakgrunnen for Süddeutsches lille misforståelse, var nok at I fremtiden vil all Opel-produksjon være mye nærmere knyttet til moderselskapets, GMs overordnede strategi. Det er vår eneste mulighet til å overleve.
Men det er altså ikke det samme som at det skal stå GM på veggen.
La det også være nevnt siden det så sjelden kommer frem, det vi fremdeles kan kalle Vauxhall-virksomheten. Produksjonen i Ellesmere Port (der det tyter ut ganske mange Opeler også) går for full spiker, og ingen snakker om å legge ned der. Så det finnes lyspunkter.