-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fra forbruker til pusher
Mens Peugeot Citroen stenger fabrikker, møter Renault Europa-utfordringen litt mer aggressivt.
PSA har fortalt at de snart skal stenge Aulnay-fabrikken utenfor Paris. På tross av at dette er en smart avgjørelse har de fått enormt med pepper for beslutningen.
Renault har på sin side skrudd litt ned på de opprinnelige vekstplanene sine, men har styrket markedsføringen med en helt ny organisasjon.
Frem til nå har Renault hatt en Europa-sjef som har hatt ganske mange andre oppgaver også. Dagens leder for den gruppen, Jerome Stoll, har blant annet hatt ansvar for varebiler i tillegg.
Nå gjøres hele denne organisasjonen om. Stoll er satt til fortsatt å passe på varebilene sine, og for å finne ny sjef for en totalt Europa-fokusert personbilsalg-avdeling har Renault gått til Tyskland.
Det er et spennende valg. Stefan Müller har vært toppsjef for ADAC, verdens største og mest progressive organisasjon for bileiere. Så den gode Müller (51) vet blant annet ganske mye om hvordan kunder oppfatter de forskjellige bilmerkene og hva de legger vekt på.
Men han er ikke amatør når det kommer til produsenter og forhandlere heller. Han startet hos BMW i 1986 med salg og marketing. Der hadde han blant annet ansvar for BMWs forhandlerutvikling i USA.
Han jobbet en stund for Fords Premier Automotive Group (Volvo og Jaguar blant andre) før han gikk til VW-Gruppen i 2003 der han blant annet hadde ansvar for Audi i Tyskland, før han ble hentet til ADAC i 2008.
Han har litt av en jobb. I første halvår sank Renaults Europa-salg med 15 prosent, til så vidt over 700.000 enheter. Men jeg regner med at hvis han ikke hadde regnet med å kunne få til ting, hadde han ikke sagt ja til denne jobben.