-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
MG Rover til Kina
MG Rover har gått inn i en langsiktig avtale med kinesiske Brilliance Industrial Holding (CBIH). Avtalen går på utvikling, fremstilling og markedsføring av biler til felles nytte og fordeler.
Avtalen trekker opp de vanlige rammene for samarbeide med kinesiske bilfabrikker, 50/50 joint venture, der utlendingene kommer med kapitalen og kineserne legger inn annen substans, som fabrikker eller infrastruktur eller hva de måtte ha å by på.
Det er allerede snakk om et felles utviklingssentrum i Kina som skal utvikle en ny mellomklassebil for kinesisk produksjon. Men avtalen antyder også at det kan utvikles CBIH-biler som kan selges av MG Rover i Europa. Om dette betyr at tidligere antydninger om samarbeide med indiske Tata nå er lagt på is, aner vi ikke.
Brilliance er et interessant selskap. Sannsynligvis den mest internasjonale av de kinesiske produsentene. De har allerede lisensavtaler med Toyota og GM, de har et 50/50 joint venture med Johnson Controls, de har utviklet en ny sedan med designhjelp fra Torino og motor fra Mitsubishi, og de er i tette samtaler med BMW.
Men vi snakker slett ikke om noen stor produsent. 100.000 biler og 120.000 motorer i fjor plasserer bedriften langt nede på listen over volumprodusenter. Men siden selskapet også er notert på New Yorks verdipapirsentral vet vi litt mer om dette selskapet enn om mange andre kinesiske bilfabrikker.
For eksempel at aksjekursen nå er på rundt 18 dollars, etter en bunn på 11 for 6 måneder siden – men allikevel langt fra toppen på 33 i juni i fjor. Det betyr en markedsverdi på ca. 600 millioner dollars, som er marginalt for en volumfabrikk som snakker om 500.000 biler/år i 2005 og 1 million innen 2010.
På den annen side er Brilliance-sjefen solid. Yang Rong har nå ledet denne fabrikken i ti år. I løpet av den perioden har han vokst fra en litt overordnet bankfunksjonær (som han var før han ble bilmann) til nr. 3 på Forbes liste over velhavende fastlandskinesere. Rundt 7 milliarder kroner er han verd, anslår tidsskriftet.
Det er mulig MG Rover har funnet en riktig partner. Ikke alle er helt overbevist.