-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En ugrei dag for Saab
Store tap, toppsjefer i avgang, eierselskap i trøbbel, spørsmål fra Riksgälden – det var ikke noen god dag for Saab, denne fredagen.
Det har vært en flom av pressemeldinger i dag fra Spyker, den hollandske superbilprodusenten som i prinsippet eier Saab.
Først kom en gladmelding om ny distributør i Russland. 40 minutter senere dukket det opp en om at avtalen med kinesiske CATC, om distribusjon, nå var effektiv.
Så begynte de svarte skyene å blåse inn over Saab/Spyker-landskapet.
Ett minutt etter Kina skulle Jan Åke ”Mr. Gir-aldri-opp” Jonsson (t.v. på bildet, sammen med Victor Muller) slutte som leder av Saab. (For bare to dager siden sluttet den nyansatte Nils-Johan Andersson, ny finans- og visekonsernsjef – faktisk før han hadde begynt).
Så tok det 7 minutter, da kom Saabs 2010-resultater gjennom mailen. La oss foreløpig bare slå fast: tapene var store, fremgangen ikke overbevisende.
Deretter varte det faktisk mer enn en halv time, men så lærte vi om en nyemisjon hos Spyker på 5,5 millioner aksjer der inntektene imidlertid ikke skal drifte noe som helst, men kun konvertere, eller nedbetale annen gammel gjeld.
Nå ble det slutt på pressemeldingene, men ikke på signalene. I Amsterdam datt Spyker-aksjene umiddelbart, ikke dramatisk men merkbart, til 4.84 – nesten en hel euro under toppnoteringene fra februar.
Så fortalte Victor Muller, tidligere Spyker-sjef, nå de facto Saab-topp (også formelt, i dag ble han konstituert administrerende direktør), at Saab nok kom til å trenge flere penger i 2011.
Han var imidlertid ganske kul og sa at det skulle de klare ved å dele sin Phoenix-plattformteknologi med andre produsenter (et tett samarbeide med ZF ble kjent for et par dager siden).
Ikke lenge etterpå sa Bo Lundgren, sjef for ”Riksgälden”, den statlige svenske institusjonen som har garantert for Saabs 3,6 milliarder SEK store lån i den Europeisk Investeringsbanken, til Dagens Industri at det var en del spørsmål han gjerne ville ha svar på.
- Hvilke spørsmål vil dere har svar på, spør d.i.
- Omtrent alt som sto i pressemeldingene, hvorfor alt hendte akkurat nå, hva det egentlig var som hendte og så videre… var svaret.
(Det er Riksgälden som har ansvar for at skattebetalerne ikke skal behøve å svi.)
Ser vi på årsrapporten er det ikke mye å være begeistret over.
Salgsvolumet i fjor på 32.000 biler, lå langt unna det som var målet, ”men gjennom grundig kostkontroll og reduksjon av utgifter, endte underskuddet allikevel på 1,3 milliarder kroner – hvilket er i tråd med forretningsplanen”, var noe av det Victor Muller sa ved resultatpresentasjonen.
Han har tidligere også sagt at i år skal de greie 80.000 biler og i 2012 snakker vi 120.000 – de tallene ble ikke gjentatt i dag.
Det han sa var at han regnet med at det økende momentumet fra 2010, ville fortsette gjennom 2011 og 2012. De tallene han tenker på der er litt interessante.
I første kvartal i fjor solgte fabrikken 3.630 biler, så steg det til 7.914 i annet kvartal og så en forsiktig økning til 8.704 før fjerde kvartal endte med 11.448.
Økningen er der, men når man glemmer produksjonsøkningen (pluss 53 prosent) var salgsøkningen fra fabrikk bare på 15 prosent for hele året.
Jeg håper han håper på en sterkere salgsøkning enn det.
Men uansett viser dagens hendelser at det fremdeles skjer mye rundt denne nisjeprodusenten.