-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Og hva med Smart?
Før jul sendte Mercedes ut tåkete signaler som kanskje kunne tyde på et farvel til Smart. Det ble avkreftet, også ganske tåkete. Så ble Formore-debuten i Detroit avlyst i siste liten. Nå antyder Mercedes-sjefen at man er åpen for strategiske allianser.
Det er i et intervju med tyske auto motor sport at Eckhard Cordes blir spurt om hva som skjer med underskuddsmerket Smart. Vi er åpne for alle muligheter, svarer han. Det eneste som er sikkert, er at merket ikke skal forsvinne.
Å legge ned den virksomheten ville være bedriftsøkonomisk vanvittig, sier han. Det ville forårsake støy og høye kostnader og ødelegge en merkevare som har et enormt potensiale.
På et konkret spørsmål om Formore, som er planlagt å debutere i slutten av neste år, kommer til å bli bygd, er svaret noe i retning av at vi må få Smart opp å stå. Om Formore kan hjelpe til med det, er noe vi for tiden ser nøye på. Man ser forresten nøye på alt, får vi vite, hele verdikjeden fra utvikling til ettermarked studeres med lupe. Og så skal vi få i gang Smart igjen.
Manglende inntjening
Problemet er så enkelt som at Smart ikke tjener penger og at målet for at den blir lønnsom, stadig skyves fremover i tid. Et 2004 salg i Europa på over 130.000 viser en økning, men ikke økning nok. I intervjuet forteller Cordes at et forholdsvis mislykket prosjekt som Maybach (744 produsert i fjor) gir et imponerende dekningsbidrag, men han er ikke i nærheten av slik ordbruk når det gjelder Smart. Aksjonærene begynner med andre ord å bli utålmodige.
Og hva med Norge? Merket ble som kjent en del av Bertel O. Steen på høsten i fjor. I år har de planlagt å selge noe over 300 enheter - først og fremst gjennom en egen avdeling hos Auto Stern. Med syv nye biler registrert i januar er man et stykke unna det nødvendige tempo, kan man si. At merket overhodet ikke ble nevnt i konsernsjefens gjennomgang av året som gikk og året som kommer for fagpressen nylig, var det også noen som syntes var underlig.
Litt underlig det hele. For når Bertel O. Steen først bestemmer seg for å gjøre noe, pleier de å gjøre det ganske grundig. De fleste som har prøvd den er enig om at Smart fortjener positiv oppmerksomhet.