-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rekordkurs for Wolfsburg
I første halvår økte VW bilsalget med 10 prosent. Porsche går også mot rekord. Mens Audi har bedt om en liten pause.
Det går rett til himmels for alle rikene som er samlet under den mektige Ferdinand Piëch. 2,79 millioner Folkevogner solgt i første halvår er en økning på 10,2 prosent i forhold til i fjor.
Og for virkelig å understreke det: i juni økte volumet sågar med 13,7 prosent til 500.000 (minus 1.400) biler.
Det som er spesielt interessant er at også på det krisemarkedet som heter Europa, økte de i forhold til i fjor. Med 3,1 prosent.
Riktignok gikk Vest-Europa (uten Tyskland) ned med nesten 5 prosent, men i Sentral- og Øst-Europa økte volumet med 45 prosent. I Russland sågar med 78 prosent.
Mens hele Europa tok i mot 908.000 biler i første halvår, ble det avsatt 982.600 i Kina i samme periode. Opp 15 prosent.
Nord-Amerika var opp 24 prosent, til 295.300 biler, og i Sør-Amerika var de like under 400.000 biler, en økning på 4 prosent.
Fra Stuttgart kommer det også rekordtall. 69.171 solgte biler er 14 prosent flere enn i første halvår i fjor. Og akkurat som hos moderfabrikken i nord, var juni ekstremt god, med en økning på 19 prosent.
- Vi skal fortsette økningen, for hele året vil vi kunne vise en tosifret stigning, sier Bernhard Maier, Porschesjefen, beskjedent.
Men fra Audi kommer en litt rar beskjed:
- Vi skal bli Tysklands nummer en, blant premium-merkene, senest innen 2020, sier Rupert Stadler, Audi-sjefen, til Reuters. Det er ikke lenge siden han sa at dette målet var satt til 2015.
Dels har han fått en ny teknisk sjef, og byttet ut andre medlemmer av toppledelsen, og dels har kanskje markedet utviklet seg litt annerledes enn man trodde, men hva som har fått ham til å antyde en timeout er uklart.
Det er verdt å nevne at Mercedes-sjef Dieter Zetsche sier at hans merke skal bli nummer én i 2020. Og BMW, som har vært nummer en de siste syv årene, gidder overhodet ikke snakke om noen endringer i toppen.
Det er også verdt å ta med, selv om det bryr nok ikke Solkongen i det hele tatt, Professor Ferdiand Dudehöffer, sjef for CAR (Center Automotive Research) ved Universitetet i Duisburg-Essen, skriver i en fersk analyse at billigbiler vil øke enormt i betydning på verdensmarkedet.
Markedet for biler til under 8.000 euro vil øke fra dagens 6,5 millioner, til mer enn 25 millioner enheter innen 2030, skriver han.
Han legger til at etter at VW kastet ut Suzuki (eller omvendt) har ikke VW noen innslag i dette segmentet.
- Klarer ikke VW å få frem en billigbil, vil HyundaiKia kjører forbi VW-Gruppen, som verdens ledende, innen 2020, advarer han. - Uten en lavkost-bil vil ingen produsent i hele verden kunne regne med posisjon i ledersjiktet.