-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spyker solgt, Saab helt alene
Da vi skrev om den nye Jensen Interceptor for ikke så lenge siden, fortalte vi at der var også Spyker inne i bildet. Ikke nå lenger!
Hvorfor noen i det hele tatt skulle ønske å kjøpe Spyker kan man jo lure på. Aldri har de tjent penger, de har vært vakkert representert på Genève-utstillingen, men nesten ikke levert noen biler. 36 ble solgt i 2009 og i fjor var det ”visstnok ingen”.
LES OM: Jensen Interceptor
Det siste ifølge en som burde vite litt om det. Vladimir Antonov. En mann hvis navn ofte har dukket opp i Saab-sammenheng.
For alle som har bodd på en annen klode: Spyker-sjefen, Victor Muller, klarte på en eller annen måte å få kontroll over Saab. En av Spykers aksjonærer, den samme Antonov, dukket ofte opp da det begynte å bli aktuelt å redde Saab igjen, uke etter uke.
Men han var visstnok russer, eller tvilsom eller kriminell, så han kunne ikke godtas av noen av dem med interesser i Saab. Men til gjengjeld eier han CPP, Coventry Prototype Panels, som har bygget det som ble bygget av Spyker de siste årene, og som altså nå er i ferd med å starte produksjon av den nye Jensen.
Det var helt klart at CPP gjerne ville kjøpe (eller hva det er man gjør når man overtar noe uten særlig verdi) Spyker. I en pressemelding forteller de om et Memorandum of Understanding – et intensjonsdokument – fra februar i år, om overtakelse av Spyker.
”Og”, skriver de, ”på tross av at avtalens tidsfrist gikk ut i juni forble vi optimistiske med hensyn til hvorvidt avtalens intensjoner kunne fullbyrdes”.
Det kunne de ikke, for nå kommer meldingen om at Spyker er kjøpt av et amerikansk risk-kapital firma som heter North Street Capital.
Det fortelles at kjøpesummen er 32 millioner euro – den samme summen som var avtalt med CPP, men amerikanerne betaler ut alt med en gang. Avtalen med CPP var 15 mill. nå og de siste 17 over en 6-års periode.
Nå er det Swedish Automobile som selger, det er de som eier både Saab og Spyker. Men det ser slett ikke ut som om disse pengene skal gå til å betale svenske lønninger, nei. For det viser seg at et av Victor Mullers selskap, Tenaci, har pant i alle Spykers aktiva. Hvilket nok betyr at bidraget fra amerikanerne vil gå rett til Muller.
Det er mulig North Street Capital ikke har oppført seg helt rasjonelt. Selskapet ledes av Alex Mascioli, som karakteriserer seg selv som en sportsbilentusiast av de store.
På sin egen blogg har han jommen strukket det til å fortelle hva han liker med en Audi A6 3.0 Kompressor Quattro – hvis han syns dette er hardcore, kan det jo bli morsomt fremover.
Men det hører også med til historien, som med de fleste historier som har med Saab å gjøre for tiden, at det er jo ikke sikkert at denne dealen vil skje heller.
”Det fines ingen garantier for at forhandlingene (med North Street) vil kunne avsluttes med dette resultatet”, skriver Swedish Automobile i en pressemelding. ”Vilkårene kan fort komme til å endres”.
Forsiktige CPP, på sin side, er ganske klare på at uansett hvem som kjøper er de klare til å fortsette sin innsats med å skru disse greiene sammen.
”CPP har unik kompetanse når det gjelder dagens Spyker-modeller,” skriver de, ”og de nye formålsriktige produksjonslokalene i Coventry er klare til øyeblikkelig å ”skru på” produksjonen av det nye flaggskipet, Spyker Aileron C8”.
Vi får vente og se.