-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
ACURA
Av de tre japanske bilmerkene Honda, Nissan og Toyota var det Honda som først kom på ideen om å lansere et mer eksklusivt merke beregnet spesifikt på det amerikanske markedet.
Glupt på alle måter
Acura var ikke bare først av de japansk-baserte US-merkene; Acura tok også den største markedsandelen av de tre, noe som sikkert skyldtes det nærere slektskapet til det japanske opphavet, som igjen ga positivt utslag i prisen. Honda frydet seg selvsagt, for på verdensmarkedet var de minst av de tre konsernene.
Navnet Acura skal visstnok hentyde til ordet accurate, som kan oversettes med nøyaktighet (= presisjon). Også emblemet tyder på dette, det består av en stor A som minner om et pilhode som selvsagt peker oppover. Eller man kan også se A-en som en passer, et geometriske instrument som nettopp utmerker seg ved nøyaktighet og presisjon - nettopp det imaget Acura ville bygge på. Rammen rundt logoen er en mellomting av en sirkel og en firkant med avrundede flater, mest i hjørnene, som svakt antyder Honda-opphavets tilsvarende. At A-en er åpen på toppen peker også markant mot Hondas H. Et sjeldent eksempel på en virkelig gjennomtenkt logo med tanke på assosiasjoner og hentydninger!
Luksuriøst, men rotfestet
I motsetning til Lexus har Acura alltid vært eksisterende modeller i basismerkets (Hondas) øvre sjikt. Grunnen til deres Acura-uniformering i USA er Hondas store suksess der; Accord var i mange år USAs mest solgte bilmodell og Honda ble derfor oppfattet som en Hvermannsen-bil. Dyrere Honda måtte helt enkelt ha et annet navn for å selge.
I 1990 tilkom den midtmotoriserte alu-sportsbilen NSX og en coupé-utgave av Legend. To år senere ble Acura-paletten supplert med Vigor, en påkostet og breddet Honda Accord med 5-sylindret motor på 2 eller 2,5 liter. Året etter kunne Integra fåes som coupé.
Acura-navnet viste seg fort å være en riktig idé. Bilene kombinerte "dannet luksus" med kvaliteter som man vanligvis ikke fant i 80- og 90-tallets Detroit-produserte luksusbiler, egenskaper som presis styring og kjappe responser fra drivlinja. Egenskaper som selve merkenavnet fremhevet.
En omfattende restrukturering av Acura-programmet ble innført i 1996. Helt nye var TL og CL, begge Accord-baserte Vigor-etterfølgere med 2,2 liters firer eller 3 liters V6 (senere V6ere på 2,5 eller 3,3 liter). Den mindre Integra og den rå NSX fortsatte som før, mens Legend ble helt fornyet som RL. I tillegg kom SUVen SLX, som var en lett maskert Isuzu Trooper og som i 2001 ble etterfulgt av den superluksuriøse MDX, ikke overraskende en tvilling av Honda-modellen med samme navn.
Integra ble i 2002 avløst av den betydelig mer moderne RD-X, og også den dristige NSX kom i en ny innpakning som heldigvis ikke var spesielt mer diskret enn forgjengeren. I 2005 kom luksus-sedanen RL, den første bil på det amerikanske markedet utstyrt med et "sanntids" telematikksystem ombord, der trafikkinformasjonen for de største byene oppdateres døgnkontinuerlig i navigasjonssystemet.
FOTOALBUM (Klikk for store bilder):