-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
ARROWS
Fra et rent sportslig synspunkt fortjener Formel 1-teamet Arrows litt mer beundring enn de fleste av sine konkurrenter: Sjelden har noe lag hatt en vanskeligere start og holdt på så lenge og hele veien oppnådd så lite.
Det ble bråk umiddelbart: Shadow saksøkte Arrows for å ha kopiert førstnevntes chassis-design, og Arrows ble nødt til å bygge en annen bil. I september samme år ble Arrows førstekjører Ricardo Patrese suspendert fra F1 for to løp etter anklage om å ha forårsaket Monza-ulykken som kostet Ronnie Peterson livet. Arrows var heller ikke i stand til å skaffe andre førere av Patreses kaliber, Jochen Mass var den som kom nærmest i de første årene. I 1979 greide de å ende som nr. 5 og 6 respektive i GP-løp, men før 1982 hadde begge disse hoppet av laget. Det samme gjaldt forresten Southgate. Alt de til da hadde oppnådd, var en pole position og tre annenplasser ved Patreses hjelp.
Selv i 1984, da Arrows både bygde en bedre bil og fikk en kraftig BMW-motor (mot tidligere Ford), uteble resultatene. 1988 ble lagets beste år til nå, da de ved hjelp av en Megatron-motor samt herrene Eddie Cheever og Derek Warwick tok femteplass i konstruktør-VM.
Fotarbeid
På motorsiden gikk Arrows tilbake til Ford i 1989, og i slutten av samme år trådte det japanske byggekonsernet Footwork til som hovedinvestor i teamet. Fra 1991 fikk også bilene hete Footwork, og ikke et eneste poeng ble høstet til tross for at både Brian Hart- og Mugen-motorer ble installert midt i sesongen. Bilene kvalifiserte bedre, men race-resultatene forble tynne, pengene rant unna, kjørernes lojalitet likeså og i 1994 trakk Footwork seg ut men teamet beholdt likevel navnet ut 1996-sesongen.
Walkinshaw, Hill og Yamaha
Arrows-navnet ble tatt opp igjen, laget hanglet videre og ble i 1996 kjøpt av Tom Walkinshaw, som oppsiktsvekkende nok ikke bare sikret seg Yamaha-motorer, men også regjerende verdensmester Damon Hill til neste sesong. Sannsynligvis noe av det dummeste Hill har gjort, for karriereutviklingen hans ble nærmest katastrofal.
Siden da har verken egenutviklet motor eller en Supertec V10 fått laget nærmere noen GP-seier. Bedre ble det ikke da de byttet til tidligere Peugeot motorer under betegnelsen Asiatech. Og akkurat som laget har vinglet, har det vært vanskelig å få grep på hva som er deres egentlige merkelogo. En orange bakgrunn (etter deres hovedsponsor) med navnet Arrows i sorte bokstaver og et fargefelt som går fra hvitt til svart med en oransje stripe i, er noe av det nærmeste man kommer.
Det mest gøyale Arrows noensinne har fått til av konstruksjoner er sannsynligvis deres F1-avledede 3-seter AX3.
Trist sorti
De økonomiske problemene tårnet seg opp for Arrows i 2002. Allerede i årets første løp ble både Frentzen og Bernoldi stående på startstreken med motorstopp. Begge kom seg i gang et stykke ut i løpet, men ble siden disket. Teamet fikk hanglet seg gjennom første del av sesongen, men i Frankrike GP var kassen så skrapt at Frentzen og Bernoldi kun kjørte én runde hver i kvalifiseringen, noe som ikke ga dem tider innenfor 107%-regelen og medførte at de, helt planmessig, ikke fikk starte i søndagens løp. Penger spart.
I neste løp, Tyskland GP kvalet de som normalt, men begge bilene måtte bryte med tekniske problemer. I Ungarn tre uker senere var teamet helt fraværende, offisielt grunnet samtaler med en potensiell investor.
Siste gang vi så Arrows i paddocken var på Spa hvor de rigget opp sine trailere og inntok en sentral plass i salgsområdet utenfor hovedporten, men før treningen startet fredag var teamets trailere og førere forduftet fra banen. Det eneste som ble igjen var salgsboden.
Få uker senere var det definitivt slutt for Arrows F1, noe som medførte et konkursras i flere av selskapene Tom Walkinshaw kontrollerte.
Et par av de siste monocoquene Arrows lagde, dannet grunnlaget for 2006-modellene fra det nystartede teamet Super Aguri i 2006. Men det skyldtes mer hastverk med å få ferdig en bil enn chassisenes fortreffelighet - for i F1 går utviklingen fort.
FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)