-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BEIJING
Navnet forteller selvsagt at dette er et kinesisk bilmerke. Faktisk var Beijing Auto Works et av de fire første kinesiske bilmerkene, som alle ble startet i 1958.
Den første prototypen var hvit, hadde to dører, og motoren var plassert bak. Den første prøveturen fant sted om morgenen 20. juni 1958. Allerede samme kveld ble bilen inspisert av formann Mao Zedong, og i motsetning til Mao eksisterer bilen fortsatt.
Fra VW til Volga
En 4-dørs versjon av Jinggangshan ble kort tid etter satt i serieproduksjon, målet var å bygge 10.000 i året for å sette dem inn som taxier i større kinesiske byer. Men den økonomiske situasjonen i Kina var ustabil og takten ble betydelig mer beskjeden. I 1960 stoppet den opp, og grunnet svak konstruksjon og dårlige råmaterialer forsvant de siste eksemplarene fra Beijings gater i 1968.
Fra september 1958 begynte Beijing Auto Works også å bygge 5 eks. av en stor V8-motorisert limousine, CB4, pluss en eneste convertible til paradebruk. Logoen i fronten var de samme fem stjernene som i det kinesiske flagget. I 1960 kom en åpenbar avlegger av den sovjetiske Volga M21, men med flatere sider, som fikk betegnelsen Dongfanghong (Østen er rød) BJ 760. Bare 238 eksemplarer ble bygget fram til 1969.
Nei, det var nok firehjulsdrevne terrengbiler som hadde noe volum å håpe på i datidens Kina da hovedbrukergruppen var Folkets Frigjøringshær. Beijings første bidrag kom i 1961 og var en liten Willys Jeep-inspirert sak med betegnelsen BJ 210, som året etter ble fulgt av den større BJ 212, en virkelig arbeidshest som ble Kinas standardiserte firehjulstrekker helt fram til millenniumsskiftet. Motoren var en 4-sylindret Volga-kopi. Motoren ble også benyttet i personbilen BJ 750, som bare ble bygget i 90 eksemplarer fra 1973 til 1975 fordi landets ledelse prioriterte Shanghais limousiner av tilsvarende størrelse. Beijing Auto Works rakk imidlertid å eksperimentere med både en sekser og en wankelmaskin i biltypen før den ble droppet.
Onkel Sam til hjelp
I 1983 gikk Beijing Auto Works inn i en joint venture, Beijing Jeep United Auto and Motor Corporation (BJC) med American Motors, der Beijing BJ 212 og Jeep Cherokee ble bygget side om side i den kinesiske hovedstaden. Et forsøk i 1988 på å reintrodusere BJ 750-limousinen med Cherokee-motor (BJ 752) strandet etter tre eksemplarer. Bedre gikk det med å produsere eldre stasjonsvognutgaver av Mazda 929 med 2,0 eller 2,2 liters motor til taxibruk, en produksjon som ble foretatt i to puljer i hhv. 1996 og 1998. Før tusenårsskiftet kom selvsagt også DaimlerChrysler inn i bildet, og dette førte til at den gamle BJ 212-sliteren fikk en oppgradering og betegnelsen BJ2020V. Ved siden av denne bygges fortsatt Jeep Cherokee – med Jeep-logo – hos Beijing i Beijing.