-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BOVA
Hva er nå dette? Jo, du leste riktig. Og det har du sikkert gjort dersom du har kikket på en og annen turistbuss på ikke-norske skilter også. For Bova er et av de spesialiserte turistbuss-merkene i Europa.
Bova har produksjons-aner helt fra 1878, da Jacob Bots startet en trevarehandel i Valkenswaard i Nederland. I 1910 introduserte hans sønn Simon firmanavnet Bova, sammensatt av familienavnet Bots og stedsnavnet Valkenswaard. Også dagens bedriftslogo gjenspeiler denne ideen: Den viser en falk, stilisert som en B, på en sirkulær bakgrunn.
Bova begynte med turistbusskarosserier i 1931 og ble kjapt spesialister på denne type kjøretøyer. Men det var først i 1969 at de gikk så langt som å bygge en buss med selvbærende karosseri, hvilket gjorde dem fortjent til merkelappen bussprodusent og ikke bare karosseripåbygger, selv om motorer og drivverk hele tiden har vært DAF.
I midten av 1970-årene kom den avanserte Europa-modellen, som ti år senere ble fulgt av Futura i flere versjoner, der høyde og lengde varieres ut i fra moduler. Et særpreg ved Bovas buss-design siden da er at fronten har en fremskutt mave, noe som både gir bussene en særpreget stil og som har en gunstig innvirkning på luftmotstand og drivstofføkonomi. Derfor har også stilen skapt mote for busser som stort sett ferdes i motorvei-hastigheter.
I 1993 kom den 15 meter lange, 3-akslede Magnum-serien der den bakerste akselen også kan styre, automatisk eller manuelt, i hastigheter under 40 km/t. Neste skudd på stammen var den luksuriøse og ultramoderne Magic, introdusert høsten 1999. Den bygges fortsatt i 2005, sammen med den øvrige Bova-paletten Lexio, Futura og den nye Synergy.
I 2003 gikk Bova inn i VDL Groep sammen med de andre bussmerkene Berkhof, Jonckheere og Kusters, samt chassisprodusenten VDL Bus International. Siden da bærer Bova-bussene navnet VDL Bova. Samme høst startet import av samtlige produkter til Norge gjennom produsentens datterselskap VDL Bus Norway, og Bova har vært deres mest solgte bussmerke fram til nå.