-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
HINDUSTAN
At India er en gammel britisk koloni vitner ikke minst landets bilpark om. Da tenker vi særlig på landets egen bilproduksjon, og ekstra-ekstra på bilene fra Hindustan Motors Limited. Hindustan er navnet på et stort, men ikke helt definert, område i India.
Langsom utvikling
Riktignok har Ambassador vært gjenstand for tidsmessige oppgraderinger. Motoren ble toppventilert i 1959, året da Hindustan endelig begynte å produsere samtlige deler selv – takket være BMC som overlot inderne alle pressene og øvrige fremstillingsverktøy til den originale series II fordi britene selv hadde gått over til neste generasjon Morris Oxford med Farina-karosseri. Hindustans flydivisjon utviklet i 1960 en egen økonomibil ved navn H.A.L. Pingle(!!), men den kom ikke i produksjon.
Hindustan Ambassador kunne fåes med en BMC dieselmotor fra 1978, og denne motortypen har blitt stadig viktigere for å opprettholde salget. Biler på eksport har imidlertid blitt utstyrt med lisensbygde Isuzu bensinmotorer. En større oppgradering av modellen fant sted i 1991.
I 1984 ble Hindustans modellutvalg øket med 100 prosent, fra en til to. Nykommeren het Hindustan Contessa, var basert på en 1972 Vauxhall Victor FE men med den samme 1,5 liters motoren som Ambassador hadde inntil 1994 da også Contessa kunne fåes med de tre forskjellige motorene.
Hvorvidt det skyldtes nostalgi eller eksentriske britiske kunder er uklart, i hvert fall begynte England å importere den alderdommelige Ambassador i 1994, utstyrt med katalysator og belter i baksetet! Så sent som i 1997 var Hindustans årsproduksjon av Ambassador 24.000 enheter, og året etter kunne man etter 44 års ventetid endelig få bilen i andre farger enn beige! 1998 ble også året da Hindustan begynte å formidle Mitsubishi Lancer for å kunne motstå den voksende konkurransen bedre. Neste trekk ble en Hyundai 1,8 Euro II-motor i Ambassador, og i fjor ble det snakk om indisk import (og produksjon?) av en modell fra malaysiske Proton.
Hindustans biler har i kraft av sin anakronisme garantert sin appell i enkelte vestlige øyne. Emblemet har langt mindre sjarm: Bokstavene H og M (for Hindustan Motors) i en firkant.
Albion, Norsk Britisk Bilhistorisk Forening