-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
IZH
Det russiske bilmerket Izh uttales isj. Og dermed kan det meste være sagt på norsk - maken til anakronisme skal man lete lenge etter i dagens bilverden, og at merket er Russlands tredje største sier mye om rikets begredelige tilstand.
Under 2. Verdenskrig leverte Izh 11,3 millioner skytevåpen – mot Nazi-Tysklands 10,3 millioner totalt! Ikke å undres over at Izh trengte tilleggsprodukter å sysselsette arbeidsstokken med så snart krigen var over! I dag produserer fabrikken fortsatt våpen fra kniver til bazookaer, mest kjent av alt er deres Kalashnikov AK-47 mitraljøser. Men Izh produserer også verktøy, industrimaskiner, fra 1928 motorsykler og siden 1966 biler.
Moskwich-avlastning
Det første forsøket på en bilproduksjon ble gjort i 1958 med en ultralett offroader basert på komponenter fra Ural motorsykler (BMW-kopier). Noen produksjon av denne kom aldri i gang, men i desember 1966 fikk Izh i oppgave å utføre avlastningsproduksjon av den dengang populære og relativt moderne Moskwich 408, men med den 1500-motoren (inspirert av BMWs 1961-utgave) som Moskvich først fikk i sin 412-modell to år senere. Men først med kombicoupé/ hatchback-utgaven Izh 2125 kunne man utvendig skjelne Izh-kopiene fra Moskwich-originalene, bortsett fra logoen.
Den opprinnelige Izh-logoen var egentlig ganske pompøs, med tårnet som er byen Izhevsks vartegn som hovedmotiv. Dette ble imidlertid ikke benyttet på selve bilene, de fikk nøye seg med et enkelt skilt med de tre bokstavene på. I de senere år har det imidlertid dukket opp en elegant designet, blank oval på et blått rektangel som logo for autodivisjonen hos Izh.
På begynnelsen av 70-tallet brukte Izh en del midler på å utvikle en mer moderne personbil og en Lada Niva-lignende offroader: Men typisk for østblokkens bilprosjekter kom ikke disse lenger enn til prototypstadiet. Produksjonen gikk så det suste likevel, i 1973 nådde årsproduksjonen 100.000 enheter og fire år etter rullet Izh-bil nr. 1 million av båndet. På hjemmemarkedet var Izh populær fordi den ble regnet som et mer solid og slitesterkt produkt enn pappa Moskwich.
Hjelp fra Renault – til hvilken nytte?
Ved hjelp av kompetanse fra Moskvas universitet og Renaults ingeniører begynte Izh på slutten av 70-tallet å utvikle en selvstendig konstruert etterfølger til Moskwich-kopien. Det tok imidlertid 8 år(!!) før prototypen av denne Izh Orbit ble vist offentlig og ytterligere 6 år før den kom i produksjon!!!
Noe av årsaken var at Moskwich la ned produksjonen av sin gamle modell til fordel for en ny i 1988, mens Izh fortsatte med gammern og derfor opplevde en økning i etterspørselen av den! Pickup-utgaven ble for øvrig importert til Norge av Konela Bil AS i årene 1981-83, og til tross for at norske krav gjorde at modellen måtte forlenges til noe som må kalles et estetisk mareritt, greide importørene å få nyregistrert hele 98 eksemplarer på norske skilter. Dette må ha vært miraklenes epoke i norsk bilbransje!
Etterfølgerens modellnavn Orbit henspeilte på en av russernes nasjonale stoltheter: Romfartsprogrammet. Det fikk de som kjent til, også mht. tidsfrister! Utrolig nok så bilen fortsatt ganske moderne ut etter 14 år i kulissene, men med den gamle 1500-motoren og bakhjulstrekk var den tekniske utrustningen håpløst utdatert. Som sin forgjenger ble Orbit etter hvert bygget som stasjonsvogn, pickup, offroader og i rally- og racingtrim. Ryktet om dens elendige kvalitet førte til at den senere byttet navn til Oda og etter hvert fikk den 1,6-, 1,7- eller 2 liters motor.
Full forvirring
I 1997 opplevde Russland et økonomisk krakk og bilproduksjonen hos Izh sank til litt over 8000 biler pluss 4000 ukompletterte karosserier – rundt 1,3 enhet pr. ansatt på et helt år! Situasjonen var helt ute av kontroll, men omsider ble den gamle Moskwich-kopien avviklet (som personbil, varebilen holdt ut til 2001!). I stedet ble det innledet samtaler med Skoda om lisensproduksjon av Felicia og Octavia. Dette kokte vekk og samlebåndene hos Izh raklet videre – så vidt – og åpenbart på sterk bekostning av den velfylte kontoen til onkel Kalashnikovs eftf.. I desember 2001 kunngjorde så fabrikken at de hadde inngått avtale med VAZ om at Izh skulle gjenoppta produksjonen av deres 2106. Helt riktig, selveste gamle-Ladaen! Slå den!!
Og hva med i år? Tja, for å si det som det er har vi ikke hørt noe som helst siden desember, annet enn at en ganske barskt utseende offroad-pickup nylig har blitt presentert, at Oda-produksjonen går sin skeive gang og at Izh opprettholder en slags stående invitasjon til mulige partnere når det gjelder sin bil-virksomhet. Jo, vi forstår dem så altfor godt!