-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Større Galleria Ferrari
Galleria Ferrari i Maranello er så nær vi kan komme et offisielt Ferrari-museum. Nå er det åpnet en ny ving der, slik at det blir litt mindre trangt for de nesten 200.000 som passerer der hvert år.
Den nye vingen, som egentlig er plassert rett over den gamle inngangen, er beregnet på fotos og kunst, og den betyr at hele anlegget nå er delt opp i fire distinkte avdelinger – i tillegg til butikken.
Slik det ser ut nå frem til nyttår, kommer man inn i avdelingen for racing (først og fremst Formel 1). Selvfølgelig slipper du ikke unna de siste årenes gørrkjedelige suksesser, men du kan også la deg overvelde av masse historisk. Som 1951-modellen som vant Ferraris første VM GP-løp (på Silverstone), du finner 246-modellen som Mike Hawthorne tok verdensmesterskapet i 1958 med, før han døde i sin Jaguar.
Du har pappa Villeneuves 126C som vel har vært mer på tvers enn rett frem i sin eksistens, og du finner de legendariske modellene som ble kjørt av Nigel Mansell, Gerhard Berger og Michele Alboreto. Monitorer forteller hele Ferraris omfattende racinghistorie, og som en bonus får du Enzo Ferraris kontor slik det var da han holdt hus i Via Trento Trieste i Modena (det huset finnes ikke mer).
Den opprinnelige inngangen er nå dekorert med noen av dagens produksjonsmodeller, og du må forbi dem før du kommer til den avdelingen der utstillingene varierer. Akkurat nå er den opptatt av Ferraris åtte-sylindrede motorer. Der finner du blant annet en prototype som Ferrari bygget for Indianapolis i 1987 sammen med den motoren Fangio brukte da han ble verdensmester i 1956 eller den John Surtees brukte for samme tittel i 1964. Et par racingsimulatorer finner du også der. Du får dem bedre på hjemmespilleren din, men her kan du i det minste sitte i ekte Ferrari Formel 1 biler.
Så kommer avdelingen for tekniske innovasjoner. Spennende, her lærer du blant annet mye om materialer, du finner også ut at Ferraris Formel 1 innsats dessuten omfattet den type gearkasse (fra 1989) som alle team bruker i dag. Og du kan sammenlikne de gamle V12 racermotorene, og de solide, turboladede V6-motorene med dagens filigrans-lette V10 motorer.
Den siste avdelingen er altså viet kunsten, og i hovedsak er temaet denne gang bilder av den gamle Shark Nose 156 Formel 1 fra 1961 og 268 Sp (som står der i metall også). Dessuten har du en vegg full av de nydeligste ratt, tilbake til en Nardi-klassiker fra 1950-årene.
Butikken til sist er imponerende nok, men den er i dag bare en liten avdeling av hovedutsalget til den store Ferrari-sjappa som du nå finner rett vis a vis hovedinngangen på Via Abetone. Bare husk dere som er på vei dit nå, at Galleria Ferrari er åpen hver eneste dag, hele året fra 9.30 til 18.00 (19.00 om sommeren) bortsett fra 1. jule- og 1. nyttårsdag.
Verd en omvei, som de sier i Michelin-guiden.