Z Museum
Velkommen til en litt-av-hvert-samling (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Velkommen til en litt-av-hvert-samling (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Velkommen til en litt-av-hvert-samling (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Velkommen til en litt-av-hvert-samling (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
En Chevrolet fra 1938, som tilhører Straand Hotell tar i mot deg(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Og som regel er hovedsamleren selv, Johan Ziener Thronsen, på plass for å ønske velkommen også. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Nærmeste nabo til lastebilen er en 1934 Reo Flying Cloud som startet livet som taxi i Kristiansand. En av de aller første med halv-automatisk kasse. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Mercedes-avdelingen er omfattende, en 180, en 300 Adenauer, en 170 V – alle fra 50-årene. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Denne har en spesiell historie. En Mercedes 250 SE Coupé fra 1966 som familien Thronsen har eid siden 1969. For noen år siden ble den sendt til fabrikken for full mekanisk overhaling, men interiøret ble ikke rørt. Siden han den(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Eksotisk innslag av håndknyttede tepper. Ikke bare fra Kina, Iran og Tyrkia, men også fra Norge. Og enestående kart høyt oppe på veggen. Blant annet et Norgeskart fra 1600-tallet som fremdeles viser Telemark som en hvit flekk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Det er viktig å løfte blikket. Du vet aldri hva du får øye på. Kanskje glimt av den store sykkelsamlingen til Rustne Eikers Einar Bowitz (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
En 98 ccm Rex fra slutten av tredvetallet… (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
En uvanlig handicap-moped fra 1974. Norsjø Mek. Verksted i Forshaga bygde disse. 2 hester og 140 kg med fører. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Og her er en av Tempos varemotorsykler. Denne er fra 1950. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Det hører historier til alt. Her fra Jullys Mode Forretning som søstrene Isaksen startet i Porsgrunn i 1928. I 1997 måtte den legges ned. I 2016 har den gjenoppstått i Treungen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Motesalong, da er det klart man må ha en herrefrisør på plass også… (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
… og en tidsriktig arbeidsplass for en tannlege. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Mens det oppunder taket plutselig henger et gammelt mikrofly. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Mens det oppunder taket plutselig henger et gammelt mikrofly. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Det slår aldri feil, noen har alltid hatt et slikt radioapparat da de var små. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Denne Kapteinen, en Opel selvfølgelig, er en 1952-modell. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Ved siden av Kapteinen står en Boble, 10 år yngre – fra 1962. Denne bilen har bare hatt en eier, har sine opprinnelige registreringsskilt og har gått 43.000 km! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Enda en Opel, førkrigs denne gangen. En Super 6 fra 1937. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Den mest beskjedne av de tre Opelene er denne, en Olympia fra 1938. Den fortsatte nesten uendret etter krigen og ble basis for Moskwitch. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
En Chevrolet, nesten i slekt med lastebilen ved inngangen. Denne er fra 1939. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Dette ante jeg ikke. B.F. Goodrich har alltid vært dekk for meg. Så dukker altså navnet opp på en 60 ccm moped fra 1937. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
En hyggelig Ariel blant en flokk Nortoner. Blant annet en 750 19 S fra 1957. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Og nærmest de engelske motorsyklene har Straand Hotell parkert sin hotellbil, en Chevrolet igjen – denne er fra 1941 og kom til Norge etter krigen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Men apropos krigen. Z Museet har også en rekke minner fra krigens dager – fra begge sider. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Et par skikkelige slitere, på to og tre hjul, i nydelig oily rag-tilstand finnes også på slutten av krigen-avdelingen. Harleyen ble forresten brukt i Bør Børson-filmen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Denne er annerledes. En tandem fra Monark påmontert en 50 ccm Victoria motor og registrert 1. januar 1950. (Gikk det virkelig an? Første nyttårsdag?) (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Museums-bilen, den eneste med navn på siden, er en 1924 Buick. En virkelig perle. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Ved siden av Buicken titter det frem noe frekt og grønt. Ante ikke at det fantes slike også i Norge. En Bond Minicar fra 1955. 200 ccm og 325 kg, så den er registrert som motorsykkel. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Heldigvis møter vi et verksted også. Med utstyr som strekker seg over (minst) syv decennier. Jeg er ikke sikker på at dekkomleggingsmaskinen var konstruert for hjul med tre-eker. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Dette må være en av de siste Fiatene Bertel O. Steen solgte før de mistet Fiat-agenturet. Underveis hadde de gjort Fiat til Norges mest solgte europeiske bilmerke. Dette er en 503 Torpedo fra 1926. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Et lite innslag av tog hører selvfølgelig med. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Etter tog kommer toll. Disse tollerne kan åpenbart velge mellom en 5-liters Chrysler Imperial fra 1938 (som fremdeles ikke har gjort sine første 100.000 km.) eller en Sachs Victoria lett motorsykkel fra 1936. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
En virkelig sjeldenhet. EN MG YA med fire dørs Saloon karosseri. Ser man godt etter, finner man instrumentene innrammet av det MG-typiske octagonet. Bilen er fra 1949. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Et skikkelig innslag av lokal folklore (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Ved siden av folklore-innslaget finner vi andre motorsykler. Den populære CZ 150 fra midten av 50-tallet, for eksempel, en Jawa Robot fra 1938, men som ble solgt i Norge etter krigen.
Videre en Dürkopp fra 1937, en Termoped med Victoria motor og både en Tomahawk og en 125 fra Tempo. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Et ekte låvefunn. Sammen med denne Austin Seven fant man blant annet en norskprodusert Perfekt-sykkel og masse landbruksutstyr. Bilen er fra 1934, var legebil under krigen, men ble satt bort i 1964.
I dag er den allikevel veldig kjørbar. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Denne er også fra 20-tallet, akkurat som Buicken og Fiaten. En Chevrolet Superior fra 1925. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Et eget hjørne av museet er avsatt til noe så utrolig som en kjempesamling av telefoner og sentralbord. De spenner fra apparater fra Christiania Telefonanlæg på 1880-tallet, til 1950-årenes Cobra-telefoner.
Og gamle telegram hører selvsagt med. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Plutselig sto det tre Forder der. Den grønne A-Forden fra 1931, helt urestaurert, som ble brukt ved åpningen av Think-fabrikken. En T-Ford fra 1926 med samme nummer den opprinnelig ble registrert på.
Restaurert i 2004. Og enda en A Ford som ble funnet i skogen i 1985, og deretter nennsomt gjenoppbygget. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Kafé hører med, med diner-preg og 50-talls assosiasjoner. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Z Museum
Sjefen selv, og alt-mulig-mann, Johan Ziener Thronsen, lover en flaske champis til hver tusende besøkende. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Eventyrmuseum på eventyrveien

Telemarksvegen skal bli hovedveien til det norske eventyret, blir vi fortalt. Halvveis finner vi et virkelig eventyr: Z Museum.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lenge siden vi fortalte om en utrolig bil & mc & diverse-samling ved Ådalsbruk, ikke langt fra Hamar.

Her kommer en annen av mine unnlatelses-synder som jeg lenge har hatt dårlig samvittighet for.

Ikke lenger, nå har jeg vært besøkende nummer 21186 på Z Museum.

Kjører du Riksvei 41 fra Vrådal ned mot Birkeland og Lillesand, kjører du den såkalte Telemarksvegen, «hovedvegen til det norske eventyret» som en prosjektsjef former budskapet.

Jeg vet lite om de andre eventyrene, men når du har kjørt tre kvarters tid, mye av turen forbi vakre Nisservann, kommer du til Treungen. Hvis du da ikke følger skiltene til Z Museum, går du glipp av noe du ikke tror før du ser det.

Men la oss ta det med Z’en først. Sjefen selv, kurator, eller lyspæreskifter eller entusiastisk forteller, heter Johan Ziener Thronsen. En av hans nære venner, som har plassert hele sin enorme samling av telefoner og telefonsentraler der, heter Olav Dalen Zahl – der har vi allerede to Z’er som kan være forklaring.

Selv sier Thronsen at ordet Museum høres så kjedelig ut, men kanskje – hvis han satte en Z foran – ville folk bli nysgjerrige på hva dette egentlig er.

Det har blitt en del av de nysgjerrige ja. I mai 2012 ble dørene åpnet, nå er de på vei mot sin 22. flaske Champagne (hver tusen besøkende blir nemlig således begavet.)

Thronsen selv har røtter i Sætre Kjeksfabrikk «og kommer fra en familie som aldri har samlet, men vi har hatt vondt for å kaste ting».

Det gjorde nok ikke noe at han i sin tid startet Oslo Ryddekompani. «Vi var vestkantens, i sterk konkurranse med Kvikk Ryddekompani som Leif «Makker’n» Antonsen satte i gang for å sysselsette mange av Vålerengas fotballspillere.

Etter Oslo Ryddekompani ble det Christiania Auksjonsforretning – jeg har en følelse av at kanskje ikke alt ble lagt ut for salg.

For her finner du litt av det meste, og dersom du får Thronsen med deg, så er det historier knyttet til omtrent hver gjenstand.

For eksempel kan han vise deg kjeks som Sætre bakte for Amundsens Sydpolsferd, den kjeksen som er på museet har faktisk vært på Sydpolen.

Eller han peker på et original-kart, høyt oppe på veggen, der Telemark simpelthen ikke er tegnet inn «fordi det var bebodd av ulver, bjørner og villmenn».

Det er det kartet han åpner hjemmesidene sine med.

Nostalgisk
Og for en som har vokst opp på Bentsebrua, var det underlig å synke ned i stolene i den lille kinoen hans. De var nemlig fra Soria Moria kino.

Men ikke fra den tiden denne nedskriver gikk dit for å få en titt av en naken pupp, men fra før ombyggingen på tidlig seksti-tall. Tegnefilmer og ufarlig amerikansk trash var det de stolene var underlag til.

For Bilnorge.no er det selvfølgelig bilene som er alibiet for å trekke frem denne perlen. Bilene er spennende, ujålete, ofte i originalstand (heldigvis), og bortsett fra en umotivert, moderne Bentley som sto inne på verkstedet, var det ingen av bilene som var skryteobjekter.

Og motorsyklene var ikke TT-utgaver og italiensk eksotika, men 125-kubikkere og mopeder, slike som var tilgjengelige for de fleste.

Kreti og pleti
Men dropp skylappene og ta med deg alt det andre. Skredderverkstedet, motesalongen til søstrene Gunnborg og Jully Isaksen, bruk litt tid på krigssamlingen med fantastiske propaganda-plakater fra begge sider og sørg for en smak av lokale bakervarer på 50-talls kafeen.

Vær også klar over at det hele er godkjent for bevegelseshemmede, «og når vi har Blindeforbundet her, fjerner vi alle sperringene så de kan ta og føle på alt. Vet du hva – vi har hatt folk her som har tatt på en telefon og så fortalt oss ting om den som vi ikke ante, forteller en måpende begeistret Thronsen.»

Og hvis du virkelig vil gjøre noe ut av turen, så får du deg en tur på Nisservann med den gamle, ombygde tømmer-slepebåten Fram som museet driver i samarbeid med Straand Hotell.

Og merk av siste helgen i mai – da har de sitt eget snurrepiperi-marked ved museet.

Verdt en omvei – som det heter i Michelin-guidene. Virkelig verdt en stor omvei, spør du meg.

Powered by Labrador CMS