-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bertone under hammeren
Nå må det et under til – men slike hender fremdeles. Mandag formiddag skal budene åpnes og alle Bertone-minnene – inklusive merkevaren – spres for alle vinder. Eller ?
Selv ikke Lilli Bertone, enken etter den legendariske karosseribyggeren, kunne holde selskapet i live i evighet. Hun holdt løftet sitt – at de skulle klare å feire 100 – hun førte det faktisk frem til 103-104 år.
Men siste gang de deltok på Genève-utstillingen var i 2013 med noe Aston Martin-aktig. I fjor, etter masse familiekrangel og nye selskaper og forsøk på å selge ut deler av virksomheten, var det klart at dette var slutt.
Og dette er en ganske trist slutt. Det er et fantastisk merkenavn som er til salgs, og det er nesten 80 biler som skal bankes unna.
Sørgelig sorti
Dersom dette hadde skjedd i form av en av de enorme prestisjeauksjonene, på Pebble Beach eller fra et eget lokale på Retromobile, hadde avskjeden skjedd med en slags ære.
Men her har konkursbestyreren lagt det hele ut i to porsjoner som selges på nett fra et auksjonshus i Milano, som ellers tar seg av reoler fra lager som legges ned, eller kontorstoler fra en agenturforretning som har gått over til å bli en restaurant.
Ikkeno’ glam, med andre ord.
Summene er også sørgelige. For de bilene (det er noen laste- og varebiler, et utbrent vrak og 60 dekk av forskjellige merker og størrelser blant dem – men fremdeles 70 av Bertones biler) som ligger i en pott, er det til nå (to døgn før slutten) budt 1.587.200 euro.
Jeg ville tro at noen satt på gjerdet for å slå til her. Noen av disse bilene kan tas ut og pusses opp og hente inn like meget som hele totalsummen nå – så dette nekter jeg å tro blir resultatet.
Kjørbare
Det er også et poeng at mange av de bilene som er igjen i boet er ganske bra å kjøre også. Jeg vet det, for jeg har gjort det. Ikke så få av dem har vært presentert i BIL i årenes løp.
Og for selve merkevaren snakker vi heller ikke fantasisummer. 3 millioner euro så langt. Og jeg er sikker på at Giorgetto Giugiaro fikk meget mer enn det da han til slutt ga opp tysker-styret og solgte alt av sin Italdesign til Volkswagen.
Ryktet i Torino sier nemlig at 77-åringen er på vei tilbake, ved å kjøpe opp Bertone og fortsette virksomheten i en slags sirkelen-er-sluttet operasjon. Han startet nemlig sin karriere der i 1959.
Han avsluttet forresten Bertone-perioden sin med en uferdig utgave av Lamborghinis Miura. Tenk hvis han kunne ta opp tråden derfra og virkelig fullføre livsverket.
Det er det jeg mener med et under som kanskje kan skje.