-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Biler på Fornebu
Hvis du er i Oslo-området i løpet av sommeren så vit at på Fornebu er bilmuseet igjen åpnet – med helt andre attraksjoner enn da det ble presentert for nesten 10 år siden.
Kultur på Hjul het samlingen da den åpnet. Den lå vegg i vegg med den opprinnelige attraksjonen, en enorm samling gamle og nye Vespaer.
Den ligger der fremdeles, men Kultur på Hjul er endret.
Egentlig var det et forholdsvis privat initiativ fra folk som ville vise at biler hadde både bredde, bakgrunn og en viss fremtid.
Hanne Skotvedt – legendarisk Honda-importør – tente på ideen og støttet det hele økonomisk. Hun bidro også til innholdet, blant annet med den første Civicen hun tok inn.
Etter det er det blitt endringer, både i Skotvedts bil-engasjement og i arealet man disponerer, slik at i dag har du en utrolig samling norskbygde racerbiler, en og annen underlig raritet, mange midgets, noen sjeldne motorsykler (når så du sist en tosylindret 125 kubikk Rumi?), en imponerende samling Lamborghinier og et par meget sjeldne gatebiler.
For å ta de siste først. Hva med en kompressormatet 1964 Studebaker Avanti eller en Shelby Mustang GT 350 også av samme gode årgang? Eller kanskje en Honda NSX – den første versjonen fra 1991?
E 38 er også gateregistrert selv om den ble bygget med hovedformål: racing. GB står det på panseret, Gunnar Bratlie heter mannen som bygde den i 1949.
En typisk norsk hjemmebygd konkurransebil fra den tiden. Masse Ford-deler, den sideventilerte V-åtteren kunne trimmes vanvittig og holdt i evigheter. Den var aktiv på bane til midten av 50-årene, så ble den til D 33320 og kjørt litt på landeveien.
Nå er den registrert tilbake til originalnummeret og er et meget levende minne fra ‘Greger Strøm’-tiden på norske baner.
Greger var den mest legendariske bilbyggeren av dem alle, og Snøhvit er en av hans konstruksjoner. Denne ble bygget hos Ford-forhandleren Fram Motorkompani i Oslo og var i realiteten en bestilling på en stor verkstedjobb fra en ekstern kunde.
Verkstedregningen kom på 15.000 kroner for den komplette bilen, og kunden, Arne Hinsværk, vant nesten alt han stilte opp i.
Han solgte bilen til Sverige, men den kom på besøk igjen og vant for eksempel Gardermoen Grand Prix i 1950. I Sverige kjørte den – til og med mot Formel 1-biler – helt til 1953, da den ble satt bort.
Nå er den funnet, restaurert, og kjøpt tilbake til Norge.
BMW Spessialen til Per Fossum er en annen type. Utstyrt med finmekanikk i form av en BMW 328 motor og seks Amalforgassere og tørrsump og 7.000 omdreininger og et smart rørgitterchassis og uavhengig bakstilling og et håndbanket aluminiumkarosseri av italiensk klasse gjorde denne til en virkelig hi-tech-bil i forhold til de Ford-baserte fra 10 år tidligere.
En veldig viktig frem-fra-glemselen bil som ser ut som den trenger litt stell.
Stell har imidlertid Lysell-bilen fått. Hvorfor Ralph Lysell valgte å kalle denne for Rally, har jeg aldri forstått. Denne blanke fremtidsvisjonen ville ikke funnet seg til rette i en rally-løype.
Den er egentlig en Ford Spessial den også – men karosseriet er helt spesielt. Utgangspunktet til Lysell var vidundermaterialet Aluminium og inspirasjonen var åpenbart fly.
Bilen ble da også bygget på Fornebu – sentrum for den aluminiums-hungrige flyindustrien.
Lysells drøm om å bygge en hel serie ble ikke noe av. Hans drøm om å gjøre den lukket ved hjelp av fleksible kupler som på et jagerfly, ble heller ikke noe av. Teknologien i 1951 strakk ikke til. De er bygget i etterkant av den nåværende eieren.
Når du er ferdig med dem kan du gå løs på de mange midgetene som er parkert i forskjellig høyde, og du kan forsøke å finne ut av noe grusomt, Jaguar-basert, med fire forhjul og to bakhjul som er gjemt bort dypt under en hylle.
Og så kan de snu deg og ta del i en av de fineste Lamborghini-samlingene du noensinne får se. De er der alle som betyr noe, fra GT 350 via Espada og opp til Countach. At den modellen fyller 50 i år virker helt utrolig. Den var hinsides da og er hinsides nå.
Den eneste som mangler er Miura. Men den finnes heldigvis – bare ikke her, nå.
Du behøver ikke vite noe om det som er utstilt. Samlingen er befolket av hyggelige folk som mer enn gjerne forteller deg hva det er du står og ser på. Og veldig ofte treffer du folk med ganske spennende biler på utsiden også.
Den har åpent i hvert fall lørdag og søndag, og det var snakk om onsdager også. Det skal heller ikke mye til før du får arrangert din egen private inngang, dersom åpningstidene ikke passer.
Men for å holde deg a jour med inngang og adgang og åpning så hold øye med Facebooksiden deres her.