Museet for Teknologi og Transport
Det første som møtte oss var en trikk som så ut som en russebuss. (Har ingen tenkt på russetrikk?) (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Det andre som møtte oss var pedagogisk: kraft ganger arm – eller hvordan klarer selv et lite barn å løfte en Polski Fiat 126 (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Og endelig innenfor døren fikk vi en moped i nøtta. Dermed startet moroa. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Formula Easter var en bak-teppet spesialitet og denne ble bygget i Warszawa i 1986. 480 kg, 1300 ccm Lada-motor med 100 hk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Formula Easter var en bak-teppet spesialitet og denne ble bygget i Warszawa i 1986. 480 kg, 1300 ccm Lada-motor med 100 hk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Nysa minibuss, 1963. 7 seter. Masse eksport. Den siste Nysa ble produserte i 1994, som nr. 380.575 (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Nysa minibuss, 1963. 7 seter. Masse eksport. Den siste Nysa ble produserte i 1994, som nr. 380.575 (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Polen bygde ikke store nok Intercity-busser selv, så i 1958 startet lokal lisensproduksjon av denne Skoda Karosa-bussen. På folkemunne kalt"Agurken». (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
En 175 kubikk SHL M11, som var en meget velkommen etterfølger til M06-T. SHL ble til og med solgt i USA, den siste ble bygget i 2005. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Endelig – en polsk bil. Syrena 101. Så snart Stalin var død kunne Polen starte sin bilindustri. De første 200 eksemplarene av denne ble bygget i 1957. To-takt, 2-syl, 27 hk og nesten ett tonn! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Endelig – en polsk bil. Syrena 101. Så snart Stalin var død kunne Polen starte sin bilindustri. De første 200 eksemplarene av denne ble bygget i 1957. To-takt, 2-syl, 27 hk og nesten ett tonn! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Endelig – en polsk bil. Syrena 101. Så snart Stalin var død kunne Polen starte sin bilindustri. De første 200 eksemplarene av denne ble bygget i 1957. To-takt, 2-syl, 27 hk og nesten ett tonn! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
En vi ikke har sett før: Syrena Coupé. Helt hjemmebygd, med noen deler fra en Fiat 125p. Strålende innsats, med tanke på forholdene. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
En vi ikke har sett før: Syrena Coupé. Helt hjemmebygd, med noen deler fra en Fiat 125p. Strålende innsats, med tanke på forholdene. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Gazela, 175 kubikk, ca. midt på 60-tallet. Første polske motorsykkel med 12 Volt anlegg. Var allikevel kjent for sine stadige sammenbrudd. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Førkrigs Podkowa med 98 kubikk Villiers motor. Ikke veldig populær, max. 150 ble produsert. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Komar – eller Moskito – het denne mopeden. Type 2 forresten. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Tornedo er et flott navn. Førkrigs, med Sachs 97 ccm. Produsenten var av tysk avstamning så han fortsatte under krigen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Endelig en vi kjenner. Ardie, en 200 kubikker fra 1937. Ardie var blant dem som forsøkte å bygge en Folkevogn før krigen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Mikrus er også et smart navn som faktisk kom i produksjon i 1958. 1700 ble bygget før noen trakk i snora i 1960. 300 ccm, 14 hk, trang – spesielt bak. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Mikrus er også et smart navn som faktisk kom i produksjon i 1958. 1700 ble bygget før noen trakk i snora i 1960. 300 ccm, 14 hk, trang – spesielt bak. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Mikrus er også et smart navn som faktisk kom i produksjon i 1958. 1700 ble bygget før noen trakk i snora i 1960. 300 ccm, 14 hk, trang – spesielt bak. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Junak B23 var vel den mest siviliserte av alle de polske tre-hjuls distribusjonsgreiene. Bygget hjemme i Szczecin, på en fabrikk der det kom masse annet på hjul fra også. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Junak B23 var vel den mest siviliserte av alle de polske tre-hjuls distribusjonsgreiene. Bygget hjemme i Szczecin, på en fabrikk der det kom masse annet på hjul fra også. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Junak B23 var vel den mest siviliserte av alle de polske tre-hjuls distribusjonsgreiene. Bygget hjemme i Szczecin, på en fabrikk der det kom masse annet på hjul fra også. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Smyk var en annen frekking, som også kom fra Junak-fabrikken. 350 kubikk – hekkmotor om noen skulle være i tvil – med 15 hester (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Smyk (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Sokol er polsk for Jaktfalk – hvilket denne her ikke akkurat var. 125 kubikk. Kostet 25 årslønner i 1948 – allikevel ble det produsert 2000 av dem. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her har vi jommen en Nysa igjen, men perforert slik at vi kan se hva som var under denne 1990-modellen. Ingen overraskelser faktisk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Hjelp, her var jeg litt rask. Aner ikke hva det var. Kan det være en Øst-Tysker? S’en foran stemmer ikke med Syrena. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Iskra var den siste krampen fra hjemme-fabrikken Junak. Avansert to-sylindret firetakter, 350 kubikk og 22 hk, med moderne design. Men selv om Iskra betyr gnist, var den nok for svak denne gang. Slutt i 1965. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Iskra var den siste krampen fra hjemme-fabrikken Junak. Avansert to-sylindret firetakter, 350 kubikk og 22 hk, med moderne design. Men selv om Iskra betyr gnist, var den nok for svak denne gang. Slutt i 1965. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Iskra var den siste krampen fra hjemme-fabrikken Junak. Avansert to-sylindret firetakter, 350 kubikk og 22 hk, med moderne design. Men selv om Iskra betyr gnist, var den nok for svak denne gang. Slutt i 1965. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Iskra var den siste krampen fra hjemme-fabrikken Junak. Avansert to-sylindret firetakter, 350 kubikk og 22 hk, med moderne design. Men selv om Iskra betyr gnist, var den nok for svak denne gang. Slutt i 1965. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her er vi også på hjemmebane. Stoewer begynte å bygge biler i Szczecin i 1896. Museet har bare denne, en V5 fra 1932 og en enda mere vrak, en Sedina fra 1938, som de ikke viser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her er vi også på hjemmebane. Stoewer begynte å bygge biler i Szczecin i 1896. Museet har bare denne, en V5 fra 1932 og en enda mere vrak, en Sedina fra 1938, som de ikke viser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her er vi også på hjemmebane. Stoewer begynte å bygge biler i Szczecin i 1896. Museet har bare denne, en V5 fra 1932 og en enda mere vrak, en Sedina fra 1938, som de ikke viser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her er vi også på hjemmebane. Stoewer begynte å bygge biler i Szczecin i 1896. Museet har bare denne, en V5 fra 1932 og en enda mere vrak, en Sedina fra 1938, som de ikke viser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Junak M07 var Szczecins en-banker. En ensylindret 350 firetakter fra 1958. Dro fint en sidevogn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Junak M07 var Szczecins en-banker. En ensylindret 350 firetakter fra 1958. Dro fint en sidevogn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Warszawa, den lokale utgaven av Pobeda, kjente vi godt her hjemme også. 95 mill. dollar betalte polakkene for lisensen. Dårlig deal. 52 hk og 1400 kg dro ikke mange skinn av mange pølser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Warszawa, den lokale utgaven av Pobeda, kjente vi godt her hjemme også. 95 mill. dollar betalte polakkene for lisensen. Dårlig deal. 52 hk og 1400 kg dro ikke mange skinn av mange pølser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Warszawa, den lokale utgaven av Pobeda, kjente vi godt her hjemme også. 95 mill. dollar betalte polakkene for lisensen. Dårlig deal. 52 hk og 1400 kg dro ikke mange skinn av mange pølser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Warszawa, den lokale utgaven av Pobeda, kjente vi godt her hjemme også. 95 mill. dollar betalte polakkene for lisensen. Dårlig deal. 52 hk og 1400 kg dro ikke mange skinn av mange pølser. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her har polakkene oppdaget svingaksel på forhjulet. 150 kubikk SHL M06-T, luksus-sykkel fra 1960. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Junak igjen, de fantes overalt. Denne var litt mer enn lettvekter, 350 kubikk med 19 hk og 170 kg før sidevogn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Junak igjen, de fantes overalt. Denne var litt mer enn lettvekter, 350 kubikk med 19 hk og 170 kg før sidevogn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Vår tredje sidevogn, igjen på en Junak M07. Fremdeles 350 firetakts kubikk og hele kombinasjonen veide 250 kg. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Med hilsen fra naboen i vest: en MZ BK 350 der B betyr Boxer og K Kardang. Populær sykkel, 42.000 ble det bygget. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Med hilsen fra naboen i vest: en MZ BK 350 der B betyr Boxer og K Kardang. Populær sykkel, 42.000 ble det bygget. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
En polsk-bygget Fiat 508, 1935. Fiat burde skamme seg – de har gjort god butikk på sine polske virksomheter siden de startet der 1/9-1931. De burde sette denne i presentabel stand nå, ikke restaurert, men presentabel. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
En polsk-bygget Fiat 508, 1935. Fiat burde skamme seg – de har gjort god butikk på sine polske virksomheter siden de startet der 1/9-1931. De burde sette denne i presentabel stand nå, ikke restaurert, men presentabel. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
En polsk-bygget Fiat 508, 1935. Fiat burde skamme seg – de har gjort god butikk på sine polske virksomheter siden de startet der 1/9-1931. De burde sette denne i presentabel stand nå, ikke restaurert, men presentabel. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
En polsk-bygget Fiat 508, 1935. Fiat burde skamme seg – de har gjort god butikk på sine polske virksomheter siden de startet der 1/9-1931. De burde sette denne i presentabel stand nå, ikke restaurert, men presentabel. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Romet moped fra 1986. Moderne design krympet tanken fra 6 til bare 4,5 liter. Awa og øst-tyske Simson ble snart for sterke konkurrenter. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Lyse og lekre lokaler, og ganske fiks presentasjon (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Lyse og lekre lokaler, og ganske fiks presentasjon (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Vi har sett flere SHL tidligere på turen. Her er en 125 kubikk fra 1951. Den var i stor grad basert på førkrigstidens SHL 98. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Zuk var virkelig Polens arbeidshest. Presentert i 1958. Denne er fra 1978 og da produksjonen stanset i 1988 var det produsert 587.000 Zuker. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her er vi på den gjennomskårne modellen av Junak M10 igjen. Hvorfor hun her er plassert der, og ikke ved en av de innbydende sidevognene, skjønner jeg ikke. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her er vi på den gjennomskårne modellen av Junak M10 igjen. Hvorfor hun her er plassert der, og ikke ved en av de innbydende sidevognene, skjønner jeg ikke. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Etter krigen sa Stalin"njet» til fortsatt polsk samarbeid med Fiat. Den kontakten kom ikke i gang igjen før med 125p i 1965. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Etter krigen sa Stalin"njet» til fortsatt polsk samarbeid med Fiat. Den kontakten kom ikke i gang igjen før med 125p i 1965. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Alba, denne er fra 1919 og museets eldste. Og også lokalt produsert. 200 ccm, firetakt, remdrift. Fabrikken gikk under i 1926. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Alba, denne er fra 1919 og museets eldste. Og også lokalt produsert. 200 ccm, firetakt, remdrift. Fabrikken gikk under i 1926. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Beskid ble bygget i konkurranse med"Maluch» - kjelenavnet til Fiat 126p. God plass til fire og mye bagasje, greie 30 hk og 630 kg, men kanskje litt for underlig. Det ble ikke noe mer enn 7 1987-prototyper. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Beskid ble bygget i konkurranse med"Maluch» - kjelenavnet til Fiat 126p. God plass til fire og mye bagasje, greie 30 hk og 630 kg, men kanskje litt for underlig. Det ble ikke noe mer enn 7 1987-prototyper. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Den siste polske scooteren, Osa M52 – het en periode bare Indian, fordi den ble solgt til India. Ser ut som en smart konstruksjon, men den varte ikke lenger enn til 1965. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Den siste polske scooteren, Osa M52 – het en periode bare Indian, fordi den ble solgt til India. Ser ut som en smart konstruksjon, men den varte ikke lenger enn til 1965. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Den siste polske scooteren, Osa M52 – het en periode bare Indian, fordi den ble solgt til India. Ser ut som en smart konstruksjon, men den varte ikke lenger enn til 1965. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Osa betyr faktisk Vesp, og var kanskje et litt frekt navn? M52 var forgjengeren til Inderen og var kjent for motor som overopphetet og et uvanlig hardt baksete. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Osa betyr faktisk Vesp, og var kanskje et litt frekt navn? M52 var forgjengeren til Inderen og var kjent for motor som overopphetet og et uvanlig hardt baksete. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Sokol 1000 var en virkelig voksen maskin. 1000 kubikk (bare 22 hk) og 270 kg forteller sitt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Sokol 1000 var en virkelig voksen maskin. 1000 kubikk (bare 22 hk) og 270 kg forteller sitt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Sokol 1000 var en virkelig voksen maskin. 1000 kubikk (bare 22 hk) og 270 kg forteller sitt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Sorry, dummet meg ut igjen. Hva er dette? En kriger? (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Sorry, dummet meg ut igjen. Hva er dette? En kriger? (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her er i hvert fall en Sokol igjen – en billigutgave, en 200. Bare 78 ble bygget før krigen brøt ut. Den første forresten kjøpt av Polens daværende statsminister. Hei – Erna.... (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Nå er vi jo nesten i vår egen Tempo-ungdom. En 175 kubikk WSK Dudek med chopper-tendenser fra 1975. Cool kom til Polen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Her er hjemmesnekkeren på gang. En 126p på terreng-understell. Range Rover kan bare gjemme seg. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Lelek fulgte opp chopper temaet. Også fra WSK, men med 123 kubikk kunne den kjøres av 16-åringer. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Apropos kul: en Fiat 126p i skikkelig cabrio-versjon. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
I 1991 forsvant Polski Fiat navnet og ble erstattet av FSO. Dette er en slik – som også ble importert til Norge. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Fiat 126p ble produsert i mange versjoner, og du ser dem fremdeles på gatene også. Ikke bare på museer. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Fiat 126p ble produsert i mange versjoner, og du ser dem fremdeles på gatene også. Ikke bare på museer. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Men det var visst ikke slutt på motorsykler ned fra taket. En WSK M06B som debuterte i 1966 og ble kjent som"den tause» fordi den også hadde innsugningsdemper. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Fiat 126p ble produsert i mange versjoner, og du ser dem fremdeles på gatene også. Ikke bare på museer. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Fiat 126p ble produsert i mange versjoner, og du ser dem fremdeles på gatene også. Ikke bare på museer. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Dette er GIL – det betyr visst en slags finke – igjen fra WSK og fra 1976 denne gangen. Ungdomssykkel, 123 kubikk og 80 km/t. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Utgangspunktet var selvfølgelig en 126p. Bygget for at hæren skulle teste den, men den fungerte dårlig som amfibium (den sank) og like dårlig i terreng – den grov seg ned i sanden. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Utgangspunktet var selvfølgelig en 126p. Bygget for at hæren skulle teste den, men den fungerte dårlig som amfibium (den sank) og like dårlig i terreng – den grov seg ned i sanden. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Museet for Teknologi og Transport
Enda en Fiat 126p-basert selvsnekret. Kineserne var en stund, av en eller annen grunn, interessert i dette beltefenomenet. Bare en ble imidlertid bygget. Fikk en liten filmrolle. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

En overraskelse i Stettin

Stoewer var fra Stettin – og det må du være ganske barka for å vite. Men du trenger ikke ha slike kunnskaper for å ha glede av et transportmuseum i denne polske byen.

Publisert Sist oppdatert

Stettin, eller Szczecin, er en av de byene verdenshistorien virkelig har herjet med.

Tyskerne begynte å vise byen ganske mye oppmerksomhet på 1200-tallet, men fremdeles beholdt den en ganske stor andel slaviske innbyggere.

Mot slutten av 1270 ble den Hansa-medlem og fullstendig germanisert, inntil svenskene kom. Den ble da hovedstad i Svensk Pommern fra 1650 og 70 år fremover, før den ble en del av Preussen.

Byens betydning var da meget stor, den var i ferd med å bli en av det tyske keiserrikets største havnebyer.

Den ble skikkelig bombet under andre verdenskrig, og folk rømte slik at byen var nesten helt tom da russene rykket inn i 1945. Det var lenge stor diskusjon om den skulle bli tysk eller polsk etter krigen, men terningen falt ned på polsk.

Store deler av den befolkningen som vendte tilbake etter krigen var tyskere, men da polakker som var blitt forvist fra de tidligere polske områdene som nå var annektert av Sovjetunionen returnerte, ble den tyske delen av befolkningen deportert.

Det eneste jeg personlig kunne fortelle om byen, før jeg besøkte den for noen uke siden, var at en gang kjørte jeg galt, veldig galt – ca. 500 km galt. Jeg skulle til Frankfurt, og dit kom jeg også. Men jeg kom til Frankfurt and den Oder og ikke til Frankfurt am Main.

Slik går det når man kjører om natta og ikke har antydning av kompass om bord.

GPS?

Vi snakker ca. 1990 – Murens fall.

Og da oppdaget jeg at Oder var en elv som rant oppover, at Stettin var en by som lå ved Oders kant, og at Oder faktisk delte Polen og Tyskland helt på toppen.

Nå kan jeg fortelle mer.

Trikkestall
De har hatt en trikkestall der i byen helt siden 1912. I 2010 fikk de enda en hyggelig hilsen fra EU: mer enn 17 millioner zloty som skulle gå til kultur. Denne gangen het kulturen «Museet for Teknologi og Transport» – og det er blitt et veldig bra anlegg.

Trikker, tunge biler, varebiler og busser, personbiler, og mengder av to-hjulinger. Ikke alle er polske, men det er såpass langt mellom innslagene fra Russland og Øst-Tyskland at det bare krydrer hovedretten.

Stoewer
Synd at de bare har én Stoewer utstilt – de har en til, men den er under restaurering. Stoewer er en av de viktigste bitene av Szczecins motorhistorie og er et av de merkene veteranbilfolket fremdeles snakker om med ærbødighet.

Men til gjengjeld er det et tosifret antall tohjulinger fra byen, først og fremst de som ble produsert av Junak. En lang historie det der, fra enkle lettvektere til prototyper på mikrobiler med Zündapp Janus-oppskrift – der hele fronten åpnes for å skaffe inngang.

Stoeweren er sliten. Men det gjør ikke noe, vi får et godt inntrykk av hva dette dreier seg om. V5 het modellen, den er fra 1923 – da var det 33 år siden den første Stoeweren hadde harket seg i gang i Stettin.

V5 var forresten en av de aller første tyske produksjonsbilene med forhjulsdrift. Den kom omtrent samtidig med DKW F1.

Det er en annen sliten krabat der også. Den første bilen som kom fra Polski Fiat.

Lange tradisjoner
Tidlig på 1930-tallet skrev Fiat en omfattende avtale om produksjon i Polen, og bilen som står der er en 508 fra 1934.

Fiat kom tilbake på 1960-tallet (etter at Stalin hadde satt ned foten, han ville heller at polakkene skulle bygge Pobeda på lisens enn Fiater) og det så stekt at de har produsert kontinuerlig der siden.

Først som Polski Fiat, så som FSO (da ble den også importert til Norge) og de siste 20 åene som ren produksjonsbedrift for Fiats minste – som selvfølgelig også har endt i Norge, men uten Polski-navnet.

Fiat har med andre ord hatt så stor nytte, glede, og inntekt av og fra Polen, at jeg syns det minste de kunne gjøre nå, er å hjelpe til å få litt bedre skikk på den gamle Polskien i museet. Ikke restaurere, jeg vil ikke ha slike biler strøkne, men bare litt bedre.

Mangfold
Det var selvfølgelig mange andre etterkrigs polske Fiater der selvfølgelig, fra 125, via hatchback-FSO som Fiat selv ikke hadde noen tilsvarende av, til 126 i en rekke forskjellige varianter, inklusive hjemmebygde amfibier.

Det eldste på museet var en Alba motorsykkel fra 1919, det polskeste var vel en Syrena 101, du få servert et par spennende prototyper, du blir presentert for flere motorsykler som du ikke ante eksisterte, og du får en Formel Easter racerbil.

Selvfølgelig er Porsche- eller Mercedes-museet mer overveldende. Men det er lenge siden jeg har fått så mange beskjeder om at «dette ante du ikke».

Virkelig fascinerende.

Ta en titt på bildene derfra, og jeg tror du vil være enig med meg.

Powered by Labrador CMS