Prototyp Museum
Innenfor døren dukker det opp biler jeg ikke ante noen ting om
Prototyp Museum
For å ta dem kronologisk. Dette var en av de tidligste Formel Junior-bilene til Wolfgang Graf Berghe von Trips. En De Tomaso fra 1960.
Prototyp Museum
Bilen hadde en Ford motor på 1100 ccm trimmet til 85 hk, den veide 430 kg og gjorde 217. Vi er i 1960.
Prototyp Museum

Prototyp Museum

Prototyp Museum

Prototyp Museum

Prototyp Museum

Prototyp Museum
Og karosseriet var bygget hos Fantuzzi, som også gjorde mange av Ferraris biler.
Prototyp Museum
Den andre Von Trips bilen er hans førte egenbygge. TCA Prototype heter den
Prototyp Museum
TCA betyr Trips-Colotti-Auto Union. Colotti var girkassespesialist i Modena, der denne bilen ble bygget.
Prototyp Museum

Prototyp Museum
At bilen også het noe med Autounion kommer av motoren. Totakts DKW. 981 ccm, 80 hk, 364 kg, 200 km/t
Prototyp Museum
Den kjørte første gang foran Monacos Grand Prix i mai, 1960, uten resultater å skrive hjem om.
Prototyp Museum
I april 1961 kjørte Erich Brude bilen i et løp på Nürburgring. Han hadde et skikkelig uhell, og døde i denne bilen.
Prototyp Museum
To forgassere - jeg trodde vi snakket om tresylindrede motorer
Prototyp Museum
Tre Formel Juniorbiler på rad feirer en av Tysklands beste racerbilister
Prototyp Museum
Den andre TCA-bilen ble en slags suksess. Den ble bygget i flere eksemplarer og eksportert blant annet til USA.
Prototyp Museum
Her har en annen berømt racerfører, Gehard Mitter, overtatt trimmingen av DKW-motoren.
Prototyp Museum
Liten og lett (364 kg), 220 kmt 90 hk fra 981 ccm og her er det virkelig 3 sylindre
Prototyp Museum

Prototyp Museum

Prototyp Museum

Prototyp Museum
Også her var det Fantuzzi som hjalp til med karosseriet.
Prototyp Museum

Prototyp Museum

Prototyp Museum
Et skikkelig garasjefunn
Prototyp Museum
Denne Porsche er en 911 fra 1965.
Prototyp Museum
Den hadde hatt fire eiere før den ble satt vekk i en garasje for 40 år siden
Prototyp Museum
Jeg er ikke helt overbevist om at den gamle avisen egentlig lå akkurat der da de fant den.
Prototyp Museum
Porsche skal restaureres, trues det med
Prototyp Museum
For å fylle på med Porscher, få husker 912-versjonen. Plastratt, tre instrumenter og ikke fem, og fire sylindre var forskjellen i forhold til 911.
Prototyp Museum
Dette er en Herbie, 1963 modell Boble, bygget opp av originale deler fra Disneys studio.
Prototyp Museum
Denne Kübelwagen er en av de siste som ble bygget, april 1945. Karosseriene kom fra Berlin, bilene ble bygget i Wolfsburg og ca. 50.000 ble lagd under krigen.
Prototyp Museum
Denne Spatz fra 1956 er en av de morsommere mikrobilene fra 50-tallet
Prototyp Museum
Konstruktøren het Egon Brütsch, racerfører, og hans opprinnelige utgave hadde bare ett hjul bak.
Prototyp Museum
Plastkarosseri, støpt i to former som bare ble limt sammen langs midtlinjen.
Prototyp Museum
10 hester fra 191 ccm. 410 kg og 75 kmt.
Prototyp Museum
Tempo E 600 var en av de mange mikrolastebiler i Tyskland før krigen
Prototyp Museum
Tempos biler var stort sett trehjulinger, med ett hjul foran
Prototyp Museum
Akkurat denne bilen ble brukt i Steven Spielbegs: Schindlers Liste.
Prototyp Museum
Liten motor, 594 ccm, 19 hk, 1150 kg og 72 km/t. 1937 er året.
Prototyp Museum
En lekker liten etterkrigskonstruksjon, som aldri kom lenger enn prototype.
Prototyp Museum
Otto Dams var konstruktør av Tempoen vi nettopp så. Som pensjonist konstruerte han denne 600 kg tunge bilen i 1951
Prototyp Museum
Dams brukte en totakts halv-liters Heinkelmotor. 20 hk
Prototyp Museum
Museet har sin egen nydelige VW T1
Prototyp Museum
Denne stammer fra 1958, da hadde Transporter-produksjonen flyttet til Hannover.
Prototyp Museum
Underlig Boble. Fire dører i en Papler-utgave bygget for politiet. 1951, da hadde bilen 24,5 hk og veide 745 kg.
Prototyp Museum
Inne på restaurerings-verkstedet sto denne forhjulsdrevne, DKW-motoriserte Formel-bilen. Aner ikke hva det var.
Prototyp Museum
Dette derimot, som også sto på verkstedet, var en Porsche-versjon fra karosserifabrikken Wendler.
Prototyp Museum
Wendler bygget bl.a. 550 og 718 for Porsche. Denne regnes som en prototyp på 718 GTR Coupé
Prototyp Museum
Porsches kundemagasin Christophorus presenteres også. Her med en tegning av den legendariske PR-sjefen og redaktør, Richard von Frankenberg (t.h.)
Prototyp Museum
En av Tysklands beste bilillustratører, Erns von Demar, har også fått god plass på veggene
Prototyp Museum
Han skisset reklame
Prototyp Museum
Han forsøkte seg som karosseri-designer
Prototyp Museum
... også ganske amerikansk-inspirert til tider
Prototyp Museum
To forslag til en ny DKW-front
Prototyp Museum
Og til tider kunne han tegne som en japanske tusj-kunstner
Prototyp Museum
Noen vil kanskje gråte over en 356 som er slaktet for å bli kjøresimulator
Prototyp Museum
Din kanskje eneste mulighet til å kjøre en veteran-Porsche
Prototyp Museum
En fascinerende avdeling er en levende vindtunnelll med 1:5 modeller som ble brukt der.
Prototyp Museum
Dette er en modell av strømlinjeekspert Paul Jarays eget forslag fra 30-årene.
Prototyp Museum
Tartra sendte en modell av sin Type 83 til Stuttgart for å få den testet i vindtunnelen der
Prototyp Museum
Etter å ha bygget småbiler lenge ønsket Hanomag å bygge større biler i 1934. Her kan de sjekke strømlinjene.
Prototyp Museum
Adler foreslo denne 1,8 liters prototypen i 1938
Prototyp Museum
Wunibald Kamm, som hadde grunnlagt vindtunnelen ved Univesitetet i Stuttgart, foreslo denne strømlinjekroppen for Adler i 1936.
Prototyp Museum
En strømlinjet BMW. K4 het den, bygget på en 335 for en privat kunde. Høyere toppfart (183 kmt) og lavere forbruk.
Prototyp Museum
Et gammelt minne fra Wolfsburg
Prototyp Museum
Fra den faste samlingen, en av de nydeligste Porscher ever.
Prototyp Museum
En Porsche Spyder bygget av karosserifabrikken Rometsch i 1953. 550 kg, 68 hk fra 1100 ccm, 200 kmt.
Prototyp Museum
Rekorden ble satt på den motorveien du i dag kjører mellom München og Ingolstadt.
Prototyp Museum
Gamle Porsche-minner. De bygde for eksempel flymotorer.
Prototyp Museum
Både seilflyvinsjer og minikraftverk kom fra Porsches sprudlende konstruksjonskontor etter krigen
Prototyp Museum
Futuristisk strømlinjebil fra 1946 bygget av Curt DelFosse, DVD heter den. (DelFosse Versuch Düsseldorf). 600 kubikk Zündapp motor.
Prototyp Museum
Østerrikeren Otto Mathé bygget mange spennende racerbiler.
Prototyp Museum
Denne Hekkmotor Mathé Universal er bare litt av museets omfattende Mathé samling
Prototyp Museum

Prototyp Museum
Noe av det beste med Prototyp Museet i hamburg - du kommer helt inn på bilene

Hamburgs nest største severdighet

Neste gang du er i Hamburg bør du stikke innom her også. Her byr de alltid på noe – om ikke ferskt, så iallfall nytt. Jeg mener gammelt.

Publisert

La oss ta det en gang til.

I 2008 åpnet to motorsportfanatikere, Thomas König og Oliver Schmidt sitt eget bilmuseum. Nær en rekke av Hamburgs andre gode museer dro de i gang tre etasjer med noe de kaller Prototyp Museum.

Hovedvekten er på bilsport i Tyskland etter krigen. Det betyr ikke at man ikke kan blande inn en Volkswagen eller en annen «alminnelig» bil, men stort sett er det ting du ikke ante fantes. Og veldig ofte utstillingsgjenstander som gjør at du lærer litt mer – hvis det er det du er ute etter.

Museet består av en forholdsvis fast samling i øverste etasje, men den er ikke fastere enn at det stadig dukker opp nye ting der også.

Innsyn

Og ved siden av sto den nydeligste Porsche du aldri har sett. En supersjelden Wendler Porsche som nok har vært forløperen for en 718 Coupé. Denne var eid av Herbert von Karajan, en av verdens beste dirigenter i sin tid. Det er klart man må være musikalsk for å ha sans for slikt.

I den etasjen er det også rekordbiler, sports-Borgwarder det bare finnes noen få av, underlige formelbiler, spesialkarosserier på tyske sportsvogner, og store vitriner med praktfulle premiesamlinger (førstepremie i Norges Rally Viking en gang blant annet) og mengder med bilder fra Tysklands beste illustratører.

Strømlinjer

Det er også et langt galleri med virkelige 1:5 modeller som ble brukt i vindtunnelen i Stuttgart – det var vel egentlig der man oppfant strømlinjer til vitenskapisk anvendelse.

Men så har vi etasjen på bakkenivå. Der skjer det alltid noe. Da jeg var der sist, i sommer, hadde de en utrolig samling av merkelige Formel-biler både fra Øst-sonen og fra Vest. Noen kjente vi, Veritas for eksempel, eller Melkus, men at det var så mange som hadde lekt Formel 1, eller så mange med basis i BMW 328, ante jeg ikke.

Von Trips

Han lå godt an til å bli verdensmester i 1961, men på Monza, i sesongens nest siste løp, ble det bråstopp. Noen merkelige historier her: En tredjeplass hadde holdt, men en kollisjon med Jim Clarks Lotus kastet ham ut av bilen, død, og sendte bilen opp på tribunen – 15 tilskuere også døde.

Men, det flyet han skulle ha tatt, for å fly direkte til USA, krasjet over Skottland – alle døde. Og selv hadde han hatt to neste fatale ulykker på Monza tidligere, både i 1956 og 1958. Ikke rart Enzo Ferrari likte ham – her var det farger og drama.

Lever videre

Da Michael Schumacher vant Belgias Grand Prix i 1992 var det den første virkelige Grand Prix seieren til en tysker siden von Trips hadde vunnet i England i 1961.

I år overtok Protoyp-Museet 5000 gjenstander fra Villa Trips der familien fortsatt bodde. Blant annet noen av de racerbilene han kjørte på sin egen bane – inne på denne eiendommen.

Men, som du vil se av bildene, var det andre ting i den midlertidige avdelingen også. En Porsche som ikke har sett dagens lys på 40 år, noen merkelige Folkevogner, en og annen transporter og mye annet som trigger nysgjerrigheten.

Jeg prøver alltid å stikke innom når jeg er på de kanter – jeg kan ikke huske EN presentasjon som ikke har vært spennende.

Sist vi skrev om vårt besøk her var i 2009.

Powered by Labrador CMS