-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kirkegård på museum
Nå er det endelig godtatt at bilkirkegårder har kulturfaglig interesse. Et sveitsisk museum har flyttet kirkegården inn under tak.
Jeg har skrevet om Pantheon før. Et storartet anlegg like ved Basel som dels brukes som parkeringsplass for veteranbiler – så kan de stå der og bli beundret i stedet for å være gjemt bort i et eller annet underjordisk garasjeanlegg.
Dels har de sine egne biler til salgs – eller utleie der. Deres gamle Arnolt-MG er fremdeles på plass, nå sto det en praktfull Daimler Razor Edge limousine der, pyntet til bryllup, og du finner alltid en E-jag eller noe annet morsomt der.
Og så har de alltid en utstilling på gang. Den forrige jeg husker var en strålende mønstring av sveitsiske spesialkarosserier – du trodde kanskje ikke at slike fantes, men det kan jeg forsikre deg at de gjør.
Og hvis du virkelig vil bli overbevist, så vit at til hver utstilling produseres det også en fabelaktig katalog som dekker det hele, og som du kan kjøpe for bare ti euro.
Historieløst
Høstens katalog kunne dessverre ikke fortelle så mye, for de færreste av de bilene som blir vist nå har noen historie.
De har simpelthen hentet biler som har vært reddet fra bilkirkegårder, gravd opp fra garasjegulv, hentet ut fra nedsunkne uthus, eller hentet frem prosjekt av typen «en-vakker-dag-skal-jeg-nok-få-gjort-noe-med-det».
Noen av disse kommer garantert til å få et nytt liv. Man lar ikke en Bugatti 57 stå og råtne, og en Porsche 356 Carrera med karosseri fra Reutter vil garantert gjenoppstå, uansett hvor langt den har kommet.
Opp av asken
Det er nok at man har chassisnummer i dag, så ha du en formue mellom hendene etter neste glæmm-car auksjon.
Ofte trenger du ikke det en gang, det er så mange biler som har blitt borte i Sør Amerika at det holder å vite nummeret på den fortapte bil, så bygger du en ny hele veien, inklusive chassisnummer!
Men noen av disse bilene er også bare gloriøse vrak. De står der som en vakker historie som venter på å bli fortalt, før alle minnene forsvinner i den endelige rustgraven. Og det er et eller annet med denne type patina som gjør selv en gørrkjedelig Chrysler Six spesielt attraktiv.
Rundtur
Jeg har tatt med noen bilder fra turen rundt (og rundt og rundt – det hele er bygget opp som en spiralrampe langs det runde byggets yttervegg) slik at du får med deg de gamle bilene og motorsyklene vi møtte.
Og på slutten av bildebanken vil du finne noen av de mer stasjonære innslagene i museet. For eksempel starten på et byggesett til en Bugatti 35 til € 15.000. (Finn et forsvunnet chassisnummer, så er du i gang).
Til Genève-utstillings-tider – Basel ligger jo på veien – har de sikkert en ny utstilling klar. Jeg gleder meg allerede.