Top Mountain Motorcycle Museum
80 prosent av objektene er kjøreklare. De siste 20 er også verdt å se. Her en sliten MV Agusta sammen med tre tooprestaurerte
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
En skikkelig Sugge hadde fått meg til å stoppe hvorsomhelst
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Noen som lurer på hvorfor det heter Passo di Rombo forresten?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Når en Volvo Sugge er kombinert med et oppsiktsvekkende anlegg langt inne i Østerrike, blir det ekstra spennende.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Belgia var representert med Saroela og FN.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Beskjeden transport for en Agostini-VM-vinnende MV Agusta.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Beskjeden transport for en Agostini-VM-vinnende MV Agusta
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Blant BMW-syklene finner vi også en Isetta fra 1959.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
BMW i klassisk Boxer-versjon. R 42 fra 1928.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
BMW-er på rad. Den nærmeste er en R4 fra 1932.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Dekorativt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Dekorativt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Denne Lotus 23 b som pappa hadde kjørt løp med, fant sønnene igjen i USA.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Det finnes biler også, på museet. En Ferrari 275 GTB2 for eksempel 1964.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Du glemmer aldri hvor du er
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
En 1967 Austin Healey erstattet en Aston Martin som var ute på vintertur.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
En indianer har fått plass på et tak
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
En Peugeot 203 ble også brukt til MC-frakt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
En skikkelig veteran-Indianer, med selvstarter (pedaler!).
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
En tidlig Ner-A-Car. Konstruktøren het Carl Neracher. 1918.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Engelsk avdeling, Sunbeam, Velocette Norton....
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Et herlig kjøretøy selv når den er så sliten. En Messerschmitt fra 1953.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Faktisk en 1969 Harley, men forsøk å forklare det til Hells Angels fraksjonen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Flying Merkel, en typisk board track sykkel.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Franske innslag, Peugeot og Terrot.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Gilera 175 ccm. racersykkel fra tidlig femtitall.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Humber er en av de mange bilfabrikkene som også bygde motorsykler. Her fra 1911.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Italienske sports-50-kubikkere fra 50-tallet er så vakre at du kan hengde dem på veggen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Jawa var noe av det mest populære blant ungdommen på 50-tallet
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Jommen har ikke motorsykkeltvillingbrødrene en ganske ekte Alfa 8 C også. 1932.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Laurin og Klement, 1905. Dette var opprinnelsen til Skoda-bilen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Lekker Indianer
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Mc-hjul og ikke kaktus eller annet grønt. Digger det!
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Militaire. Amerikansk eksperiment 1915. 1,1-liters firer, navsenterstyring. Kuriøs.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Mopeder på rekke og rad
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Mopedparade på vei til kafeen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Motorsykkelens Rolls-Royce. Brough Superior SS, 1939.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Munch Mammut brukte en 1200 ccm NSU TTS-motor. Det var mektig i 1970.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Noen andre bokser-tyskere. Den nærmeste er fra 1937.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
NSU var en av ungdomstidens drømmesykler.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
NSUs Sportmax rekordsykkel. Utlånt fra Hockenheim.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Også en klassisk amerikans V-toer. Excelsior denne gangen. 1917.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Pappas egen 959 som han hentet ny på fabrikken i 1988.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Pappas Porsche
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Prototype, engelsk Mercury, 1934. Selvbærende aluminiumsramme og navsenter-styring.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Puch Haflinger er Østerrikes egen. Denne er fra tidlig 60-tall, og noe av det mest basiske du kan finne.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Puch var lett å kjenne igjen, presset stålramme.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Rover, fra 20-tallet.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Selvfølgelig er det Ducati-innslag
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Selvfølgelig er det motortema i resgtauranten også
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Skikkelig utvalg
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Skikkelig Vintage. BSA-er. Den nærmeste er fra 1927.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Spennende kontraster. Gammel Alfa og halvny Lotus.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Superbike, Vincent Prince, nr. 2 fra venstre
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Thor kom fra Chicago. Klassisk V2. 1916.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Til og med en dansk Nimbus var på plass.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Til og med ved skiheisen møter du sykler.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
To klassiske Moto Guzzi, og borterst, en Bianchi.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Triumph og SUnbeam. Der var det også biler med.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Tysk Megola, 1921, med femsylindret stjernemotor i forhjulet. Sikkert lett å styre!
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Utstillingens eldste. En Hildebrand & Wolfmüller 1894. 1,5 liter, 2,5 hk.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Vespa, som kunst på veggen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Gjett om jeg kommer tilbake!
Foto: Jon Winding-Sørensen
Top Mountain Motorcycle Museum
Enestående omgivelser. 2175 m.o.h!
Foto: Jon Winding-Sørensen

MC-samling i høyden

Jeg har kjørt der mange ganger, men nå er det kommet et helt nytt og fantastisk motorsykkelmuseum i bomstasjonen for Østerrikes høyeste alpe-pass. Det var noen biler der også.

Publisert Sist oppdatert

Det bare blir sånn. Man er på tur med Mercedes for å utforske den nye E-Klasse All-Terrain, og så ser man at den gamle, slitne bomstasjonen opp mot Passo di Rombo er erstattet med oppsiktsvekkende arkitektur. Bygget har preg av et snøras som bølger seg nedover dalen, bare at dette er av tre og står stille.

Og på utsiden står en velbevart Volvo Sugge. Litt nærmere undersøkelser, og det viser seg at her er ikke bare bomstasjonen, og Østerrikes mest moderne gondolheis, men her er det også anlagt et motorsykkelmuseum.

Ikke rart, kanskje, at det kan bli litt dårlig tid tilbake til flyplassen.

Byen litt nede i dalen heter Hochgurgel, bomstasjonen heter Top Mountain Crosspoint, og veien opp heter egentlig Timmelsjoch-passet. Da er du på nesten 2.500 meter, høyere kommer du ikke på fire hjul i Østerrike.

Guttedrøm
Motorsykkelmuseet er resultatet av en drøm tvillingbrødrene Alban og Attila Scheiber har båret på i mange år. De er sønner av den største hotelloperatøren nede i byen, og når det ikke var snø, herjet småguttene i skibakkene med noe med motor på.

Motorsykkeldilla resulterte etterhånden i en skikkelig samling, og samlingen begynte etter hvert å kreve et sted å være. Så da de skulle fornye et av heisanleggene sine, og kunne kombinere det med bomstasjonen, hadde de svaret.

3000 kvadratmeter, 250 objekter – 80 % av dem er klare for ut-på-tur, 2 heltidsmekanikere og stor åpning i april. Mange ganger verdensmester Giacomo Agostini var blant prominensen ved åpningen, og da det hele var over lot han like godt en av sine mestvinnende MV Agusta stå igjen.

Nostalgi
Men det er andre sentimentale trekk her også. En Porsche 959 er den samme bilen som faren hentet ny på fabrikken, og en Lotus 23 B var også pappas bil en gang. De fant den igjen, og kjøpte den en gang de var i USA på Harley-jakt.

Faren, Alban, var den virkelige turismo-pioneren i dalen. Den dag i dag er det familien som eier veistrekningen på denne siden av Timmelsjoch-passet.

Du vil finne nok av bilder fra samlingen i bildegalleriet. Noen av høydepunktene har jeg gitt en bildetekst. Men hvis du allerede er i stand til å tenke sommerferie (passet er stengt om vinteren), så noter deg følgende, og ta frem kartet etterpå:

Landeck, Kaunertaler Gletscherstrasse (blindvei, så du må tilbake igjen), Pillerhöhe. Timmelsjoch, Jaufenpass og til sist Brenner.

Eventyrvei
Ikke bare kommer du til Italia da, du har gjort det med en av de mest kompakte, eventyrlige alpepassturene som finnes. 350 km, snaue seks timer, opplevelser rundt hver sving – og dem er det mange av.

Jeg kjørte der første gang i 1968 – da var dette fremdeles en sydende smuglervei (den gangen smuglet man til og med 100-lire-mynter ut av Italia på grunn av verdien av nikkelinnholdet).

Det var jeg imidlertid ikke klar over, men Alban fortalte det, at passet faktisk ble åpnet i 1968. Det blir med andre ord stort 50-års jubileum der om et års tid.

Gjett om jeg skal være der da.

Og tenk om jeg kunne finne en Moto Guzzi Falcone, 1963-modell, som jeg hadde da – selv om det er minst 30 kg siden.

Her finner du mer informasjon om Top Mountain Crosspoint og museet

Powered by Labrador CMS