-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
MC-samling i høyden
Jeg har kjørt der mange ganger, men nå er det kommet et helt nytt og fantastisk motorsykkelmuseum i bomstasjonen for Østerrikes høyeste alpe-pass. Det var noen biler der også.
Det bare blir sånn. Man er på tur med Mercedes for å utforske den nye E-Klasse All-Terrain, og så ser man at den gamle, slitne bomstasjonen opp mot Passo di Rombo er erstattet med oppsiktsvekkende arkitektur. Bygget har preg av et snøras som bølger seg nedover dalen, bare at dette er av tre og står stille.
Og på utsiden står en velbevart Volvo Sugge. Litt nærmere undersøkelser, og det viser seg at her er ikke bare bomstasjonen, og Østerrikes mest moderne gondolheis, men her er det også anlagt et motorsykkelmuseum.
Ikke rart, kanskje, at det kan bli litt dårlig tid tilbake til flyplassen.
Byen litt nede i dalen heter Hochgurgel, bomstasjonen heter Top Mountain Crosspoint, og veien opp heter egentlig Timmelsjoch-passet. Da er du på nesten 2.500 meter, høyere kommer du ikke på fire hjul i Østerrike.
Guttedrøm
Motorsykkelmuseet er resultatet av en drøm tvillingbrødrene Alban og Attila Scheiber har båret på i mange år. De er sønner av den største hotelloperatøren nede i byen, og når det ikke var snø, herjet småguttene i skibakkene med noe med motor på.
Motorsykkeldilla resulterte etterhånden i en skikkelig samling, og samlingen begynte etter hvert å kreve et sted å være. Så da de skulle fornye et av heisanleggene sine, og kunne kombinere det med bomstasjonen, hadde de svaret.
3000 kvadratmeter, 250 objekter – 80 % av dem er klare for ut-på-tur, 2 heltidsmekanikere og stor åpning i april. Mange ganger verdensmester Giacomo Agostini var blant prominensen ved åpningen, og da det hele var over lot han like godt en av sine mestvinnende MV Agusta stå igjen.
Nostalgi
Men det er andre sentimentale trekk her også. En Porsche 959 er den samme bilen som faren hentet ny på fabrikken, og en Lotus 23 B var også pappas bil en gang. De fant den igjen, og kjøpte den en gang de var i USA på Harley-jakt.
Faren, Alban, var den virkelige turismo-pioneren i dalen. Den dag i dag er det familien som eier veistrekningen på denne siden av Timmelsjoch-passet.
Du vil finne nok av bilder fra samlingen i bildegalleriet. Noen av høydepunktene har jeg gitt en bildetekst. Men hvis du allerede er i stand til å tenke sommerferie (passet er stengt om vinteren), så noter deg følgende, og ta frem kartet etterpå:
Landeck, Kaunertaler Gletscherstrasse (blindvei, så du må tilbake igjen), Pillerhöhe. Timmelsjoch, Jaufenpass og til sist Brenner.
Eventyrvei
Ikke bare kommer du til Italia da, du har gjort det med en av de mest kompakte, eventyrlige alpepassturene som finnes. 350 km, snaue seks timer, opplevelser rundt hver sving – og dem er det mange av.
Jeg kjørte der første gang i 1968 – da var dette fremdeles en sydende smuglervei (den gangen smuglet man til og med 100-lire-mynter ut av Italia på grunn av verdien av nikkelinnholdet).
Det var jeg imidlertid ikke klar over, men Alban fortalte det, at passet faktisk ble åpnet i 1968. Det blir med andre ord stort 50-års jubileum der om et års tid.
Gjett om jeg skal være der da.
Og tenk om jeg kunne finne en Moto Guzzi Falcone, 1963-modell, som jeg hadde da – selv om det er minst 30 kg siden.
Her finner du mer informasjon om Top Mountain Crosspoint og museet