Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Original entré, du må gjennom trikken for å få kjøpt billett. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Appetittlig velkomst, diverse Forder til høyre… (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
… og Hanomag, Isetta og en Willys Whippet til venstre. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
De første brannlakkerte lastebilene er ikke mindre spennende, en Ostner, en Opel Blitz og en Krupp bygget i Øst-Tyskland. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Opelen, fra 1944, var aktiv frem til 1991 forteller plakaten. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Enda mer å glede seg over for dem som liker tunge biler i rødt. Bortenfor Kruppen står en Magirus. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Werdau DL 25h heter denne. Bygget i 1972, også aktiv til 1991. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En Mercedes-Benz som ble sendt til Braunschweig som ny i 1958, men i 1969 kom den til Øst-Tyskland, der den ble benyttet til 1991. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Frem til nå har mitt favorittbranntransportmiddel vært en rød Vespa på brannmuseet i Mulhouse. Jeg tror jeg har fått en ny favoritt nå – en BrannTrabant. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Jommen var det ikke enda et rom, med enda flere brannbiler! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
IFA brannbil med langkabin er ikke hver dag. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
IFA brannbil med langkabin er ikke hver dag. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Selvfølgelig måtte øst-tyske Barkas også gjøre jobben i rødt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Et innslag av hyggelige ranger-lok. Noen slike lever fremdeles rundt omkring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Et innslag av hyggelige ranger-lok. Noen slike lever fremdeles rundt omkring. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Nå er vi inne på Wartburg. En 1978 modell i Politiuniform. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Siden Sverige var nøytralt, var det vel naturlig å gå dit for å få prestisjebiler. Ca. 30 Bertone-bygde 264 TE endte i den demokratiske republikken. Året var 1977. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Siden Sverige var nøytralt, var det vel naturlig å gå dit for å få prestisjebiler. Ca. 30 Bertone-bygde 264 TE endte i den demokratiske republikken. Året var 1977. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Det fantes faktisk noen ganske nye Bobler i militær-farger i Øst-Tyskland. Denne er fra 1984. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
LuAZ var et russisk forsøk på å lage en lett Kübelwagen. 1-liters firetakts motor. 75 km/t på landeveien, 3 km/t i vann. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
LuAZ var et russisk forsøk på å lage en lett Kübelwagen. 1-liters firetakts motor. 75 km/t på landeveien, 3 km/t i vann. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
(Ta en titt på forrige bilde en gang til, og lur på hva bilen i bakgrunnen er. En Volga 3111, og verken du eller jeg, eller nesten noen andre, har sett den før. Russisk erke-luksus fra 2001! Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Ta en titt på forrige bilde en gang til, og lur på hva bilen i bakgrunnen er. En Volga 3111, og verken du eller jeg, eller nesten noen andre, har sett den før. Russisk erke-luksus fra 2001! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Ta en titt på forrige bilde en gang til, og lur på hva bilen i bakgrunnen er. En Volga 3111, og verken du eller jeg, eller nesten noen andre, har sett den før. Russisk erke-luksus fra 2001! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Ta en titt på forrige bilde en gang til, og lur på hva bilen i bakgrunnen er. En Volga 3111, og verken du eller jeg, eller nesten noen andre, har sett den før. Russisk erke-luksus fra 2001! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Ta en titt på forrige bilde en gang til, og lur på hva bilen i bakgrunnen er. En Volga 3111, og verken du eller jeg, eller nesten noen andre, har sett den før. Russisk erke-luksus fra 2001! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Da kan vi fjerne oss fra russisk luksus til Troll. Ikke den norske på fire, men en øst-tysk på to. En 150 kubikk scooter fra 1964 bygget av IWL. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Da kan vi fjerne oss fra russisk luksus til Troll. Ikke den norske på fire, men en øst-tysk på to. En 150 kubikk scooter fra 1964 bygget av IWL. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Da kan vi fjerne oss fra russisk luksus til Troll. Ikke den norske på fire, men en øst-tysk på to. En 150 kubikk scooter fra 1964 bygget av IWL. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Tohjulere var det en del av, men – sorry – der var jeg ganske blank. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Tohjulere var det en del av, men – sorry – der var jeg ganske blank. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Tohjulere var det en del av, men – sorry – der var jeg ganske blank. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Tohjulere var det en del av, men – sorry – der var jeg ganske blank. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En 4-sylindret Garant fra Robur-fabrikken. Denne har dokumentert historie fra 13/6-1958 til i dag. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En 4-sylindret Garant fra Robur-fabrikken. Denne har dokumentert historie fra 13/6-1958 til i dag. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne IFAen var en konkurrent til norske Skuteng som i sin tid var stor på kanonslukkere på flyplasser. LLF 16 het denne Tanklöschfahrzug. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
10 sylindre og 16 liter høres voksent ut. En trekkbil fra Kaelble, 1975. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Hvorfor denne har endt her er et mysterium. Denne 14-liters Faunen ble brukt av Tyske Bundesbahn fra 1972 og ti år fremover. Og endte altså på et museum nær Sassnitz. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Luftkjølt Magirus, men hvorfor her – det aner jeg ikke. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Da ble det litt av en overgang til en nesten strøken Lotus Elise. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Da ble det litt av en overgang til en nesten strøken Lotus Elise. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En Tatra 603 fra 1974 var egentlig meget mer på sin plass. Og denne avanserte tsjekkeren var ganske mye brukt i Øst-Tyskland. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En Tatra 603 fra 1974 var egentlig meget mer på sin plass. Og denne avanserte tsjekkeren var ganske mye brukt i Øst-Tyskland. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En Tatra 603 fra 1974 var egentlig meget mer på sin plass. Og denne avanserte tsjekkeren var ganske mye brukt i Øst-Tyskland. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Etter krigen ble disse BMW-ene omdøpt til EMW fra 1952. Dette er en veldig attraktiv 340 fra 1952. Det var på hekta at russerne demonterte fabrikken i Eisenach, men i 1949 kom produksjonen av denne i gang igjen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Etter krigen ble disse BMW-ene omdøpt til EMW fra 1952. Dette er en veldig attraktiv 340 fra 1952. Det var på hekta at russerne demonterte fabrikken i Eisenach, men i 1949 kom produksjonen av denne i gang igjen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Etter krigen ble disse BMW-ene omdøpt til EMW fra 1952. Dette er en veldig attraktiv 340 fra 1952. Det var på hekta at russerne demonterte fabrikken i Eisenach, men i 1949 kom produksjonen av denne i gang igjen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Her har vi en av russernes prestisjebiler, en 3,5-liters ZIM 12 fra 1957. Den var i slekt med Buick og kunne kjøre gjennom 60 cm dypt vann uten at en dråpe trengte inn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Her har vi en av russernes prestisjebiler, en 3,5-liters ZIM 12 fra 1957. Den var i slekt med Buick og kunne kjøre gjennom 60 cm dypt vann uten at en dråpe trengte inn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Her har vi en av russernes prestisjebiler, en 3,5-liters ZIM 12 fra 1957. Den var i slekt med Buick og kunne kjøre gjennom 60 cm dypt vann uten at en dråpe trengte inn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Her har vi en av russernes prestisjebiler, en 3,5-liters ZIM 12 fra 1957. Den var i slekt med Buick og kunne kjøre gjennom 60 cm dypt vann uten at en dråpe trengte inn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne skulle jeg gjerne hatt. En ekte BMW 328 fra Eisenach-fabrikken, anno 1938. Den ser nesten så perfekt ut at den kunne vært en av Sbarros replicaer. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne skulle jeg gjerne hatt. En ekte BMW 328 fra Eisenach-fabrikken, anno 1938. Den ser nesten så perfekt ut at den kunne vært en av Sbarros replicaer. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne skulle jeg gjerne hatt. En ekte BMW 328 fra Eisenach-fabrikken, anno 1938. Den ser nesten så perfekt ut at den kunne vært en av Sbarros replicaer. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne skulle jeg gjerne hatt. En ekte BMW 328 fra Eisenach-fabrikken, anno 1938. Den ser nesten så perfekt ut at den kunne vært en av Sbarros replicaer. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En hyggelig W 191 fra 1952. 170 Sb er vel det riktige navnet. Det tok ikke mange år før ponton-modellen, 180, hadde overtatt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En hyggelig W 191 fra 1952. 170 Sb er vel det riktige navnet. Det tok ikke mange år før ponton-modellen, 180, hadde overtatt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Helt i orden for meg, at plutselig dukker det opp en Plymouth P 18 fra 1949… (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
… og så er den neste en Chevrolet Impala fra 1960. Men om det var noen øst-tysk historie her, aner jeg ikke. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
… og så er den neste en Chevrolet Impala fra 1960. Men om det var noen øst-tysk historie her, aner jeg ikke. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En Lloyd 400 var jo helt etter øst-tysk ønske, men den ble tross alt bygget av Borgward i Bremen. 400 kubikk, 2-takt og 1953-modell. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En Lloyd 400 var jo helt etter øst-tysk ønske, men den ble tross alt bygget av Borgward i Bremen. 400 kubikk, 2-takt og 1953-modell. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En hyggelig Borgward Isabella fra 1960. Det var mange slike i Norge. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En hyggelig Borgward Isabella fra 1960. Det var mange slike i Norge. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Men det fantes vel enda flere av disse her hjemme: Volvo PV 544 – også denne fra 1960. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Men det fantes vel enda flere av disse her hjemme: Volvo PV 544 – også denne fra 1960. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Her er det fire yrkesskole-elever som har moret seg med å koble en Polo sammen med en Trabant. Med tandemen på plass måler den 4,9 meter i lengden. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Her er det fire yrkesskole-elever som har moret seg med å koble en Polo sammen med en Trabant. Med tandemen på plass måler den 4,9 meter i lengden. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Trabant ble litt oppgradert i 1965 og ble samtidig 600 i stedet for 500. Denne er fra 1966 og derfor en av de første nye. Den siste Trabi, nr. 3,1 million, ble produsert 30/4-1990. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Trabant ble litt oppgradert i 1965 og ble samtidig 600 i stedet for 500. Denne er fra 1966 og derfor en av de første nye. Den siste Trabi, nr. 3,1 million, ble produsert 30/4-1990. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Trabant ble litt oppgradert i 1965 og ble samtidig 600 i stedet for 500. Denne er fra 1966 og derfor en av de første nye. Den siste Trabi, nr. 3,1 million, ble produsert 30/4-1990. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Varebil med sidedør, siderute og ekstra baksete – Framo, bygget hos Barkas, i 1957. Framo var egentlig en tre-hjuling fra før krigen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Varebil med sidedør, siderute og ekstra baksete – Framo, bygget hos Barkas, i 1957. Framo var egentlig en tre-hjuling fra før krigen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne kjente vi også godt i Norge, men kanskje ikke så lekkert fargesatt. Også bygget hos GAZ, og med klart Ford-slektskap. Dette er en 1966-modell. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne kjente vi også godt i Norge, men kanskje ikke så lekkert fargesatt. Også bygget hos GAZ, og med klart Ford-slektskap. Dette er en 1966-modell. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne kjente vi også godt i Norge, men kanskje ikke så lekkert fargesatt. Også bygget hos GAZ, og med klart Ford-slektskap. Dette er en 1966-modell. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En Skoda fra før de begynte med hekkmotor. Den hadde karosseri så tjukt at det fikk vekten opp i nesten to tonn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En Skoda fra før de begynte med hekkmotor. Den hadde karosseri så tjukt at det fikk vekten opp i nesten to tonn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Den gule med lyst tak er en Trabant 500 fra 1951, da var karosseriet fremdeles av blikk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Den gule med lyst tak er en Trabant 500 fra 1951, da var karosseriet fremdeles av blikk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Den gule med lyst tak er en Trabant 500 fra 1951, da var karosseriet fremdeles av blikk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Trabant stasjonsvognen er en 601, og bygget av"Pappe» som det ble kalt. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Det kunne bli varmt under kuppelen på en Messerschmitt. 1958, 200 ccm og 90 km/t! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Det kunne bli varmt under kuppelen på en Messerschmitt. 1958, 200 ccm og 90 km/t! (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Her har vi Boble som er blitt voksen. Denne stammer fra 1951. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Her har vi Boble som er blitt voksen. Denne stammer fra 1951. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Den er fra 1958, men ser ut som en førkrigsmodell. Med god grunn – det som het Audi-fabrikken i Zwickau begynte å bygge førkrigs-DKWer igjen i 1959. Dette er en F8 og het IFA på den tiden. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Den er fra 1958, men ser ut som en førkrigsmodell. Med god grunn – det som het Audi-fabrikken i Zwickau begynte å bygge førkrigs-DKWer igjen i 1959. Dette er en F8 og het IFA på den tiden. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Godt kjent i Norge også, Wartburg i forskjellige varianter. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Godt kjent i Norge også, Wartburg i forskjellige varianter. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Godt kjent i Norge også, Wartburg i forskjellige varianter. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Dette er også en førkrigskonstruksjon, men kom ikke i gang før etter krigen. Aldeles nydelig. Dette er en IFA-versjon. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Dette er også en førkrigskonstruksjon, men kom ikke i gang før etter krigen. Aldeles nydelig. Dette er en IFA-versjon. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Willys Whippet fra 1930. Det var derfra Jeep kom etter krigen, og det er vel egentlig Willys som er kjernen i dagens Chrysler. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne lille sjarmøren er tysk lisens av Austin 7. Dixi het den da, 1928, og er i realiteten starten på BMWs bilengasjement. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Denne lille sjarmøren er tysk lisens av Austin 7. Dixi het den da, 1928, og er i realiteten starten på BMWs bilengasjement. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Enda en Willys. Denne er fra 1916 og utstyrt med den kostbare og blårøykblåsende Knight-motoren. Sleideventiler var ikke spesielt vellykket. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En fin Ford-blanding. T-modell, 1911, i Speedster-utgave. Den røde er en A-Ford fra 1930 mens den hvite og grønne er en liten, 1-liters, Köln-bygd Ford fra 1933. Motoren varte helt til 1962 i England. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En fin Ford-blanding. T-modell, 1911, i Speedster-utgave. Den røde er en A-Ford fra 1930 mens den hvite og grønne er en liten, 1-liters, Köln-bygd Ford fra 1933. Motoren varte helt til 1962 i England. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En fin Ford-blanding. T-modell, 1911, i Speedster-utgave. Den røde er en A-Ford fra 1930 mens den hvite og grønne er en liten, 1-liters, Köln-bygd Ford fra 1933. Motoren varte helt til 1962 i England. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En fin Ford-blanding. T-modell, 1911, i Speedster-utgave. Den røde er en A-Ford fra 1930 mens den hvite og grønne er en liten, 1-liters, Köln-bygd Ford fra 1933. Motoren varte helt til 1962 i England. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
En evig favoritt – det sto en slik i Lillehammer-samlingen også. Hanomag, med kjelenavnet Kommisbrot. 500 ccm og 10 hk fra 1926. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Et siste overblikk over bilene … (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Et siste overblikk over bilene … (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Et siste overblikk over bilene … (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Men vi må jo ta med oss et par av de virkelig store lokene også. Den røde, strømlinjekjempen ble bygget i Berlin-Tegel i 1930 og veier 175 tonn. Det grønne, med Lenin og Stalin i front, er russisk, bygget i 1955. Tilsvarende tr(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Men vi må jo ta med oss et par av de virkelig store lokene også. Den røde, strømlinjekjempen ble bygget i Berlin-Tegel i 1930 og veier 175 tonn. Det grønne, med Lenin og Stalin i front, er russisk, bygget i 1955. Tilsvarende tr(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Men vi må jo ta med oss et par av de virkelig store lokene også. Den røde, strømlinjekjempen ble bygget i Berlin-Tegel i 1930 og veier 175 tonn. Det grønne, med Lenin og Stalin i front, er russisk, bygget i 1955. Tilsvarende tr(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Men vi må jo ta med oss et par av de virkelig store lokene også. Den røde, strømlinjekjempen ble bygget i Berlin-Tegel i 1930 og veier 175 tonn. Det grønne, med Lenin og Stalin i front, er russisk, bygget i 1955. Tilsvarende tr(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Eisenbahn & Tehnik Museum - Prora
Alle de øst-museene jeg var innom hadde en slik ved utgangen. Her kan du spolere en av myntene dine, og få preget en minnemynt isteden. Lenge siden jeg har sett slike her hjemme.(Foto: Jon Winding-Sørensen)

Museum mens du venter på fergen

Jommen fant vi ikke et bilmuseum på Tysklands største øy også. En Volga vi aldri har sett før var bare en av overraskelsene der.

Publisert Sist oppdatert

Sist jeg reiste nordover fra Sassnitz trodde jeg at jeg skulle ende i fengsel.

Vi er i midten av 80-tallet, Øst-Tyskland utmerker seg fremdeles ikke med noe særlig sjarmerende trafikkpoliti. Men jeg trodde jeg var klar, siden jeg hadde klart å unngå alle fellene langs motorvei-korridoren fra Berlin og oppover.

Feil.

Det viste seg at de hadde klokket meg ut av Berlin, og inn på Rügen, eller der motorveien stoppet. Så ved pass- og billettkontrollen til fergen, fikk jeg beskjed om at jeg hadde hatt et snitt langt over tillatt.

Jeg ville bli holdt tilbake en del timer, fikk en fartsbot og mistet en ferge så jeg måtte kjøpe en ny billett.

Problemet var bare et visum som gikk ut ved midnatt, og den neste fergen gikk først langt utpå natta. Også øst-tyske funksjonærer lot seg rundsnakke ved hjelp av en seddel eller to som ikke var erklært i visum-dokumentene, så det ordnet seg, men på hekta.

Langdrygt
La det også være sagt, at jeg tror det kommer til å ta 30 år før jeg tar den forbindelsen igjen.

Ombordsjekkingen er primitiv, du må møte minst en time før. Fergen er primitiv og har servering som bare er åpent et par av de mer enn fire timene turen tar. Det tar tid før du kommer av, for tro ikke at dette er en rett-igjennom bilferge.

Og når du endelig er kommet til Trelleborg, tar det minst tre kvarter før du er i Helsingborg – det vil si kjente kanter igjen.

For alternativet hadde vært å bruke tre ekstra timer, eller no’ sånt, og dra opp til Puttgarten, kjøre rett om bord på flere-ganger-i-timen, rett-igjennom-fergen til Rødby med et godt måltid som varer akkurat de tre kvarterene turen tar, fise opp gjennom Danmark til Helsingør, og så en kaffe og et wienerbrød, før vi er på ruta igjen.

Hadde jeg valgt den, hadde jeg spart noen timer, noen hundre kroner og hatt det mye bedre.

Jeg mener – hvem velger bølger når man kan ha asfalt?

Men en oppside var det.

Fornøyelse
På vei oppover Rügen, som er en ganske utrolig stor øy, passerte vi først et av de virkelig store Østersjø badestedene (Du tror dem ikke før du har vært der - snakk om Keiserlig prakt). I Binz.

Så oppdaget jeg et enormt KdF anlegg like ved en liten by som het Prora.

KdF?

Kraft durch Freude – det var også navnet på Bobla før krigen, KdF-Wagen.

KdF var nazistenes organisasjon som skulle organisere borgernes Ferie- og Fritidsinnsatser. Et kjempeanlegg, som fremdeles ligger der og sikkert ble benyttet til det samme formålet av etterkrigs-kommunistene, skulle sikre noen tyskere KdF der i varme sommermåneder.

Og for det tredje så jeg et skilt til et Eisenbahn & Tehnik Museum – også ved Prora.

Det startet bra – man måtte gjennom en gammel Berlin-trikk for å få kjøpt billett.

Og vel innenfor dørene var det åpenbart at jeg igjen ville få dårlig tid til fergen – selv om sjansene for å bli holdt igjen av politiet var mindre denne gangen.

Stinn brakke
Tog og tunge biler som hadde vært brukt i anti-brann-arbeid dominerte i starten. Så dukket det opp noen andre, sivile, lastebiler – og så hadde vi et kjempegulv med biler.

Øst-tyske selvfølgelig, men også vest-europeiske og innslag av før- og etterkrigs amerikanere. For ikke å snakke om russerne.

En gammel Volga, eller en ZIS eller ZIM er greit nok – jeg er faktisk veldig glad i slike biler – de var nærmere vårt norske gatebilde enn bruktimporterte, slitne Triumpher fra California.

Men den som virkelig tok kaka var en Volga 3111 fra 2001. På den tiden ble de bygd hos GAZ i Gorki, og man var på ivrig jakt etter nye modeller som kunne konkurrere med de importerte.

Denne modellen var en av dem. Den ble sågar forsøkt eksportert til Europa under slagordet «En Jaguar til Golf-pris». Ingen forhandlere bet på, og fra 2000 til 2002 ble det ikke fremstilt flere enn 415 slike.

2,5-liters motor, 136 hk, 4,9 meter lang. Og akkurat denne bilen kom kjørende fra Russland i 2008 og ble etterlatt i Tyskland, der museet «vårt» er pleiehjem for den.

Nytt liv
La det også være nevnt at i 2010 trillet den siste personbilen av båndet i Gorki, en Volga Silber – utviklet sammen med Chrysler, men fra 2012 har GAZ igjen bygget biler. Yeti og Jetta, på oppdrag fra VW.

Du finner for eksempel en liten, men spennende del av Volvo-historien der også. DDR trengte prestisjebiler for toppene sine, men kunne selvfølgelig ikke går til naboen eller noen andre NATO-land.

Løsningen ble den lange 264 som ble spesialbygget for kommunist-koryfeene hos Bertone. Jeg tror ikke Volvo-museet i Gøteborg har noe tilsvarende eksemplar.

10.000 kvadratmeter er ganske mye når fergen skal gå snart, og spesielt når jeg ennå ikke har fått sett på de virkelig store lokomotivene.

Vi får nøye oss med disse bildene, så får jeg heller stikke innom en annen gang igjen.

Men ferga til eller fra Sassnitz kommer jeg ikke til å besøke igjen.

Powered by Labrador CMS