-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Museums-trekant
Etter å ha presentert Saab- og Volvo-museene er nå turen kommer til Arvika Fordonsmuseum – og dermed har vi en perfekt svensk museumstrio.
Museet i Arvika er noe helt annet enn samlingene av Volvoer og Saaber. Her er det et museum som viser deg et skikkelig lappeteppe av både biler og motorsykler, og sågar glimt fra gammel Arvika-industri.
Hvis du er en typisk Aga-groupie har du mye å glede deg til når du får med deg minnene fra gamle Thermia-Värken i samme slengen.
Og det er ikke tilfeldig at du også får gamle komfyrer på kjøpet. Museet ligger i de nydelige gamle mursteins-fabrikk-bygningene der disse kjøkkenjuvelene en gang ble produsert.
Bygg og biler
Og bygningene har egentlig med hele museet å gjøre. For (la oss ta kortversjonen) Lennart Johansson syslet med eiendommer i Arvika. Så, etter en lang natts forhandlinger, gjorde han en forretning han egentlig ikke hadde råd til, og i tillegg til en anselig bygningsmasse overtok han samtidig en samling gamle biler.
Det var selvfølgelig morsomt å ta dem ut på veien nå og da, alle sammen, men de var for mange, og tiden for knapp.
Så hadde Arvika kommune behov for å sette bygningsarbeidere i virksomhet. Og de kom med et ganske morsomt barter-forslag til Johansson.
Kommunen eide da de gamle fabrikkbygningene, Johansson kunne få overta dem etter at kommunen hadde satt folk i gang med å overhale og restaurere de store bygningene, de skulle betale lønnen og Johansson skulle betale materialene.
Dermed ble det plass til ikke bare bilene, og mange som har kommet til etterpå, men også til en praktfull motorsykkelsamling fra Club MC Veteranerna.
Sekel-spenn
Bildene viser spennet i utvalget, fra en 1903 bitteliten Humber, til bildrømmen fra Arvika, Indigo 3000 fra noen år tilbake. Du har dampbil og du har 16 og 12 sylindre, du har hestevogner og spesialkarosserier – du har til og med en spark fra Arvika Vagnfabrik.
Og du har en masse minner fra bil og bilsport i Arvikas nærmiljø. Og akkurat i den forbindelse vil du bli overrasket over hvor stort det norske innslaget er. Kjøp den supre boken som museet har produsert som både forteller om samlingen og om miljøet rundt. Der får du masse norske innspill.
Nå hører det med til akkurat denne historien at samlingen er i stadig endring. Biler skal ut, og nye kommer inn. Jeg kan med andre ord ikke garantere at alt du finner blant disse fotografiene står der nå – de er tatt for ett år siden.
Men jeg kan garantere at du vil finne masse som ikke finnes på bildene, og jeg kan også love at Corden til Sonja Henie står der fremdeles.
Museet er åpent hver eneste dag fra 11 til 18, og du finner mer om det her: http://www.arvikafordon.nu/
PS!
Bilmuseer i utlandet finnes det mange av. Men det er verdt å minne om den praktfulle bilsamlingen du kan finne på Lillehammer: Norsk Kjøretøyhistorisk Museum. Se hva vi skrev om det i fjor.