-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Eight Amcars Club
Museum på museets parkeringsplass
Det nyåpnede Eight Amcars Club tar først og fremst vare på amerikanske bilmerker som ikke klarte seg i konkurransen med gigantene og er derfor mye morsommere enn dusinvarer fra GM og Ford. Packard er et av merkene de passer godt på – og sist lørdag var det flere av dem på parkeringsplassen enn inne i museet.
Det var den nordiske Packard-klubben som var på tur i Norge, med den norske avdelingen som effektivt vertskap. Men vi så da også nasjonalitetsmerker fra Belgia og andre ikke-nordiske områder også.
Den første Packarden dukket opp i 1899 og den varte i nesten 60 år. Hele veien som en klar rival til Cadillac og Lincoln.
Mine Packard høydepunkter inkluderer den 12-sylindrede i 1916 – døpt Double Six (det deltok en slik der, fra Danmark), reklameslagordet «Ask the man who owns one» er et annet høydepunkt, et system som het Ride Control der du kunne justere støtdemperne fra førersetet mens du kjørte (hva ellers er nytt på dagens biler?) tilhører også applaus-listen, for ikke å snakke om deres lange produksjon av Rolls Royce Merlin-motorer.
Selv om den het noe så kjedelig som V-1650 var det den som satt i P 51 Mustang, nesten enda mer ikonisk enn den andre Merlin-brukeren, Spitfire.
Selv om de begynte å modernisere designen på 50-tallet og bygget en nesten Citroën-smart opphengning med torsjonsstaver som var forbundet med hverandre, ble det fusjon med en annen halt bilfabrikk, Studebaker, i 1954. Derfor var det passende at det sto en enslig Studebaker på plassen sammen med alle søskenbarna.
I 1957 kom Mercedes-Benz inn i bildet med en felles salgs- og marketing-innsats, som egentlig ikke hjalp andre enn Daimler Benz AG. For temmelig nøyaktig 65 år siden i dag rullet den siste Packard av samlebåndet.
Fra 1918 til 1958 var det Kolberg, Caspary som solgte Packard i Norge. Gudene – eller han som fremdeles har salgsprotokollene – vet hvor mange av disse bilene KCs superselger Harald A. Møller var borti.
Her får du et ufiltrert utvalg Packarder fra Museets parkeringsplass. Hvis du vil se samlingen også, så er åpningstiden onsdag-lørdag 11-19 og søndag 12-18.
Jeg håper forresten alle klubbene som kommer på besøk betaler for seg og ikke bare sklir inn fordi de er «venner». Med den type gratisvenner er ikke et kultursenter som dette liv laga.