-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lamborghinimuseet. Hvilket?
Jeg er ikke sikker på når jeg besøkte Lamborghini-museet første gang. Men det må ha vært midt på nitti-tallet, mange år før jeg var med på åpningen av Lamborghini-museet i 2001.
Debut i traktorland
Den gang var det egentlig Murcielago som debuterte på fabrikken i SanAgata, et sted mellom Modena og Bologna. Siden det da var Audi som eide selskapet, var det på en måte ikke en like festlig debut som de som hadde funnet sted tidligere.
Ikke vet jeg hvor mange forskjellige eiere som har regjert når jeg har besøkt fabrikken heller, det var perioder det ikke var helt enkelt å finne ut av det.
Men vi kan vel telle opp syv eiere og/eller drivere i perioden mellom gamle Ferruccio og ferske Audi.
Men det pussige er at de som stelte i stand det første museet jeg tenkte på, det som ligger oppe på riksveien som går forbi Dosso – et godt stykke unna SanAgata Bolognese, aldri har hatt annet med fabrikken å gjøre enn på farens kne.
Da faren trakk seg tilbake fra bilfabrikken i 1972, var ikke Tonino store gutten, men han arvet ikke bare farens interesser for vakre ting, han arvet også deler av traktorfabrikken (som det hele jo egentlig begynte med).
Bilsport
Så der samlet han biler og minner og har bygget det egentlige Lamborghini-museet. Du treffer noen biler der, blant annet en praktfull Miura og farens Countach, og ikke minst finner du den gamle Fiaten som Ferruccio bygget om.
Han var jo mekaniker, så selvfølgelig skulle han også bygge sin Mille Miglia Special.
Han økte Topolino-motoren til 750 ccm, mekket et nytt topplokk, Testa dOro (gulltopp er mye bedre enn Ferraris Testa Rossa) og bygde et trangt, lite og åpent karosseri.
Det hele kræsjet han formidabelt under løpet i 1948 – etter det interesserte han seg aldri for bilsport.
Denne første bilen finner du også i museet til Tonino. Og egentlig er det vel fremdeles Tonino som eier det virkelige Lamborghini-navnet med Lambo-skriften, og den helt riktige oksen er også hans.
Søsteren, Patrizia, representerer forresten en viktig Lamborghini-arm også. Det er hun som bestyrer de 100 nydelige hektar vineiendom (og litt utleiehus og litt golfbane) pappa kjøpte da han trakk seg tilbake. Noen av vinene er aldeles praktfulle. Andre selger hun til japanske og amerikanske Lamborghini-eiere som er store i øynene og lett siklende uansett.
Offisielt
Men på det som i dag er det offisielle Lamborghini-museet, som du finner rett ved siden av hovedinngangen på fabrikken, vegg-i-vegg med det nye designsenteret, får du mye mer bilsport.
Hvorfor de viser det frem er egentlig underlig, for Lamborghinis flauser i Formel 1 overgås vel bare av Hondas siste år.
Her har du Lamborghinis egen Formel 1 bil, og alle de som har brukt Lambo-motorer: Lotus, Ligier, Larousse og Minardi. Fire på L og en på M.
Heldigvis ser vi også eksempler på racerbåtmotorene de har bygget. Blant annet et praktbilde av Spirit of Norway. Der snakker vi en helt annen form for suksess ja.
Og apropos bilder, på veggen henger det et nydelig fotografi av en blå Espada. (Ferruccios yndlingsbil forresten. Min Rolls Royce sa han en gang). Se nøye på det og du vil se at det er norske registreringsbokstaver. Bildet er hentet fra et gammelt nummer av BIL, jeg kan ikke huske at de noensinne har bedt om tillatelse.
På den annen side ba ikke jeg om tillatelse til å kjøre en Urraco en dag lenger en gang heller.
Spesialiteter
Du finner hele Lambo-slekta på to gulv her. Du finner også noen motorer og tegninger og masse fotografier.
Men det som virkelig gjør at jeg kommer tilbake, er samlingen av stylingmodeller som de har hentet gudene-vet-hvorfra.
Franco Scagliones – en utrolig, og nesten komplett ukjent designer – forskjellige utkast til GT 350 for eksempel – den første personbilen fra Lamborgini overhodet.
Eller forsøk på å lage konseptbiler. (Jeg la vekt på å komme med en ny hvert år fortalte Ferruccio Lamborghini. Ellers ville ikke folk tro at vi levde). Og for å vise dem frem hadde han under hvert Grand Prix sin egen reserverte plass foran kasinoet i Monte Carlo.
Udokumentert
Hva som er skuffende er at de har svært dårlig med dokumentasjon. 10 eiere, og ikke alle drev like renslig kan man nok si, har selvfølgelig gjort sitt med arkivene.
Så det er ikke hit du skal dra hvis du skal forsøke å få opp floken med hensyn til hvem designet egentlig Miura: Gandini eller Giugiaro.
La meg si det sånn, at dersom du på død og liv MÅ besøke Lamborghini-museet neste gang du er i nærheten, så sørg også for å gjøre en avtale med Tonino slik at de åpner det andre Lambo-museet for deg. Da er du i hvert fall en av de få som kan fortelle at du har besøkt det Virkelige Lamborghini Museet. Og hvis du deretter tar et glass sammen med Patrizia, er Lambo-weekenden komplett.
Sjekk mer på de to nettsidene:
Ferruccio Lamborghini Museum: http://www.museolamborghini.it/
Det offisielle museet: http://www.lamborghini.com/2006/lamboSitenormal.asp?lang=eng
HER FINNER DU ADRESSER TIL BILMUSEER I ITALIA