-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Museum of Art and Cars
Det er ikke ukjent at Jon Winding-Sørensen tar en omvei når han er på vei til eller fra et arrangement på Kontinentet. I år tok han en bilrelatert sveip opp Sveits og rundt Bodensjøen etter Genève-utstillingen, og tar oss med på turen. Etter fire stopp i Sveits, på denne kompakte weekenden, er vi endelig kommer til Tyskland. Til Kunst og Bil.
Kjører du mot Bodensjøen, og sørger for å komme inn i Tyskland, slik at du har kurs for nordsiden av sjøen, kommer du til et lite sted som heter Singen. Og kjører du gjennom byen, kan du ikke unngå å legge merke til MAC.
Ikke bare står det med store bokstaver, men arkitekturen er også slik at du begynner å lure.
Museum of Art and Cars betyr navnet, og hele greia er ganske enestående.
For fire år siden ble anlegget bygget av ekteparet Gabriela Unbehaun-Maier og Hermann Maier. De hadde gjort det ganske godt innen eiendom, og noe av belønningen var at de kunne boltre seg i de to store interesseområdene: klassiske biler og forholdsvis moderne (først og fremst) tysk kunst.
«Så hvorfor ikke kombinere det?» tenkte de åpenbart – og gjorde det.
Oppskriften er et antall utvalgte biler, gjerne et tema, kombinert med verk som velges spesielt ut – til kunstdelen av museet. For noen blir det en komplett opplevelse, for andre – bilfrikene spesielt – blir det et herlig kulturelt alibi.
Til den første utstillingen de arrangerte, hadde de hentet biler fra lageret til bilmuseet i Mulhouse – praktfulle skapninger på grensen til vrak.
Så hadde de en med Andy Warhols Mercedes-bilder, sammen med et passende utvalg av de modellene han hadde brukt. De har hatt italienske spesialiteter der, særegenheter hentet fra bilmuseet i Torino – og nå er det Jaguar som er midtpunktet.
Jeg skjønte ikke hele utvalget riktignok, Formel 1-bilen og Owen-spesialen ville jeg gjerne hatt erstattet med «ekte» Jaguarer, men jeg klager ikke.
Dessuten er både maleridelen, og den meget gode kafe/restauranten verdt et besøk eller tre også.
Hva den neste utstillingen skal bli aner jeg ikke, men dette stedet kommer til å bli enda mer obligatorisk fremover. Nå bygger nemlig det dynamiske ekteparet et MAC 2. «Der skal vi først og fremst konsentrere oss om bilene», forteller de meg.
Bodensee er et klassikerparadis. På vei, til sjøs eller i luften - og som du skal se ved neste stopp – på jordet.