Sbarro i Genève
Som vanlig, litt å gjøre før åpningen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Som vanlig, litt å gjøre før åpningen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Som vanlig, litt å gjøre før åpningen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Som vanlig, litt å gjøre før åpningen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Og før vi får forklaringen er det ikke helt åpenbart hva ting er heller. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Og før vi får forklaringen er det ikke helt åpenbart hva ting er heller. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Men Franco Sbarro selv er alltid på plass, pusher studentene sine og har tid til de besøkende. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Naturtro biler i miniformat har alltid vært en av Sbarros spesialiteter. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Naturtro biler i miniformat har alltid vært en av Sbarros spesialiteter. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Naturtro biler i miniformat har alltid vært en av Sbarros spesialiteter. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Pendo-Traction kaller han denne merkverdigheten. Den trekker foran, 75 hk fra en ensylindret firetakter, og han påstår den gjør 140 km/t. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Pendo-Traction kaller han denne merkverdigheten. Den trekker foran, 75 hk fra en ensylindret firetakter, og han påstår den gjør 140 km/t. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Tracto-Sphere er åpenbart en slektning av Pendo-Traction. Tre seter etter hverandre, en hekk der bakhjulene kan trekkes sammen slik at sporvidden går ned fra 175 til 90 cm. Og en rar hybridoppskrift:
forbrenningsmotor, 55 hk, 6 gir og elmotor på 5 kW. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Tracto-Sphere er åpenbart en slektning av Pendo-Traction. Tre seter etter hverandre, en hekk der bakhjulene kan trekkes sammen slik at sporvidden går ned fra 175 til 90 cm. Og en rar hybridoppskrift:
forbrenningsmotor, 55 hk, 6 gir og elmotor på 5 kW. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Tracto-Sphere er åpenbart en slektning av Pendo-Traction. Tre seter etter hverandre, en hekk der bakhjulene kan trekkes sammen slik at sporvidden går ned fra 175 til 90 cm. Og en rar hybridoppskrift:
forbrenningsmotor, 55 hk, 6 gir og elmotor på 5 kW. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Tracto-Sphere er åpenbart en slektning av Pendo-Traction. Tre seter etter hverandre, en hekk der bakhjulene kan trekkes sammen slik at sporvidden går ned fra 175 til 90 cm. Og en rar hybridoppskrift:
forbrenningsmotor, 55 hk, 6 gir og elmotor på 5 kW. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Dette er litt ekte Sbarro igjen. En off-road buggy han kaller Arcad med V8 motor fra en Cadillac og seriøse terrengdekk fra Goodrich. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Dette er litt ekte Sbarro igjen. En off-road buggy han kaller Arcad med V8 motor fra en Cadillac og seriøse terrengdekk fra Goodrich. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Dette er litt ekte Sbarro igjen. En off-road buggy han kaller Arcad med V8 motor fra en Cadillac og seriøse terrengdekk fra Goodrich. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Dette er litt ekte Sbarro igjen. En off-road buggy han kaller Arcad med V8 motor fra en Cadillac og seriøse terrengdekk fra Goodrich. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Dette er litt ekte Sbarro igjen. En off-road buggy han kaller Arcad med V8 motor fra en Cadillac og seriøse terrengdekk fra Goodrich. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Dette er litt ekte Sbarro igjen. En off-road buggy han kaller Arcad med V8 motor fra en Cadillac og seriøse terrengdekk fra Goodrich. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Dette er litt ekte Sbarro igjen. En off-road buggy han kaller Arcad med V8 motor fra en Cadillac og seriøse terrengdekk fra Goodrich. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
En overligger, men det spiller ingen rolle. Ingen kan bygge 50- og 60-talls sportsracere, som ikke er det, som han. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro i Genève
Virkelig en årgangs-Sbarro. Mojave heter den, etter ørkenen i California som heller ikke er helt ukjent med Speed-uker og custom-biler. V8 motor fra Jaguar, 5 trinns fra BMW,
bakhjulsdrift, masse komposit og 1060 kg. Dessuten ser den glimrende ut. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Tradisjonell velkomst på Grandson-slottet (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Tradisjonell velkomst på Grandson-slottet (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dypt nede i en kjeller, og inne i en krypt, sto restene etter den store Grandson-samlingen (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dypt nede i en kjeller, og inne i en krypt, sto restene etter den store Grandson-samlingen (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dypt nede i en kjeller, og inne i en krypt, sto restene etter den store Grandson-samlingen (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dypt nede i en kjeller, og inne i en krypt, sto restene etter den store Grandson-samlingen (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dypt nede i en kjeller, og inne i en krypt, sto restene etter den store Grandson-samlingen (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dypt nede i en kjeller, og inne i en krypt, sto restene etter den store Grandson-samlingen (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dypt nede i en kjeller, og inne i en krypt, sto restene etter den store Grandson-samlingen (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Blant merkverdighetene finnes for eksempel en trehjuls Larroumet et Lagarde, fransk fra 1904. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Blant merkverdighetene finnes for eksempel en trehjuls Larroumet et Lagarde, fransk fra 1904. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En Mathis fra 1927 var en typisk liten franskmann. Fabrikken ble senere koblet opp mot Ford, og bygde Matford. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En Mathis fra 1927 var en typisk liten franskmann. Fabrikken ble senere koblet opp mot Ford, og bygde Matford. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En Mathis fra 1927 var en typisk liten franskmann. Fabrikken ble senere koblet opp mot Ford, og bygde Matford. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dette er en sjelden juvel, en sveitsisk Egg, produsert i Zürich av ingeniør Rudolf Egg i 1898. Karosseritypen heter naturligvis Vis-a-vis. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dette er en sjelden juvel, en sveitsisk Egg, produsert i Zürich av ingeniør Rudolf Egg i 1898. Karosseritypen heter naturligvis Vis-a-vis. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dette er en sjelden juvel, en sveitsisk Egg, produsert i Zürich av ingeniør Rudolf Egg i 1898. Karosseritypen heter naturligvis Vis-a-vis. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dette er ettertraktet. En Peugeot Bébé. Bygget i 1913 og konstruert av ingen ringere enn Ettore Bugatti. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Dette er ettertraktet. En Peugeot Bébé. Bygget i 1913 og konstruert av ingen ringere enn Ettore Bugatti. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En skikkelig Pariser, en Rochet med Aster-motor fra 1901. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En skikkelig Pariser, en Rochet med Aster-motor fra 1901. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En skikkelig Pariser, en Rochet med Aster-motor fra 1901. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En skikkelig Pariser, en Rochet med Aster-motor fra 1901. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En amerikaner, faktisk. En sjelden (fabrikken levde i snaue to år) Cameron fra 1904 (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En amerikaner, faktisk. En sjelden (fabrikken levde i snaue to år) Cameron fra 1904 (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En amerikaner, faktisk. En sjelden (fabrikken levde i snaue to år) Cameron fra 1904 (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Denne var jo faktisk ganske pen. En ensylindret Prunel, også Astermotor, fra 1903. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Denne var jo faktisk ganske pen. En ensylindret Prunel, også Astermotor, fra 1903. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Denne var jo faktisk ganske pen. En ensylindret Prunel, også Astermotor, fra 1903. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Også en sjeldenhet. De Riancy, 1899 med tosylindret boksermotor. Bare 11 av disse så dagens lys. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Også en sjeldenhet. De Riancy, 1899 med tosylindret boksermotor. Bare 11 av disse så dagens lys. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En skikkelig sportsbil. Clement Bayard, 1909 – 50 km/t som toppfart. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En skikkelig sportsbil. Clement Bayard, 1909 – 50 km/t som toppfart. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En skikkelig sportsbil. Clement Bayard, 1909 – 50 km/t som toppfart. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
En skikkelig sportsbil. Clement Bayard, 1909 – 50 km/t som toppfart. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Vinot et Deguingand heter denne med Cyclops-lykt. 1901. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Det store mysteriet. Ingen kunne fortelle meg hva dette var. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Det store mysteriet. Ingen kunne fortelle meg hva dette var. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Grandson
Og så var det Sbarro da. Fremdeles et stort verksted i et stort industribygg, og en bakgård som på mange måter ser ut akkurat sånn jeg hadde ventet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Sbarro og Grandson

Det er ikke ukjent at Jon Winding-Sørensen tar en omvei når han er på vei til eller fra et arrangement på Kontinentet. I år tok han en bilrelatert sveip opp Sveits og rundt Bodensjøen etter Genève-utstillingen, og tar oss med på turen. Første stasjon er Grandson, en times tid fra messebyen.

Publisert Sist oppdatert

I 1964 drev Franco Sbarro, en ung italiener som hadde flyttet til Sveits, et lite bilverksted i en by som heter Yverdon.

Like ved ligger et slott som fremdeles er en turist-attraksjon i landet, Grandson heter det.

På den tiden ble slottet eid av en bilgal adelsmann, Georges Filipinetti. Jeg kjente ham fra noen enorme parties han alltid hadde i forbindelse med Genève-utstillingene, da var «hele verden» på plass.

Andre kjente ham fordi han begynte å interessere seg for racing, og bygde opp sin egen stall av førsteklasses førere og førsteklasses bil.

Og førsteklasses mekanikere også, for en dag fikk Sbarro jobb på bilen til Grev de Caboga – det var han som drev eiendommen for Filipinetti – og han var så imponert av jobben som ble gjort, at han fikk sjefen til å ansette Sbarro som sjefsmekaniker for hele teamet.

Filipinetti-biten endte tragisk. Da Georges Filipinetti døde i 1973 etterlot han seg en enorm gjeld, alt måtte selges – blant annet en enorm bilsamling som sto på slottet – og tragedien kulminerte med at først tok enken sitt eget liv, deretter den ene sønnen.

Sbarro på sin side startet med å bygge rare biler i et nytt anlegg han opprettet like ved slottet, blant annet replikaer av heftige banebiler. Han begynte å stille dem ut på Genève-utstillingen og er etterhånden blitt en av utstillingens faste og store attraksjoner.

Det han skapte var utrolig. Han kunne ut-ferrari Ferrrari, han bygde 16-sylindret rekkemotor av fire firere etter hverandre, han konstruerte hjul uten nav – han behersket alt av bilbygging, fra karosseridesign, via chassis-beregninger til smarte innkjøp.

Så bestemte han seg for å lære bort kunstene, han startet en skole rett på den franske siden av grensen, så nå er det studentarbeidene han viser frem på sin faste store plass på utstillingen.

Som du ser av bildene mangler det fremdeles ikke noe, verken på kreativitet eller original tenking.

Men i år nøyde jeg meg ikke med en hyggelig prat med kunstneren, jeg tok veien om Grandson for å snoke i bakgården hans – der det ligger spennende rester fra en spennende fortid – en rekke av disse pluggene kan garantert brukes om igjen, dersom du ønsker Sbarros versjon av en 917 for eksempel.

Og for å besøke slottet.

Det er fremdeles noen rester av Filipinettis bilsamling der. Ingen av de med mest flærr riktignok, men en utsøkt liten samling av skikkelige veteraner – noen av dem ser ut som de bare er velholdt, men aldri har vært restaurert. Akkurat slik det skal være.

Men jeg skal love det var en litt annen stemning der for femti år siden. En stemning – viste det seg i ettertid – som virkelig gjorde hele Filipinetti-eventyret og Grandson-slottet til et enormt luftslott.

Powered by Labrador CMS