-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
C-Klasse er bestselgeren i Mercedes-familien internasjonalt, men i Norge må den se seg slått av GLC. Men muligens får den en boost i andre halvår når oppgraderte modeller entrer markedet.
Endringen gjelder alle karosserivarianter, sedan og stasjonsvogn, coupé og cabriolet. Spesialistene hos AMG har også vært involvert i prosessen.
– Baby-Benz har for lengst blitt voksen, men i et segment med hard konkurranse er det viktig å hele tiden ligge i forkant. Med nye motorer, digitale instrumenter og selvkjørende egenskaper på S-Klassenivå er vi trygge på at nye C-Klasse blir godt mottatt av både nye og eksisterende kunder, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.
Eksteriørt begrenser endringene seg til nye lykter og muligheten for «Diamond Grill» som tidligere var forbeholdt todørsvariantene. Nå kan den også leveres på sedan og stasjonsvogn.
For AMG 43 er endringen mer synlige med blant annet ny diffuser, grill identisk med toppmodellen C 63 samt fire nye enderør.
Beveger man seg inn i bilene er det mest iøynefallende et nytt multifunksjonsratt med berøringsflater og eget kontrollpanel for de autonome funksjonene.
Videre møter man det digitale og konfigurerbare instrumentpanelet på 12,3 tommer, samt en ny og større medieskjerm som harmonerer bedre med midtkonsollen.
Ifølge Mercedes har 6500 nye og forbedrede deler har funnet veien til C-Klasse, som for første gang tilbys med hovedlyktene Multibeam LED Ultra Range. I disse sitter 84 individuelt justerbare dioder som analyserer og automatisk tilpasser seg etter omgivelsene.
Når fjernlysene er aktivert, og man ikke har møtende trafikk, produserer Ultra Range-lyktene den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov.
Nye C-Klasse tilbys med en rekke nye assistansesystemer hentet direkte fra storebror S-Klasse. Nå man kjører på «autopilot» hjelper radar, kamera og ultrasoniske sensorer føreren med å holde sikker avstand til bilene rundt i både køkjøring og på motorvei.
Hastigheten justeres nå også automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata. Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen.
Med den oppgraderte C-Klassen fortsetter Mercedes elektrifiseringen og utrullingen av nye og effektive motorer med lavt utslipp.
I C 200 introduseres en ny 1,5-liters bensinmotor med fire sylindere i rekke. Volumet er redusert, men effekten beholdt på 184 hestekrefter. I tillegg bidrar EQ Boost med 16 ekstra hestekrefter og 160 Nm, samt seilemodus med avslått motor ved begrenset kraftbehov.
C 220 d får en 4-sylindret dieselmotor som yter 194 hestekrefter med et blandet forbruk på kun 0,44 l/mil.
For de som ønsker heftig akselerasjon og en god dose lyd er det V6-motoren i AMG C 43 som gjelder. Ytelsene er økt fra 367 til 390 hestekrefter, blant annet ved bruk av turboen fra storebror AMG E 43.
– Valgmulighetene har blitt flere, standardutstyret mer omfattende og motorene mer effektive, så det er ikke uten grunn at C-Klasse skaper stor entusiasme hos våre forhandlere i forkant av lanseringen i juli, avslutter Hermansen.
Teknisk data
C 200 | C 200 4MATIC | C 220 d | C 300 | C 43 4MATIC | |
Forbrenningsmotor | 1,5 liter R4 | 1,5 liter R4 | 2 liter R4 | 2 liter R4 | 3 liter V6 |
Effekt forbrenningsmotor(kW/hk) | 135/184 ved 5800-6100 o/min | 135/184 ved 5800-6100 o/min | 143/194 ved 3800 o/min | 190/258 ved 5800-6100 o/min | 287/390 ved 6100 o/min |
Effekt elektrisk motor (kW) | 10 | 10 | |||
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm) | 280 ved 3000-4000 o/min | 280 ved 3000-4000 o/min | 400 ved 1600-2800 o/min | 370 ved 1800-4000 o/min | 520 ved 2500-5000 o/min |
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) | 160 | 160 | |||
Blandet forbruk (l/mil) | 0,64-068 | 0,68-072 | 0,48-0,51 | 0,67-0,71 | 0,95-0,98 |
Blandet utslipp CO2 (g/km) | 145-154 | 156-165 | 126-136 | 153-163 | 218-223 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 8,5 | 8,8 | 7,5 | 6,2 | 4,8 |
Toppfart (km/h) | 235 | 230 | 233 | 250 | 250* |
Pris eks. lev. fra (kr) | 635.000 | 675.000 | 599.00 | 680.000 | 1.045.000 |
C 200 | C 200 4MATIC | C 220 d | C 300 | C 43 4MATIC | |
Forbrenningsmotor | 1,5 liter R4 | 1,5 liter R4 | 2 liter R4 | 2 liter R4 | 3 liter V6 |
Effekt forbrenningsmotor(kW/hk) | 135/184 ved 5800-6100 o/min | 135/184 ved 5800-6100 o/min | 143/194 ved 3800 o/min | 190/258 ved 5800-6100 o/min | 287/390 ved 6100 o/min |
Effekt elektrisk motor (kW) | 10 | 10 | |||
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm) | 280 ved 3000-4000 o/min | 280 ved 3000-4000 o/min | 400 ved 1600-2800 o/min | 370 ved 1800-4000 o/min | 520 ved 2500-5000 o/min |
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) | 160 | 160 | |||
Blandet forbruk (l/mil) | 0,61-0,65 | 0,66-0,7 | 0,46-0,49 | 0,64-0,69 | 0,92-0,95 |
Blandet utslipp CO2 (g/km) | 140-148 | 150-159 | 121-130 | 147-157 | 212-217 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 7,9 | 8,4 | 7 | 6 | 4,7 |
Toppfart (km/h) | 239 | 234 | 240 | 250 | 250* |
Pris eks. lev. fra (kr) | 507.000 | 560.000 | 507.000 | 565.000 | 950.000 |
C 200 | C 200 4MATIC | C 220 d | C 220 d 4MATIC | C 43 4MATIC | |
Forbrenningsmotor | 1,5 liter R4 | 1,5 liter R4 | 2 liter R4 | 2 liter R4 | 3 liter V6 |
Effekt forbrenningsmotor(kW/hk) | 135/184 ved 5800-6100 o/min | 135/184 ved 5800-6100 o/min | 143/194 ved 3800 o/min | 143/194 ved 3800 o/min | 287/390 ved 6100 o/min |
Effekt elektrisk motor (kW) | 10 | 10 | |||
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm) | 280 ved 3000-4000 o/min | 280 ved 3000-4000 o/min | 400 ved 1600-2800 o/min | 400 ved 1600-2800 o/min | 520 ved 2500-5000 o/min |
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) | 160 | 160 | |||
Blandet forbruk sedan / stasjonsvogn(l/mil) | 0,6 | 0,65 | 0,44 | 0,49 / 5,0 | 0,91 |
Blandet utslipp sedan / stasjonsvognCO2 (g/km) | 136 | 148 | 117 | 131 / 132 | 209 |
Akselerasjon sedan / stasjonsvogn0-100 km/t (s) | 7,7 | 8,1 | 6,9 | 6,9 / 7,4 | 4,8 |
Toppfart sedan / stasjonsvogn (km/h) | 239 | 234 | 240 | 233 / 228 | 250* |
Pris sedan / stasjonsvogn eks. lev. fra (kr) | 470.000 / 510.000 | 515.000 / 555.000 | 480.000 / 510.000 | 525.000 / 555.000 | 930.000 / 985.000 |