-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lexus som firmabil
– Hybridbiler er gunstige å lease i Norge. De siste årene har vi opplevd økt fart i etterspørselen etter våre biler. Særlig gjelder det CT 200h, vår nye bil i kompaktklassen, fastslår Jan Christian Holm hos Lexus i Norge.
Først publisert i Bil nr 1-2012.
På CT 200h utgjør engangsavgiften ca 42 000 kroner. Til sammenligning er avgiften 100 000 kroner på en Audi A3 diesel med samme motorytelse, kan salgs- og markedssjef Jan Christian Holm fortelle.
I Norge har hybridbiler i flere år hatt en avgiftsfordel ved at bilens vektgrunnlag reduseres med 10 prosent og at det ikke beregnes avgift på elektromotoren. Samtidig er CO2-utslippet på hybridbiler svært lavt.
Lexus er i utgangspunktet prestisje- og luksusbilmerket i Toyota-konsernet. De første bilene av typen Lexus LS 400 – en kostbar og gedigen luksussedan – kom til Norge i 1991. Litt senere fikk merket sitt gjennombrudd med den firehjulsdrevne SUV`en RX 300. Og fra 2005 kom RX 400h, en stor SUV med imponerende hybriddrivverk og svært lavt bensinforbruk og eksosutslipp for sin bilklasse.
Holm forteller nå om økt interesse også fra firmabilkjøpere og -brukere for Lexus.
– Mange firmaer gjør det jo lønnsomt for sine firmabilbrukere å satse på miljøsnille hybridbiler. Lexus og Toyota har nå 15 års erfaring med slike biler, de har vist seg både driftssikre og lønnsomme å ha i en firmabilpark, sier han.
Rent hybridmerke
– Heretter skal vi være et rent hybrid-bilmerke. Vi har solgt vår siste bil med dieselmotor høsten 2011. Alle Lexus-modeller som selges i Norge, har hybrid motorløsning – bensinmotor kombinert med elektrisk motor. Forbruk og utslipp er stadig på et svært gunstig nivå, noe som også slår ut i lavere importavgifter for disse bilene.
Lexus kommer med en ny IS-modell i 2013 – en sedan som konkurrerer med Audi A4 og BMW 3-serie. Det ventes også en ny SUV i klasse med Audi Q5, og innen 2015 vil modellutvalget være betydelig bredere enn i dag.
– Vi vil ha hybridmodeller trolig godt under 100 gram CO2 i utslipp. I 2011 ender nok salget på noe over 500 Lexus-biler i Norge. I løpet av 3-4 år er planen å selge 1000-1200 biler årlig. Men vi skal fortsatt være et eksklusivt merke i Norge, sier Jan Christian Holm.
Individuelt preg
Lexus er et bilmerke med individuelt preg. I dag er merket representert i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø, og importøren har planer om en snarlig etablering av lokal forhandler i Stavanger.
– Vi satser på kvalitet i alle ledd og har selgere som gjerne reiser hjem til kunden for å yte personlig service. Kundene har store forventninger til oss, og vi er veldig opptatt av god service. Fornøyde kunder er vår beste markedsføring. Vi har kunder som kommer langveisfra for eksempel til møter på Gardermoen. Vi lar dem prøvekjøre fra flyplassen, og dermed selger vi mye på personlig og individuell basis, sier Jan Christian Holm.
Kongelig leverandør
Han er stolt av å ha levert biler både til kongefamilien og regjeringen.
– Vi vet at vi leverer biler med svært høy kvalitet, det gode ryktet for eksempel i USA er bevis på det. Bak rattet opplever du at våre hybridbiler har såkalt "sømløs" drift med start/stopp-teknologi som er totalt rykkfri og vibrasjonsfri.
CT 200h er nå for alvor på vei inn i firmabilmarkedet som en hybridbil i kompaktklassen – og i en del familier som bil nummer to. CT 200h har størrelse som for eksempel Audi A3 og BMW 1-serie. Det er denne modellen som har gjort mange nye kjøpere og firmabilbrukere mer oppmerksomme på Lexus som merke. Bilen har et høyt utstyrsnivå og et CO2-utslipp på bare 87 g/km.
– Utslippet av helseskadelige NOx-gasser er 50 ganger lavere enn fra en dieselbil med samme størrelse og motorytelse. Dersom det blir innført restriksjoner på bruk av dieselbiler på dager med dårlig luftkvalitet i storbyene
i vinter, vil trolig enda flere se fordelene med å velge en hybriddrevet firmabil, hevder Jan Christian Holm.
Litt mer folkemerke
– Lexus er nå på vei til å bli et litt mer ”folkemerke” i bilmarkedet. Tidligere var Lexus et bilmerke for næringslivsledere og folk med stor lommebok. Lexus CT 200h er en kompakt bil i en størrelse og prisklasse hvor merket ikke har vært tidligere, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease Norge, biladministrasjonsselskapet til DnB Nor. Autolease er nest størst innen biladministrasjon her i landet med rundt 20 000 biler.
– Vi har testvurdert Lexus CT 200h blant våre kunderådgivere. Alt i alt er den en flott og miljøvennlig bil med spennende og innovative løsninger som vi forhåpentlig vil se mye mer av i fremtiden. Vi har fått godt med henvendelser fra kunder om denne bilen – og noen er tatt ut som firmabiler.
Relativt kostbar
– I sin størrelse er CT200h relativt kostbar, og kan etter vårt syn sammenlignes med Audi A3 og BMW 1-serie fremfor VW Golf og Toyota Auris. CT 200h har noe motorstøy ved høyt turtall og høye hastigheter. Dessuten erfarer vi at kostnadene til service og vedlikehold ligger et godt stykke over sammenlignbare konkurrenter..
– Dagens hybridbiler har hittil vært litt kjedelige utseendemessig, men her har Lexus klart å løfte designen på CT 200h til et nytt nivå. Bilen virker elegant, og komfort og luksusfølelse har Lexus tatt godt vare på. Førermiljøet virker gjennomtenkt og materialene av god kvalitet, sier Haakon J. Marthinsen.
Mangler stasjonsvogn
I firmabilmarkedet utgjør stasjonsvogner og flerbruksbiler det største antallet. Autolease mener at Lexus foreløpig ikke har optimal modellrekke. De mangler en stasjonsvogn med hybriddrift i familieklassen, samt en mindre, rimeligere SUV med hybridteknologi for å bryte gjennom for alvor i firmabilmarkedet. CT 200h har også betydelig mindre bagasjerom enn konkurrentene, akkurat dette punktet er viktig for norske bilbrukere.
Men full satsing på hybriddrift og utvidet modellrekke i de nærmeste årene gjør at Autolease Norge har tro på at Lexus vil styrke sin posisjon kraftig på det norske bilmarkedet i fremtiden.