-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Kjennere vil sikkert finne kosmetiske endringer i eksteriøret, men de viktigste nyhetene er av teknisk karakter.
Motorutvalget er enkelt – bilen tilbys kun med forhjulsdrift og har en 2,0-liters bensinmotor som yter 121 hestekrefter med maks dreiemoment på 206 Newtonmeter. Dette kan kombineres med 6-trinns manuell eller automatisk girkasse.
Førstnevnte gjør null til hundre på 9,1 sekund mens biler med automat trenger 9,9 sekunder på samme øvelse. Potensiell toppfart for de to er henholdsvis 192 og 187 km/t mens oppgitt snittforbruk (WLTP) er 0,62 og 0,71 liter på mila.
En årsak til den store forskjellen i forbruk er at biler med manuell girkasse har sylinder-deaktivering som ifølge Mazda kutter snittforbruket med 14 prosent.
Innendørs er setene oppgradert til Mazdas nyeste spesifikasjoner. Multimedia-systemet er utvidet med DAB+ (som har vært standard i Norge), Apple CarPlay og Android Auto som standard. Som første Mazda tilbys nye CX-3 trådløs oppkobling av Apple CarPlay.
Med hensyn til sikkerhet er systemet med betegnelse i-Activesense utvidet til å inkludere en mer avansert sikkerhetsbrems (Advanced SCBS) som tar hensyn til fotgjengere i mørket, og det automatiske lyssystemet er kalibrert for å tenne tidligere når lyset avtar eller sikten er dårlig.
Det er ifølge OFV registrert 6116 nye Mazda CX-3 på norske skilter siden bilen kom på markedet i 2015, noe som gjør den til merkets nest mest solgte modell i perioden etter CX-5.
Her finner du våre tester og prøvekjøringer av CX-3
– Nye CX-3 blir svært aktuell for oss, sier den norske PR- og produktsjefen, Petter C.G. Brinch til BilNorge.no.
– Takket være redusert CO2-utslipp på Skyactiv-G motoren har vi klart å prise den vesentlig lavere enn CX-30, og dermed blir den et godt alternativ for dem som klarer seg med litt mindre plass, fortsetter han.
De første bilene er på plass hos forhandlerne nå.
Prisene er som følger:
*Priser eksklusiv frakt og leveringsomkostninger
Variant: | Gir | Veil. Pris* |
CX-3 2,0 121hk Vision | Manuell | kr 292.500 |
CX-3 2,0 121hk Optimum | Manuell | kr 320.900 |
CX-3 2,0 121hk Vision | Automat | kr 324.500 |
CX-3 2,0 121hk Optimum | Automat | kr 352.900 |