Norges mest økonomiske biler

Billigmerker er ikke alltid billigst, viser en analyse utført av biladministrasjonsselskapet LeasePlan. Her er vinnerne.


Publisert Sist oppdatert

Her er LeasePlans liste over Norges mest økonomiske biler pr klasse i 2008:

Tusener å spare

Riktig valg av bilmodell kan spare deg for flere tusen kroner året. Vinnerne er ikke alltid de såkalte billigmerkene, konkluderer LeasePlan i en omfattende undersøkelse.

LeasePlan er Norges største bilkjøper og administrerer mer enn 30.000 biler i Norge.

De har analysert modeller i ulike klasser; kompaktbiler, mellomstore biler, mellomstore SUV’er, og store stasjonsvogner for å komme frem til de mest økonomiske bilene i 2008.

Det er tatt utgangspunkt i hva det totalt sett koster å eie og drifte bilene.

Ford på topp

Ford topper klassene for kompaktbiler og mellomstore biler. I følge LeasePlans beregninger er Ford Focus Econetic den mest økonomiske bilen i kompaktklassen.

Ford Mondeo deler i praksis førsteplassen for mellomstore familiebiler med Peugeot 407, Toyota RAV4 vinner SUV-klassen, mens Volvo V70 tar seieren i klassen for store stasjonsvogner.

- Det viser at Ford har fått en meget god økonomi i modellene sine, sier markedsdirektør Marius Paus (bildet) i LeasePlan.

Beregningene viser at du kan spare over 6.000 kroner i året ved å kjøre en Ford Focus i stedet for en Volkswagen Golf, selv om Golf også er en rimelig bil å holde. Besparelsen blir enda større i forhold til andre biler.

- Det vil alltid være forskjell på utstyr, plass og motorstyrke innen gruppene, men vi har gruppert det vi oppfatter som mest mulig like biler, forklarer Paus.

Tett i teten

Alle bilene som får pall-plassering av LeasePlan har god økonomi, og i flere tilfeller er det små forskjeller i månedskostnadene (se tabell nederst).

- Dersom du velger biler som står på LeasePlans topp 4-lister, er du trygg på at du har en økonomisk bil, sier Paus.

Bilprisen sier ikke alt

- Ikke se deg blind på hva det koster å kjøpe bilen. En Toyota RAV4 koster nesten kr 30.000 mer som ny enn en Suzuki Grand Vitara. Toyotaen er likevel rimeligere totalt sett, sier han.

- Det er mye viktigere hva du kan selge bilen for senere og hva du må betale for vedlikehold og drivstoff.

- Driftskostnader som drivstoff, dekkslitasje, vedlikehold og årsavgift utgjør ofte rundt 2.000 kroner måneden. I tillegg kommer forsikring, påpeker Marius Paus.

Powered by Labrador CMS