-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SMARTere enn noen gang med liten elbil
Å kjøre elektrisk småbil er ganske Smart. Så heretter blir Smart bare å få kjøpt som elbil i Norge. Pris fra 169.900 kroner.
Smart er som katten. Den har ni liv, og selv om mange økonomer har forsøkt å avlive prosjektet, lever Smart i beste velgående.
Men heretter et det bare de elektriske variantene som gjelder i Norge. Det kan i det minste gi Smart Forfour et løft.
Her er prisene:
* Smart Fortwo – kr. 169.900,-
* Smart Forfour – kr. 179.900,-
* Smart Fortwo cab – kr. 189.900,-
Småbil, innvender du? Ja, selv i et svært begrenset minibilmarked i Norge rullet det like fullt i fjor ut drøyt 2000 elektriske trillinger (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero) og VW e-Up.
Her har Smart Forfour en reell mulighet fordi den med lengde på 3,50 meter er nesten like stor som e-Up, kjører minst like godt og har samme motoreffekt (81 hk mot 82 hk).
Fordelen kommer fram i prisen ved at Smart Forfour koster nesten 30.000 kroner mindre enn e-Up.
Riktignok er prisen på Fortwo 10.000 kroner lavere, men jeg er ikke sikker på om Norge har urbane nok byer for akkurat den modellen – med unntak av kabrioletversjonen, en morsom tass til 189.900 kroner.
Smart Fortwo Electric kabriolet må være det ultimate kafekjøretøyet på skyfrie sommerdager. Så jakter du en elektrisk kabriolet, så melder Smart Fortwo seg til tjeneste.
Smarts produksjonshistorie skrives tilbake 1998. Allerede rett etter lanseringen gikk det galt. En av bilene endte i en grøftekant med bakluka ned og nesa rett i været. A-klasse-problematikken til Mercedes hadde nå nådd Smart, og det var krise.
Krisene skulle komme til å stå i kø. Særlig de økonomiske. Smart ble fra dag én et tapssluk for Mercedes, og har vel strengt tatt vært det til 2014-lanseringen av tredje generasjon.
I 2004 var Mercedes inne på eiersiden i Mitsubishi, og for å spare penger samutviklet de to småbilen som skulle bli til Mitsubishi Colt og Smart Forfour.
For Smarts del solgt Forfour så elendig at allerede etter et par år forsvant den ut av produksjon.
Mange år senere inngikk Daimler/Mercedes-Benz utviklings- og produksjonssamarbeid med Renault med Smart som det første felles personbilprosjekt: Renault Twingo som tvilling til Smart Forfour, og med Fortwo kun som en forkortet utgave av Forfour.