-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Siden lanseringen i 2018 har kona Electric vært blant Norges mest solgte elbiler, på tross av lange leveringstider i startfasen.
På verdensbasis er mer enn 120.000 Kona Electric solgt på bare to år. Av disse ruller 53.000 biler i Europa, og mer enn 10.000 i Norge.
Bilen ble den første tiden kun produsert i Kora, men siden mars 2020 har Hyundai også produsert Kona Electric ved selskapets tsjekkiske fabrikk, noe som har påvirket leveringstidene i meget positiv retning.
– Da vi lanserte Kona Electric i 2018 var den en enorm suksess allerede før salget startet. Dette fortsatte gjennom 2019, og i 2020 ble KONA Electric den sjette mest solgte bilen i Norge, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
– Med nye Kona Electric oppgraderer vi modellen på en rekke områder. Den får forbedrede assistanse- og sikkerhetsfunksjoner, helt ny teknologi og et nytt design som gjør den til en enda mer attraktiv pakke. I tillegg får alle utgaver nye og svært attraktive priser, samtidig som vi for første gang introduserer Standard Range-utgaven i det norske markedet.
Kraftig priskutt med kortere rekkevidde
Mens Hyundai hittil kun har satset på modellen med lengst rekkevidde i Norge, utvider de nå modellprogrammet slik at man nå kan velge både Standard Range og Long Range på Kona Electric.
Modellen med Standard Range byr på omtrent tilsvarende rekkevidde som de mange PSA-modellene, så det er ikke tilfeldig at Hyundai har valgt å ta denne inn i programmet nå.
Standard Range har en WLTP-rekkevidde på 305 kilometer, en batteripakke på 39,2 kWt og en motor på 136 hestekrefter. Long Range har en rekkevidde på 484 kilometer, en batteripakke på 64 kWt og en motor på 204 hestekrefter.
Mens Standard Range tilbys i det attraktive utstyrsnivået Trend, kommer Long Range i utstyrsnivåene Life, Trend og Premium. Premium utstyrsnivå har ifølge Hyundai stort sett alt utstyr som standard, og det eneste man kan velge i tillegg er ventilerte skinnseter og soltak.
Prisene starter på svært attraktive 309.900 kroner for det importøren omtaler som en godt utstyrt Standard Range Trend.
Facelift
Nye Kona Electric har fått en rekke designoppdateringer. Gjennom å kombinere elementer som nytt lyktedesign og nye linjer, med Konas dynamiske SUV-karosseri, har bilen fått et design som er enda mer gjenkjennelig på veien.
Fronten har nå fått et helt lukket og rent grilldesign, og det moderne uttrykket løftes av nye LED-kjørelys med integrerte LED-blinklys. Lampene byr på full-LED teknologi.
Bak har bilen fått oppgradert LED-signatur, nye LED-blinklys, og et redesignet uttrykk med ny støtfanger. Nye Kona Electric har også blitt 25 millimeter lengre enn den forrige utgaven, og det bidrar til et mer helhetlig design.
Nytt interiør
Kona Electric har nå for første gang 10,25-tommers heldigitalt instrumentpanel. Dette leveres som standard på alle utstyrsnivåer. I tillegg leveres bilen med 10,25’’ infotainment i Premium utstyrsnivå.
Infotainmentsystemet kombinerer navigasjon, multimedia- og nyttefunksjoner, inkludert Bluelink, Hyundai Live, Apple CarPlay og Android Audio.
I utstyrsnivåene Life og Trend leveres bilen nå med 8-tommers Display Audio som byr på en rekke multimedia- og nyttefunksjoner, inkludert Apple CarPlay og Android Auto.
Lang rekkevidde
Som forgjengeren er nye Kona Electric en rekkeviddeleder, med 484 kilometer rekkevidde (WLTP).
Lading fra 10-80 prosent tar med Long Range 47 minutter på en 100kW-ladestasjon, og bilen leveres med 11kW trefas ombordlader inkludert i Premium utstyrsnivå. Alle utgavene av Kona Electric kan også lades med 7,2 kW.
Mer sikkerhet
I den nye utgaven oppdateres bilen med ryggeradar med kollisjonsassistent (RCCA) og blindsonevarsler med kollisjonsassistent (BCA). Begge disse systemene griper aktivt inn og bremser dersom en kollisjon er nært forestående.
Bilen har også fått varsling når bilen foran kjører av gårde i kø eller ved trafikklys (LVDA), Safe Exit Warning (SEW) som varsler om at en bil er på vei inn i blindsonen når man skal åpne dørene, og baksetevarsling (RSA) som gir varsel dersom man kan ha glemt et barn eller et dyr i baksetet.
Salget av nye KONA Electric åpner allerede i dag, 12. februar 2021.
Tillegg:
- Skinninteriør (krever Premium) + 10.000 kroner
- Soltak (krever skinninteriør) + 10.000 kroner
- Metallic 5.900 kroner
Modell: | Utstyrsnivå | Batteri | Veil. pris |
Kona Electric | Trend | Standard Range | kr 309.900 |
Kona Electric | Life | Long Range | kr 330.900 |
Kona Electric | Trend | Long Range | kr 345.900 |
Kona Electric | Premium | Long Range | kr 380.900 |