-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Bertel O. Steen opplyser i en pressemelding at nye Mercedes-Benz EQC er klar for bestilling og at den prises fra kr 616.900.
Videre forteller de at med en rekkevidde på 417 km, hengerfeste, god plass og ekstrautstyr for nær 70.000 kroner inkludert er dette en totalpakke mange nordmenn har ventet på.
– Dette er uten tvil vår viktigste lansering i 2019. At den internasjonale pressetestingen er lagt til Oslo bekrefter også at Norge er et prioritert marked i den elektriske offensiven fra Daimler, konstaterer Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
EQC er ifølge importøren først og fremst en Mercedes-Benz, med fokus på komfort, kvalitet og kjøredynamikk, dernest en elektrisk bil.
Enkelte funksjoner er likevel utviklet spesifikt for denne modellen. EQ-navigasjonen beregner automatisk den beste ruten basert på destinasjon og ladeinfrastruktur.
Haptiske tilbakemeldinger fra gasspedalen og visuelle signaler i det heldigitale displayet gir føreren tips om rekkeviddeoptimal kjørestil. I tillegg justeres regenereringsnivået enkelt via to hendler på rattet.
Etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP er oppgitt rekkevidde inntil 417 kilometer. Batteripakken har en kapasiteten på 80 kW/t og kan lades med en effekt på 110 kW ved hurtigladestasjoner og 7,2 kW via en ladeboks.
To elektriske motorer, en på hver aksel, sørger for permanent og 100 prosent variabel firehjulsdrift.
408 hestekrefter og et dreiemoment på hele 760 Nm gjør at 0-100 km/t gjennomføres på 5,1 sekunder. EQC har tillatt hengervekt på 1800 kg og det kan monteres takstativ og skiboks.
Godt utstyrt
Den norske importøren har valgt å selge bilen med en omfattende utstyrspakke inkludert i prisen. De verdsetter pakken til cirka 70.000 kroner. I pakken inngår blant annet:
- 4MATIC firehjulsdrift
- Multimediesystemet MBUX med stemmestyringen «Hey, Mercedes»
- MULITIBEAM LED med 84 individuelt justerbare dioder
- Heldigital cockpit med 2 x 10,25″ display
- Delelektriske forseter inkl. korsryggstøtte
- EASY-PACK elektrisk bakluke
- Aktiv parkeringsassistent
- Ryggekamera
- Akustiske ruter med ekstra isolering og lyddemping
- Varmeseter foran
- Automatisk nødbrems
– Avhengig av kundenes egne ønsker om ytterligere ekstrautstyr antar vi at de fleste bilene vil koste mellom 680.000 og 720.000 kroner. Noen antakelig litt under, andre litt over, men det viktigste er valgfriheten allerede fra salgsstart, sier Myhre.
Som de første i verden vil norske forhandlere ha EQC i sine lokaler i månedsskifte august/september.
Alle som ønsker får da anledning til å se på, sitte i og oppleve den nye elbilen fra Mercedes-Benz. I den innledende fasen prioriteres prøvekjøring til reservasjonsholderne, før det etter kort tid åpnes for andre interessenter.
Leveranser i rute
Etter en naturlig produksjons-opptrapping, som er vanlig ved lansering av nye modeller, vil tilgangen på EQC være svært god.
– Vi forventer å kunne levere ut et par hundre biler i fjerde kvartal i år og vil naturligvis følge opp kundene med produksjonsplass og et mer nøyaktig estimat for overlevering, avslutter Myhre.
Rekkevidde (WLTP) | 374-417 km |
Forbruk (WLTP) | 2,23-2,5 kWt/mil |
4MATIC firehjulsdrift | 2 asynkrone motorer |
Ytelse | 300 kW (408 hk) |
Dreiemoment | 760 Nm |
Toppfart | 180 km/t (el. begrenset) |
Akselerasjon 0-100 km/t | 5,1 s |
Batterikapasitet | 80 kWh |
Hurtiglading | 110 kW |
Ladeboks | 7,2 kW |
Mål L/B/H | 4,761/1,884 /1,623 mm |
Sporvidde (foran/bak) | 1,625/1,615 mm |
Akselavstand | 2,873 mm |
Bagasjerom | Ca. 500 liter |
Vekt | 2.495 kg |
Tillatt hengervekt | 1.800 kg |
Pris inkl. levering | 616.900 kr |