Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS

Snart kan du bestille EQS

Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

EQS har ifølge importøren et høyt nivå av standardutstyr med blant annet AIRMATIC luftfjæring og DIGITAL Light som presist lyser opp veien uten å blende motgående trafikk.

Skjermpakken med 12,8" OLED skjerm i midtkonsollen er standard på EQS 450+, mens kundene som velger EQS 580 4MATIC kan glede seg over den nye MBUX Hyperscreen som standard.

I tillegg vil kundene finne utstyr som adaptiv cruise-kontroll, 360-graders kamera, navigasjon og KEYLESS-GO uten å måtte krysse av i listen for ekstrautstyr. Men du finner helt sikkert andre gadgets å krysse av for.

Lang rekkevidde
Det elektriske S-Klassen har en rekkevidde på inntil 780 kilometer og en effekt på opptil 524 hestekrefter. Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulsdrift i tillegg har en motor på forakselen.

Med Torque Shift på 4MATIC-modellene fordeles momentet mellom for- og bakakselen intelligent og kontinuerlig. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulsdrift.

En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet introduseres hvor både EQS 450+ og EQS 580 4MATIC har et netto energiinnhold på 107,8 kWt.

Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Hurtiglading
EQS kan lades med hastighet opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. Dermed fyller du i teorien «tanken» med nye 300 kilometer rekkevidde i løpet av 15 minutter under optimale forhold.

Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet for rask lading på en hurtigladestasjon.

Med en cd-verdi fra 0,20 er EQS ifølge Mercedes den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, noe som påvirker rekkevidden så vel som støykomforten positivt.

Coupéformen, flat frontrute, optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller er bare noen av elementene som bidrar til klasseledende aerodynamikk og god aeroakustisk ytelse.

For å redusere vindstøy til et minimum har EQS gjennomgått flere omfattende utviklingstrinn med blant annet tallrike optimaliseringer innen dørstrukturer og forsegling. I tillegg har A-stolpene fått en spesialformet list og dørene har elektrisk innfellbare dørhåndtak.

Hi-tec
En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Den store buede skjermenheten ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe, og er standardutstyr på EQS 580 4MATIC. Under en felles glassflate sitter tre skjermer som visuelt smelter sammen til inntrykket av én skjerm.

Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent slik at føreren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.

Multimediasystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har lærbar programvare som tilpasser kontroll- og skjermkonseptet til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS.

– Flaggskipet EQS tar elbiler til et nytt nivå og imponerer med en fantastisk rekkevidde på opptil 780 kilometer. Nivået av standardutstyr er høyt, med fokus på komfort, sikkerhet og teknologi. Vi gleder oss til å snart kunne ønske den nye luksus-sedanen EQS velkommen på norske veier, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Norsk standardutstyr:

MBUX Hyperscreen (standard på EQS 580 4MATIC)

KEYLESS-GO

DIGITAL Light med projisering

Parkeringspakke m/360-graders kamera

Kjøreassistentpakke Plus m/adaptiv cruise control

Speilpakke

AIRMATIC luftfjæring

Elektriske seter m/minne

Bakakselstyring på 4,5 grader

Smartphone integrasjonspakke

1 års gratis og ubegrenset IONITY hurtiglading via Mercedes me charge

Veiledende priser:

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Pris fra kr (eks. levering)

kr 935.000

kr 1.162.000

Tekniske data – Størrelse og vekt:

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Lengde/bredde/høyde

mm

5216/1926/1512

Svingradius (med bakakselstyring 4.5°/10°)

m

11,9/10,9

Bagasjeromsvolum

l

610-1770

Vekt

kg

2480

2585

Lastekapasitet

kg

465-545

475-550

Maksimal totalvekt

kg

2945-3025

3060-3135

cd-verdi fra

0,209

0,209

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Hjuldrift

Bakhjulsdrift

Firehjulsdrift

Elektrisk motor

Permanent synkron motor (PSM)

Effekt

hk

333

524

Dreiemoment

Nm

568

855

Akselerasjon (0-100 km/t)

sek.

6,2

4,3

Toppfart

km/t

210

210

Batterikapasitet (WLTP)

kWt

107,8

107,8

Maksimal regenereringskapasitet

kW

186

290

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

11/22

Hurtiglader

kW

200

200

Blandet forbruk (WLTP)

kWt/100 km

15,6-19,8

18,4-21,2

CO2 utslipp (WLTP)

g/km

0

0

Powered by Labrador CMS