-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prisbombe fra Mitsubishi
En ny bil til under 100.000 kroner? Det trodde vi skjedde for absolutt siste gang i 1999. Feil! Mitsubishis velutstyrte Space Star gir deg vekslepenger på 100K!
Det gikk rykter i et par måneder om at Mitsubishi-importøren skulle greie å forhandle seg frem til en pris som ville gi deres nye småbil (som lenge ikke het annet enn Global Small) en virkelig unik pris.
LES OGSÅ: Neste generasjon elbil fra Mitsubishi?
Det sier seg selv at et femsifret beløp på noe som er nytt, velutstyrt og leveres med de garantier man etterhånden er vant til, vil vekke oppsikt.
Og importøren har virkelig greid det. Uten at det har gått ut over forhandlernes marginer, og på tross av at bilene handles i norske kroner – hvilket nok ikke er det mest fordelaktige akkurat nå.
Moderne småbil
Vi har tatt en første titt på to av disse bilene som var hentet til Norge for at forhandlerne skulle få se hva de kan vente seg når bilen kommer på markedet etter påske.
Vi møter en kompakt bil, 371 cm lang, med et brukbart bagasjerom, 235 liter, fem dører og all den plassen man trenger foran, og den plassen man forventer bak.
Motoren er en nyutviklet, tresylindret bensinenhet på enten 999 eller 1193 ccm med henholdsvis 71 og 80 hk.
Gunstige utslipp
Den minste byr på 88 Nm mens den store har et dreiemoment på 106 Nm. Med en vekt som selv når den er lesset ned med alt utstyret ikke overstiger 900 kg, høres dette ut som et akseptabelt ytelse/vekt-forhold.
Bensinforbruket er meget moderat, 0,4 l/mil i den rimeligste utgaven, og de utslippsverdiene som avgiftene regnes ut fra er så beskjedne som fra 92 til 96 g CO2 per kilometer. Med CVT-automaten er utslippet faktisk ett gram lavere enn for den manuelle femtrinns kassa,
Den siste gangen jeg merket meg ny bil til under 100.000 kroner var på slutten av 1999 da Hyundai lanserte en spesialutgave av ATOS som de kalte Prime.
Selv den lave prisen (den gang) gjorde den ikke akkurat til noen suksess. Færre enn 500 slike ble solgt.
Forventer volum
Mitsubishi har selvfølgelig vesentlig større forhåpninger til den nye – som i siste liten ble døpt Space Star (i verden utenfor Europa skal den hete Mirage). De sier nå at de regner med mellom 650 og 1000 slike hvert år.
Det er vanskelig å forstå hvorfor den ikke skulle kunne nå det øverste målet, til og med bortskjemte nordmenn har begynt å oppdage at moderne småbiler er svært brukbare. Og med et slikt volum vil den følge i hælene på sin forgjenger.
Siste gang Mitsubishi hadde en Space Star (en større bil enn dagens) på programmet, 1999 til 2005 solgte den jevnt rundt 1000 eksemplarer hvert år de første tre.
At Mitsubishi nå også lanserer oppfriskede utgaver av Outlander, ASX og i-MiEV, er en annen historie, som vi skal komme tilbake til senere.