-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå dumpes prisen nok en gang
Ambisjonene var å doble Lexus-salget i 2020. I stedet ble det en nedgang på nesten 40 prosent. Nå gjør importøren et nytt forsøk på å blåse liv i sin eneste elbil.
«Minst tusen biler skal selges i 2020, og til å nå målet har importøren bare tre måneder på seg. De første bilene kommer nemlig til landet først i oktober neste år», skrev vi i november 2019 da Lexus presenterte sin UX300e, merkets første elbil.
Vi ga uttrykk for en viss skepsis, og var heller ikke direkte feststemt da vi prøvekjørte bilen og fikk servert prisene. Siden har konkurransen hardnet vesentlig til med en rekke nye elbiler med vesentlig lengre rekkevidde, raskere lading og mer attraktive priser.
Nå tar importøren grep.
«Forsterket konkurranse i markedet for elbiler og endringer i valutakursen, gjør at Lexus reduserer prisene på elbilen Lexus UX 300e», sier de i en pressemelding sendt ut i dag.
Meldingen fortsetter med å fortelle at store svingninger i valutakursen i 2020 medførte flere prisjusteringer – både opp og ned – for Lexus UX 300e som opprinnelig hadde en startpris på 359.000 kroner.
«Covid-19 medførte også andre utfordringer, slik som leveranseproblemer i slutten av 2020», oppgir de som én av forklaringene på at de bommet totalt på salgsmålet om 1000 biler og kun fikk registrert opp 96 biler i 2020.
I november 2020 ble valutasituasjonen kraftig forbedret, og prisen ble redusert med hele 30.000 kroner, etterfulgt av en mindre prisnedgang i vinter på kr 4000.
Lexus forteller at relanseringen har resultert i kraftig vekst i ordrebank, og at fabrikken igjen har kapasitet til å produsere biler i større volum.
Hittil i år er det ifølge OFV registrert 443 nye Lexus UX, hvorav elbilen UX 300e står for 331. Den varslede prisnedgangen er ikke direkte gode nyheter for dem med tanke på annenhåndsverdi.
I mai kuttes prisen ytterligere med 26.000 kroner, som følge av enda sterkere kronekurs og en tøffere priskonkurranse i markedet. Totalt er dermed prisen redusert med 60.000 kroner siden høyeste nivå i 2020 for Lexus UX 300e Comfort grad.
Mange kunder etterspør ifølge importøren privatleie / leasing, og prisene for dette blir også enda mer attraktive. Lexus UX 300e er nå mulig å lease fra 2490 kroner per måned (Comfort grad, 75.000 kroner i innskudd).
De nye prisene er som følger (eks. frakt/levering):
• UX 300e Comfort: 339.000 kr
• UX 300e Premium: 379.900 kr
• UX 300e Luxury: 432.400 kr