Bestillingsklar Touran

Prisene er klare for Volkswagens nye Touran. Til høsten skal det avgjøres om den også blir varebil.

Publisert Sist oppdatert

Nye Volkswagen Touran kan nå forhåndsbestilles i Norge. Den populære flerbruksbilen kommer i helt ny utgave, fullspekket med sikkerhetsutstyr og innovasjoner.

LES MER OM NYE TOURAN

Volkswagens flerbruksbil er helt redesignet og kommer nå i ny utgave, 12 år etter at den aller første Touran kom på markedet. Nye Touran hadde sin premiere på bilutstillingen i Genève i mars.

Bilen har fått vesentlig større innvendig plass, i tillegg til en moderne design, seks nye drivstofføkonomiske motorer og et stort utvalg av infotainment- og assistanseløsninger.

Bilen kommer på norske veier i oktober. Importøren lover konkurransedyktige priser og et høyt nivå av standard- og sikkerhetsutstyr.

Modellutvalg i Norge tilgjengelig for forhåndsbestilling: (Priser eks. frakt- og leveringsomkostninger)

  • Touran Businessline 1,2 110 HK TSI – 331.000
  • Touran Businessline 1,4 150 HK TSI 7-trinns DSG – 381.600
  • Touran Businessline 1,6 110 HK TDI – 347.000
  • Touran Businessline 2,0 150 HK TDI – 376.400
  • Touran Highline 1,2 110 HK TSI – 360.700
  • Touran Highline 1,4 150 HK TSI 7-trinns DSG – 411.300
  • Touran Highline 1,6 110 HK TDI – 376.600
  • Touran Highline 2,0 150 HK TDI – 406.100
  • 7-seter er standardversjon for nye Touran i Norge.

Volkswagen Touran er en av de mest suksessfylte familiebilene i verden med mer enn 1,9 millioner solgte biler. Den tredje generasjonen Touran har et nytt og sporty utseende og et helt nytt interiør.

Praktisk
Touran har nå en seteløsning, der samtlige bakseter kan felles ned i gulvet. De tre midterste baksetene kan skyves hele 20 centimeter i lengderetningen.

Et bagasjerom på opptil 1040 liter og 47 ulike oppbevaringsrom gjør Touran meget praktisk til daglig bruk. 3-sone klimaanlegg med et eget filter som sørger for at den innvendige luften alltid er frisk og ren, er standard i Norge.

Nye Touran er den første flerbruksbilen som er basert på Volkswagens MQB-plattform. Dermed deler bilen mye av teknikken fra andre Volkswagen-modeller, som en lang akselavstand og lite overheng, som igjen gjør at bilen blir større innvendig.

Moderne
Til tross for mer plass og bedre sikkerhet har Touran likevel blitt 62 kg lettere, sammenliknet med forrige modell. Dette hjelper også på drivstofforbruket til de nye motorene.

Bilen tilbys med tre bensinmotorer (110 hk og 150 hk) og tre dieselmotorer (110 hk, 150 hk og 190 hk), og motorene er nå opp til 19 prosent mer drivstofføkonomiske. Alle motorene har stopp/start systemet, som gjør at motoren skrur seg av i for eksempel lyskryss, som standard.

Et helt nytt infotainmentsystem er også på plass, og det vil ifølge Harald A. Møller være ledende i dette segmentet.

Systemet inkluderer berøringsskjermer fra 6,5 til 8 tommer og mulighet til oppkobling med smarttelefon gjennom App-Connect og Volkswagens MirrorLink og Apples CarPlay eller Googles Android Auto.

DAB+ og fem forskjellige radio- og navigasjonssystemer er tilgjengelig. I Norge blir 3 infotainmentsystem tilgjengelig.

Høyt sikkerhetsnivå
Av sikkerhetssystemer kan vi nevne automatisk post-kollisjonsbremser, adaptiv cruisekontroll, City nødbrems funksjon, køkjøringsassistent, Pre-Crash proaktiv kollisjonsbeskyttelse, side-assistent med varsel for bakenforliggende trafikk, adaptiv fartsholder med autobrems og tilhengerassistent.

Noen av høydepunktene i Businesslineversjonen er Front Assist, multifunksjonsratt, 3-sone Climatronic klimaanlegg, mørke ruter, komfortseter, 17" felger og dekor "New Brushed Design".

Touran Businessline har infotainmentsystemet Composition Media som standard, samt App-Connect, DAB+ og USB Interface iPod/iPhone.

Highline-versjonene har i tillegg til utstyret på Businessline følgende utstyr som standard: Adaptiv cruise control, parkeringssensorer foran og bak, 17" aluminiumsfelger «Vallelunga», LED hovedlys med nær- og fjernlys, blanke rails og sidelister rundt vinduer, Top-Comfort seter og dekoren «Piano Black».

- Volkswagen Touran har vært en stor suksess i Norge med over 19.000 kjøpte biler. Vi er helt sikre på at også nye Touran, som kan leveres med så mye utstyr og innovasjoner kundene har bruk for, kommer til å bli en populær modell, sier direktør for Volkswagen i Norge, Ulf Tore Hekneby.

Varebil?
På spørsmål om nye Touran også kan registreres som varebil, svarer informasjonssjef Anita Svanes følgende:

- Dette vet vi først til høsten, etter at vi har fått bil hit ombygget og godkjent. Vi krysser fingrene for at det også blir Touran varebil.

Powered by Labrador CMS