Det nylig inngåtte budsjettforliket gjør de fleste ladehybrider avgiftsfrie. Men med 400 hk samlet motoreffekt er det til liten hjelp for Volvos nye Plug-in XC90 som skattlegges med rundt 200.000 kroner i effektavgift.
Volvo har under stor festivitas introdusert XC90 ladbar hybrid – Sveriges nye miljøbil – med hele 400 hk i samlet effekt, men uten at den slipper ut mer enn 0,59 gram.
Forbruket målt etter gjeldende europeisk målesyklus er så lavt som 0,25 liter per mil for den sju seter store SUV-en. Og enda bedre: XC90 T8 kan kjøre mer enn 40 kilometer på ren strøm.
Men nok en gang faller Volvo utenfor når bilavgiftene endres i Norge i mer miljøvennlig retning. Og forklaringen er ikke for høyt forbruk og utslipp, men for høy motoreffekt.
Innstegsprisen for XC90 er 725.000 kroner med 190 hk dieselmotor. Introduksjonsmodellen har 225 hk og koster i basis 775.000 kroner.
Ønsker 85grams grense Hva den ladbare hybriden vil koste er ikke helt klart, men pris under millionen antydes. Om effektavgiften fjernes, vil hybriden trolig havne noe under 800.000 kroner.
– Budsjettet er et skritt i riktig retning, men jeg er utålmodig og setter min lit til at hk-avgiften fjernes på all teknologi som har utslipp under 85g CO2/km allerede ved revidering av budsjettet til våren, sier Øystein Herland, Volvos norske importsjef.
Han har i flere år kjempet de ladbare hybridenes sak i avgiftsdebatten og trekker fram 85 grams grensen fordi den samsvarer med klimaforlikets mål for gjennomsnittlig utslipp fra nye biler i 2020.
Volvo-sjefen mener vi i tiden fremover vil se et økende marked for store biler med høye ytelser og lave utslipp. Den ladbare teknologien åpner for det.
På rett vei Men slik Herland ser det vil det norske avgiftssystemet, slik det også er innrettet etter statsbudsjettforliket, fortsatt være til betydelig hinder for slike biler.
Herland trekker fram det diskriminerende i effektavgiften, påpeker at vi må tilpasse oss den virkelige verden og mener derfor at det eneste rette på sikt må være å skattlegge bilene kun ut fra utslipp.
Annonse
Volvo-sjefen betrakter høy motoreffekt som irrelevant i denne sammenheng. Kritikere av effektavgiften har gjentatte ganger pekt på Teslas svært høye motoreffekt som en viktig grunn til at bilen er blitt så populær i Norge. Og Teslaen er ikke bare avgiftsfri, men som ren elbil også momsfri.
XC90, Volvo nye flaggskip og deres første egenutviklede nye bil på 15 år, skal ikke bare skinne som en av verdens sikreste familiebiler, men også være Volvos miljøfyrtårn.
Funksjonell 82 elektriske hester med 160 Nm i moment åpner for det. Bare på strøm klarer bilen drøyt 40 kilometer.
I neste modus kjøres den som hybrid med 0,59 gram CO2-utslipp per kjørte kilometer som igjen gir et gjennomsnittlig forbruk på 0,25 liter/mil, eller 59 miles/gallon som er viktig i USA, Volvo-hybridens antatt viktigste marked.
Men for den som har bruk for effekt, byr XC90 T8 ladbar hybrid også på det. Den firesylindrede bensinmotoren med toliters motorvolum, kompressor og turbo gir 318 hk.
Legg så på elkraften og samlet effekt ender på 400 hk og 640 Nm i dreiemoment. Det gir akselerasjon til 100 km/t på 5,9 sekunder. Det hele er koblet til en åtte trinns automatgirkasse.
Volvos hybride løsning gjør det mulig å spare batteristrømmen til man måtte trenge den, og det er også mulig å lade batteriet med energi fra bensinmotoren.
Batteriet på 9,6 kWh er plassert i tunnelen mellom setene og stjeler ikke kupe- eller bagasjeplass, i følge Volvo. Batteriet har ingen hurtigladefunksjon, men lades på 2,5 timer i 16 amp strømuttak.