Citroën Pluriel: Swiss Army Knife på hjul

Jon Winding-Sørensen har vært i Spania og kjørt Pluriel. Det ga ham plutselig lyst til å bli motorjournalist.

Publisert Sist oppdatert

Pluriel
Pluriel

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Når jeg blir stor vil jeg bli motorjournalist. Da kan jeg for eksempel skrive “Cayenne ødelegger Porsches sjel”. (Hørte jeg noe om at Cayenne redder overskuddet og sørger for å vedlikeholde USA-markedet? Glem det – Cayenne har ikke Porsche-sjel!)

Eller jeg kan skjelle ut Renault Kangoo fordi den har lakka paneler innvendig og simpel innredning. (Var det noen som spurte om det ikke er nettopp det som er meningen? Hold munn, dette er det jeg som vet!)

Eller jeg kan gå grav alvorlig rundt en Pluriel og raskt slå fast at her finnes det ikke bakseteplass. At det er ordentlig teit at dersom man velger full speedster bør det ikke begynne å regne før man er hjemme igjen. Og at det derre med pickup bare er bløff. Du store verden så morsomt det måtte være å kunne fortelle konstruktørene at de ikke har forstått noe som helst, at de ikke aner en ting om nisjebiler eller om målgrupper. Og hvis noen peker på interiøret og sier funky, ville jeg ikke behøve å ane hva de snakket om eller hva ordet betyr, for jeg synes jo det er alt for lite tysk, svart plast der.

Unik oppskrift
Hvis noen ut fra dette tror at jeg er stormbegeistret for denne egentlige konseptutgaven (Frankfurt 1999 – lenge siden en europeisk konseptbil så sprø som denne, har gått nesten rett i produksjon) av C3 har de ganske rett. Dette er en oppskrift vi ikke finner noen andre steder, dette er en sveitsisk foldekniv på hjul. 2 CV med stil og antydning av muskler. Både Valium og Viagra.

Den kan brukes til mange forskjellige ting, men størrelsen og fleksibiliteten er slik at egentlig kan man ikke ta den helt på alvor. Heldigvis. Barnehage- og unga-på-weekend året rundt er kanskje ikke helt tingen. Den har en ganske lav representasjonstroverdighet, og motorstyrken er ikke akkurat av transkontinental klasse. Dette er jo en C3 med høyere vekt og mindre plass, men med en smil & latter-faktor som setter nye rekorder. Med denne er det ikke vanskelig å møte nye venner.

Glem det med baksetet. Det er klart at folk som bestemmer seg for en slik bil for lengst har oppdaget begrenset plass bak, og har tatt hensyn til det. Glem det med at når speedster-modus er inne, er alt håp om klimatiske beskyttelser ute (når du har demontert railene langs sidene må du la dem ligge igjen hjemme). Fra MB 230 SLs tid ble det anerkjent blant overklassen at man kunne sette igjen hard top’en hjemme, men til gjengjeld risikere å bli våt. Her er det spor av pioner-ånd og T-Ford tid.

Ikke klarer jeg pompøst å påstå at her er vi utsatt for overdoser av scuttle shake heller (noe motorjournalisten i meg leste om i det ene engelske bladet jeg leste i fjor, der det ble påstått at dette var en sykdom som herjet MG i femti-årene).

Gir godt humør
I god gammel Bil-tradisjon fant vi en annen rute og endte opp på N323, Spanias Carretera del Muerte. Greit at spanjolene har en egen hang til en vakker men dramatisk død, hils på Carmen, du møter det i tyrefekting, i flamenco, i kunst og film, og definitivt på N323 – på noen mil der døde det 43 mennesker i løpet av en weekend i fjor. Elendig vei i seg selv, og den siden av veien folk helst kjører på er midten, så du skal være kjapp i hodet og kjapp på rattet. Og vær sikker på at når du unngår en potensiell selvmorder treffer du bestefaren til alle hull i stedet. Med alle tak og alle vinduer nede var det ikke noe å utsette på oppførselen. Man merket at den ikke hadde avstivende tak, OK, men ikke slik at det gikk ut over noe som helst. Spesielt gikk det ikke ut over humøret. Utrolig hvilken virkning eksos midt i ansiktet har.

Denne bilen skal importeres i 50 + 50 eksemplarer til Norge i år. Det er mulig de fleste av de potensielle kundene trenger motorjournalistenes gravalvorlige innvendinger mot visse løsninger. Jeg har imidlertid tro på at Citroën kommer til å bruke bilene til å skape trafikk hos forhandlerne, og at kundene vet akkurat hva de har kjøpt, og kommer til å glede seg til hver eneste dag de kan gå ut, skru på bryterne for å få det firelags stofftaket ned, mens de ser opp på himmelen for å avgjøre hvilket modus de skal benytte i dag.

Pickup du liksom
Og husk nå endelig på at pickup-løsningen er bare bløff. Ulovlig, fordi skiltet ikke lenger synes, og det høytstilte bremselyset er forsvunnet.
Hallo!
Dersom du virkelig er seriøs på å kjøre kjøleskap er det jo bare å hekte på ekstra skilt, varsel og evt. koble på et henger-lysorgel. Og dersom det er en nå-og-da greie – dette med å frakte sperregods – er jeg sikker på at mange har tatt verre sjanser. Men det beste med å være motorjournalist må likevel være å kunne si, neste gang man blir presentert for et nytt luksushotell, at “forrige gang jeg var her, var det med Jaguar. Da bodde vi på et hotell som ikke bare var 5 stjerners,det var 5 stjerner pluss GL!
Jo, jeg vil definitivt bli motorjournalist!

DETTE ER CITROËN Pluriel:

Lengde: 393,4 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 155,9 cm. Akselavstand: 246,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/143,1 cm. Bagasjeromvolum: 266 liter. (VDA). Tankvolum: 47 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS